Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW Z3 M coupé -99 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 6 besök senaste veckan (63113 totalt) |
Nu är det dax att lägga upp en tråd om min M coupé.
Den är nog en av Rejsas mest kända bilar, JanneZ3's gamla. Jag har min M roadster kvar, men den har fått släppa till alla uppgraderingar till Coupén. Den kommer att bli mer eller mindre orginal. Det är en svensksåld -98 som gått 3.800 mil och som jag haft i 7 år. Nu sitter det ett H&R chassie på. Bromsarna är AP fyrkolvs ok runt om med AP centrum och Performance friction skivor. Beläggen är PFC 01 runt om. Jag har även flyttat över mina Recaro SPG stolar, Sparco 6 punkts bälte och Momo ratt. Projektet just nu är att sätta ihop en diff med 3:73 utväxling och 40% spärr. _________________ T0RBJÖRN ELLESS0N Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld Porsche GT 4 - 16 såld Z3 x 3 Sålda |
||||||
Här har det varit dåligt med uppdateringar. Det tar för mycket tid att kolla alla andra intressanta trådar så det har inte blivit tid över.
2008 har jag försökt lära känna bilen och köra mycket. Det har blivit körning på Falkenberg, Anderstorp, Sturup och 2 gånger Mantorp. Jag har hittat några bilder som jag hoppas det går bra att använda. Sturup Mantorp Den blir understyrd när man trycker på samt lyfter på innerhjulet fram. Vänster fram var helt slut efter Falkenberg och Anderstorp, ca 50 mil. _________________ T0RBJÖRN ELLESS0N Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld Porsche GT 4 - 16 såld Z3 x 3 Sålda |
||||||
Jag har 2 omgångar R däck, en 17 tum Toyo R 888 på orginal fälgar och en omgång 18 tum oxå R 888 på ATS fälgar. Det var 235/40 * 18 som gick år. Dessa är inte förstärkta, men det är 225 orna som sitter på orginal fälgarna.
Provade att ställa om till toe in -0,5 mm och 4,5 grader Camber. Nu sliter den däcken bra men det är fortfarande understyrt. Tips är välkomna! Fixade även bromskylning. Köpte av Kardanaxel här på rejsa och det passade bra. Kanske lite små i centrum på mina 330mm Performance Friction / Ap skivor. Skaffade en E-30 bakaxel, 3,73 med 25% diff. Den har uppgraderats till 40% med grejor från Mobimech och fått nya packboxar, skruvar och Z3 diffkåpa med nylonbussning. Stort tack till Niklas Sandström för alla tips. Efter många om och men så sitter den nu i bilen. Det skall bli spännande att testa om det blir stor skillnad. _________________ T0RBJÖRN ELLESS0N Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld Porsche GT 4 - 16 såld Z3 x 3 Sålda |
||||||
Nu håller jag på att rensa den inuti och skall måla om den grå.
Ni som läst JanneZ3's tråd vet att den var grön från början. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Jag använde varmlufts pistol och ett lagom vasst stämjärn för att ta bort asfaltmattorna, går som en dans Sedan tog jag cellolosa förtunning för att ta bort resterna. Alla onödiga fäste och sladdar skall bort. Vem behöver stereo? Tack alla ni som inspirerar med tips, ideer och bilder här på rejsa. Tanken är att den skall vara plåtren inuti. _________________ T0RBJÖRN ELLESS0N Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld Porsche GT 4 - 16 såld Z3 x 3 Sålda |
||||||
Tjenare Fredrik
Såg att du beställt kit till bakvagnen med länklager. Blir det ombyggnad nu? Jag skall försöka bygga en framdel till bågen i påsk. Rör och grejor beställda, borde dyka upp i veckan. Min är regbesiktigad med "skyddsbur" som det står i papperna. Så det blir rör rakt igenom instrumentbrädan. Någon som vet var och hur brädan sitter fast? _________________ T0RBJÖRN ELLESS0N Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld Porsche GT 4 - 16 såld Z3 x 3 Sålda |
||||||
Tjena Tobbe
Ser ju bra ut med skrapandet, du vet ju var du kan åka och fortsätta skrapa nu när du har ångan uppe. Undrar om dina nya bromssköldar skulle kunna passa på mina ben .... _________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
||||||
Hej Ulf
Skrapa mer vet jag inte...har undersidan kvar till nästa vinter. Jag kan komma förbi en sväng på söndag eftermiddag, nästa vecka. Kan ta med din DTM bok och en sköld så kan vi prova. Skall byta fjäderbenen fram, så det mesta skall bort ändå. _________________ T0RBJÖRN ELLESS0N Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld Porsche GT 4 - 16 såld Z3 x 3 Sålda |
||||||
Ja gör gärna det , kan man beställa av kardanaxel om dom passar någelunda ?
Vet du priset på dom ? Såg att det var en trevlig tävling på nurburgring den 1/5 Das Grosse Tourenwagen Revival med en massa DTM bilar hade kanske varit något och åkt och tittat på istället för att gå i tåget _________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
||||||
Ja det blir ombyggnad med det kittet... får låna dina bärarmar för besiktning sen..hehe Bygger du bara ut buren så den blir skruvbar eller? Är det inte en wiechers CrMo båge du har sen innan? _________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99 |
||||||
Fredrik! Tror du att det blir strul med besiktningen, eller du vet!? Lite bekymrad då jag också handlat justeringskitet för bakvagnen av Peter. Tacksam för svar! _________________ L-P Johnsson |
||||||
Lite OT men... om de går enligt regelboken borde det inte vara godkänt, men det här med bilprovningen är ju ett litet lotteri så en bra dag kanske det går Fördelen för dig (antar att du skall ha det på din E30) är ju att de bärarmarna är dussinvara. De som sitter på våra Z3or är bara på M modellerna. _________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99 |
||||||
om du vill motverka understyrning ska du nog snarare ställa toe out. Jag slet framdäcken helt lustigt jämför med andra på min framkraffsare (visserligen lite annorlunda med FWD men principen är ändå den samma) Det visade sig hur som helst att de andra körde 1mm toe out och jag 0,5 toe in därav däckslitage och understyrning. När jag pratade med team chefen för Bryntessons Camaro team sa han att jag borde ställa 2-3mm out iom att bilen under hård inbromsning går mer mot toe in och då i verkligheten har kanske 1mm out.
EDIT: Jag vet att man kör massor av camber på BMW men är inte -4,5 lite väl? För mycket camber kan väl i värsta fall leda till just understyrning pga att hela däcket inte har kontakt med backen. Jag såg att du skrev att du sliter jämt så detta var närmast en reflektion. |
||||||
Hej Fredrik Tanken är att göra en framdel som skall skruvas. Det blir inte rör fram till stötdämpar tornen. Bilder kommer då vi börjar bygga. Rören kom nu i veckan. Bågen som sitter i är en Weicher stål, men Janne har satt dit extra fäste som gör att den inte går att ta ut utan att skära i sönder den. Jag har köpt en Weicher CrMo helbur, men den kommer att bli till salu. Vi får se hur det blir med min bakvagn. Får hitta på något på semestern. _________________ T0RBJÖRN ELLESS0N Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld Porsche GT 4 - 16 såld Z3 x 3 Sålda |
||||||
Det står lite om det i kardanaxels m3 tråd. Jag vill minnas priset var ca 1500:-, men det står där oxå. Vi skall ner och köra på Ringen och SPA i mitten på Juni. Men hittar du någon att vara beifahrer till så är det Scuderia kurs den 3/5 Slår en signal innan på söndag _________________ T0RBJÖRN ELLESS0N Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld Porsche GT 4 - 16 såld Z3 x 3 Sålda |
||||||
Mårten
Tack för tips. Jag hade toe out ca 2mm fram från början. Men det är ca toe out 2 mm bak. Alla rekommendationer jag sett är 3-4 mm toe in bak. Skall göra corner weight och hjulinställning om ett par veckor. Nu kör jag med H&R kränghämmare i mjukaste läget. 120N/mm fjädrar fram och 140N/mm bak. _________________ T0RBJÖRN ELLESS0N Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld Porsche GT 4 - 16 såld Z3 x 3 Sålda |
||||||
Det går sakta framåt.
Målningen snart klar inuti Idag har jag försökt fixa till kopplingen. Pedalen har tagit nere i botten, sista centimetern, alltid. Så det är inte luft i systemet och det sitter stålomspunnen slang. Kopplingen är förstärkt. Har provat att förlänga "pinnen" med 10 mm innan, det blev bättre men inte bra. Provade med ytterligare 10 mm. Då gick det inte att montera. Nu är den 6 mm längre och efter mycket trixande så är den på plats. Hoppas bara att det fungerar bättre. Har satt ihop mina nya fjäderben fram, KW 3 med 120 N/mm H&R fjädrar plus hjälpfjäder och med Millway camber plates. Har även lackat om ATS fälgarna, det var en del skav märke och mycket fast ärgat bromsdamm från PFC 01 beläggen. Nu är de blank svarta med klarlack. _________________ T0RBJÖRN ELLESS0N Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld Porsche GT 4 - 16 såld Z3 x 3 Sålda |
||||||
okej okej det är ju helt klart fel, enligt alla setups jag sett så ska bilarna stå toe in bak. Clio Cup racern tex är satt såhär: Fram: 1mm out, camber -3,8-4,0 Bak: 1mm in, camber -2,6-2,8 Att göra krängaren hårdare bak kan också vara en variant. Jag fick tippset av Matthias Andersson (STCC Alfa) att köra med radikalt högre tryck bak/högre bil bak för att motverka understyrning. Så det finns ju en hel del att labba med. Det som förvånar mig lite är att bilen understyr så pass med 2mm out bak och den effekt du har. Har för mig att man ställer toe in för att den ska vara stabil och trygg i bakvagnen under tex inbromsning. Tycker att out snarare borde leda till orolig bakvagn/överstyrning. Hmm jaja jag är ingen expert. |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW Z3 M coupé -99 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 6 besök senaste veckan (63113 totalt) |