Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vankelmotorer i en seven ?
<<   1, 2
4927 besök totalt
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Intressanta svar !! thumbs up

Jag har läst lite på de olika sidorna och fått fram att en komplett 13B väger någonstans mellan 315-350 lb vad blir det i kg ?

Ni som kan det här med wankelmotorer. Vad finns det för växellådor att tillgå ? Har en vankel förgasare eller insprutning ?

Att en motor i en seven är törstig gör kanske inte så mycket. man har i och för sig inte så stor tank men men... Vad ligger snittförbrukningen på ?

Största problemet blir väl att klara bullergränserna... kan jag tänka.

Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002

Trådstartare
En fråga till: Vad ligger orginal effekt på ? Med tanke på möjligheten av gatregistering...

porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Per Wackt skrev:
Intressanta svar !! thumbs up

Jag har läst lite på de olika sidorna och fått fram att en komplett 13B väger någonstans mellan 315-350 lb vad blir det i kg ?

Ni som kan det här med wankelmotorer. Vad finns det för växellådor att tillgå ? Har en vankel förgasare eller insprutning ?

Att en motor i en seven är törstig gör kanske inte så mycket. man har i och för sig inte så stor tank men men... Vad ligger snittförbrukningen på ?

Största problemet blir väl att klara bullergränserna... kan jag tänka.

1lb=0,45kg

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Hmm... stämmer det verkligen att motorn väger så mycket? Blir ju ungefär samma vikt som min gjutjärnsklump

MGB GT 1967
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Westfield skrev:
AndersY skrev:
Väger den någonstans kring 600 kg, har 50/50-viktfördelning och däck som ger en friktionskoefficient någonstans kring 1, så får man en maximal kraft vid bakdäcken på ca 3000 N tillsammans. Med 300 kW effekt bör man alltså kunna spinna upp till u=300/3=100 m/s = 360 km/h.

Jag hänger med på att med 300kg kraft på två bakdäck och friktionskoefficient 1 blir kraften 3000N, men hur fick du 300kW effekt att innebära att man kan spinna i upp till 100m/s?

Effekt är kraft*hastighet, P=F*u
Så vid vilken hastighet klarar effekten precis av att producera 3000 N till bakdäcken?
Jo: u=P/F = 300 000/3000 = 300/3 = 100 m/s
Vid hastigheter under det klarar motorn vid toppeffekt av att producera mer än 3000 N till bakdäcken och då spinner det, om de andra förutsättningarna gäller. Förutsatt att man har oändliga utväxlingsmöjligheter, vill säga, så att man kan ligga på toppeffekten vid alla hastigheter.

#24, #64, #88
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002

En original 12b med avgasrening har nog runt 130hk om jag mins rätt. Bort med avgasreningen och vips har man 30-40 hk till (!).

originallådorna är inte jättebra. Vet de som kör med Getrag från både BMW M3 och Mercedes 16v.

Det finns Wanklar med både fugge (en rip-off på Holly 4-portare fast SÄMRE (!!!)) och sprut beroende på årsmodell (ja, inte båda samtidigt givetvis). Men vid trim är det Weber 50 eller eftermarknadssprut som gäller. När det gäller sprut så finns det ett antal Australiska tillverkare som tillhandahåller sprut passande Wankel (de gillar Wankel Down Under), tex Autronic.

Wankelmotorn lämpar sej ypperligt för turboladdning. Eftersom de har så täta avgaspulser kan man använda groteska aggregat utan att få en spool-up på en halvtimme.

Tätningar finns idag som fungerar utmärkt. De är inte gratis, men vad är väl det?

Snittförbrukning på en streetportad sugmotor kan väl ligga på 1,5 eller nåt sånt med Weber 50 (inte med mej bakom spakarna dock...).

Den treskiviga motorn satt i en modell som heter Cosmo. Var ett par såna i ett reportage i Spoilernytt för ett tag sen. Norska.

Motorer finns att få tag i. Kostar inte jättemycket heller.

Jag har en polare som bygger på en rätt hårig RX3 för gatan. Han bygger motorn efter välbeprövade recept och jag skulle bli mycket förvånad om det slutade under 450hk. En annan RX3 rullar här i trakterna och han har kört låga tolvor med hjulspinn hela strippen och original växellåda (= lååångsamma växlingar). Den är något mindre trimmad...

Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Ledsen Spiidfriik men jag håller inte med dig helt:

12A har 84 kW (varierar lite beroende på årsmodell), förgasare.
12AT har 120 kW (endast Japan), analogt sprut och turbo
13B fyrport har 135 hk, förgasare
13B DEI sexport har 101 kW (endast USA), sprut
13B DEI-II sexport har 110 kW (RX-7 gen 2), sprut
13B Turbo har 180 eller 200 hk (RX-7 gen 2) beroende på tillverkningsår, finns även som biturbo (RX-7 gen 3) vilken lämnar 240 hk tror jag.

Du får inte 30-40 hk extra av att byta avgasrör, fast visst gör det skillnad!

orginallådorna är enligt alla uppgifter jag fått höra mycket hållbara fast visst finns det gränser. Generation 3 bilarna kör ibland med singelturbo och lämnar då ca 500 hk men har trots det inga problem med växellådorna. Givetvis är äldre växellådor inte lika kraftigt dimensionerade men de är inte dåliga.

Fuggen som sitter på tidiga wankels är en Nikki. Att den skulle vara sämre än Holley håller jag inte direkt med om. Holley är gjord för plenum insug medan wankeln har insug med fyra separata portar vilket ger en lite annorlunda funktion. Fuggen har dock sina svagheter, inget snack om det.
Den klassiska trimförgasaren är 48 IDA eller 51 IDA men många kör naturligtvis olika sorters eftermarknadssprut numera, Megasquirt, Efitech, Autronic mfl. Även 48-50 DCo används flitigt.

Portar man lite kompromisslöst och står ut med dålig eller t o m avsaknad av tomgång och bottendrag så kan man ligga uppåt 200 hk/liter eller mer från motorn, dvs en 13B kan lämna sådär 260 hk, utan turbo!!!
Med perifieriportning får man mer!

Jag har försökt få fram vikter på motorerna men har inte riktigt lyckats. Själva blocket är tillverkar i gjutjärn och aluminium och borde inte väga jättemycket men på en turbomotor tillkommer ju en hel den kringutrustning i form av för och turbiner. Motorn är dock väldigt kompakt viket ju är en fördel i t ex en Seven.
Som tidigare påpekats är ljudet ett problem för hemmabyggaren. En wankel låter mycket! Kör man med turbo så löser man väl delvis detta problem.
Själv har jag funderat på en seven med bridgeportad 12A och mc-förgasare istället för weber. Borde bli väldigt kompakt (låg) men ändå ge gott om effekt.

Min orginal 12A drar ca 0.9 l/mil vid landsvägskörning men gärna 1.7 l/mil i stan. Det är kul att varva ur
Att en streetportad motor med Weber 50 skulle dra 1.5 liter/milen låter mycket sannolikt.

Nu kommer säkert jag att bli rättad av någon på någon punkt.... ...ska bli intressant att se vem som ska få äran.

Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

oops, dubbelpost!

Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002

Du har garanterat bättre koll än jag, jag har ju aldrig hållit på med Wankel själv (än iaf...) utan bara snappat vad andra sagt. Häruppe finns tre-fyra gatbilar och lika många för rallycross/backe som rullar lite sporadiskt.

Där ett tag hade jag gett mej f-n på att hitta en RX7 mkI med påkostad väghållning, men jag gick bet. Visst fanns det en eller ett par intressanta bilar, men de kostade lätt dubbelt vad jag tänkt mej... Så det blev ingen RX7, tyvärr. Men intresset kvarstår så man vet aldrig. Framför allt lär man ju bli sugen det århundrade min kompis får sin RX3 på rull. :-)

Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Citat:
Du har garanterat bättre koll än jag, jag har ju aldrig hållit på med Wankel själv (än iaf...) utan bara snappat vad andra sagt.

Fast jag kan verkligen inte mycket jämfört med de riktiga proffsen... Nåväl, ville inte vara besserwisser utan tänkte bara komplettera med det som jag vet.
Det finns förresten en Cosmo, den med den treskivliga 20B motorn, i Sverige också. Har för mig att den rullar någonstans i Norrland?

Det verkar inte finnas så många gen 1 bilar med riktigt bra väghållning i landet. Molles Roadsport-racer är nog en av de bättre och den är i och för sig till salu (om den inte t o m blivit såld). Snabb är den i alla fall.
Jag ska ägna vintern åt att försöka förbättra min för jag inte är nöjd! Mer camber/casterjustering och försök till lite mods i bakvagnen. Modellen är ökänd för att överstyra och det är inte oförtjänt!
Sen är det ju det där med att få till rätt fjäderkonstanter också...

Citera
magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003

Ska kolla det där med vikten...

JC Cosmon finn i Gävle och är till salu om jag inte minns fel...

Förövrigt måste jag väl pusha lite för www.wankelregistret.net och vårat forum där!

// magnus

magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003

Per > Har du lust är det bara titta förbi hemma hos mig så "ska ja lära dig allt ja kan"... här finns någa hyllmeter att glo i.

Sen har jag lovat att hålla ett wankelföredrag med SSJ i Mars (www.ssij.nu). Då ska jag väl försöka reda ut begreppen..

// Magnus

Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002

Trådstartare
magnusrx7 skrev:
Sen har jag lovat att hålla ett wankelföredrag med SSJ i Mars (www.ssij.nu). Då ska jag väl försöka reda ut begreppen..

// Magnus

Jo jag har sett det.... då dyker jag nog upp.

Allmänt banåkaforum
Vankelmotorer i en seven ?
<<   1, 2
4927 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande