Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Dubbla gasvajrar?
1 besök senaste veckan (1862 totalt)
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Dubbla gasvajrar?

På mina Jenveyspjäll så valde jag till dubbla gasfjädrar, det är hållare för två gasvajrar på dessa. Använder man båda eller räcker det med en?

http://www.jenvey.co.uk/Drawings/CLD1.gif

Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

På mina Dellortofuggar var det uttag för två vajrar men jag använde bara en.
Fritt val. Säkrare med två wirar såklart

MexBeetle -90 1600cc
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Hur fäster man två vajrar då? Hittar inget på Jenveys sida.

jol
Luleå
Här sen Apr 2005

Re: Dubbla gasvajrar?

Är inte ena för tex. farthållare?

Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen

Har för mig att man kör dubbla på många race bilar ifall en skulle gå av. Persbrandt & co svor ju tex. över att det inte satt dubbla på deras Porsche i mindnattsolsrallyt när gasviren brast.

RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Jo precis, men hur sjutton fäster man det mot pedalen?

Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen

Re:

RS 1800 skrev:

Ja du jag har inte en aning. Antar att det får bli hemmameck av DeLuxe modell

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

RS 1800 skrev:

dubbelt fäste eller hake beroende på vad för avslut på vajern du har.

Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Du har ingen bild på en hur en sådan lösning brukar se ut?

Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003

Re:

RS 1800 skrev:

Det är väl det man inte gör, den ska väl ligga och vänta på att kompisen ska gå av.

Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003

Va mycket man måste ha dubbelt av om man ska vara säker är det inte bättre att se till att allt
är nytt och i rätt vinkel, då kanske du behöver byta var tredje år för att vara helt säker på att det håller.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Niklas L skrev:
Va mycket man måste ha dubbelt av om man ska vara säker är det inte bättre att se till att allt
är nytt och i rätt vinkel, då kanske du behöver byta var tredje år för att vara helt säker på att det håller.
Ska man ha dubbelt av nåt när det gäller gaswire så är det väl returfjäder (om den är av den äldre typen)?
Hellre stopp pga brusten wire än stopp i ett träd pga hängd gas.
Men hur nödvändigt det är beror på upplägget/konstruktionen. I en del Brittiska klasser krävs det dubbla fjädrar (men vi vet ju hur det är med Brittisk mekanik... )

Själv har jag tappat ett tävlingsheat pga gaswirens mothåll hoppade ut sin hållare på plenumet (gummibussning i en klyka), att endast kunna ge stödgas tillbaka till depån (med stortån i durken) funkade ju säkert och fint. Brusten spjällfjäder hade inte varit lika skoj.

RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare
ok så då räcker det alltså med en vajer. Har dubbla spjällfjädrar nu, så går en av så kan iaf spjället gå tillbaka.Blev lite konfundersam när det låg två vajrar i kartongen. Men den är så dom kommer från Jenvey tydligen.
Då var det löst tackar.

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

Niklas Falk skrev:
...Brusten spjällfjäder hade inte varit lika skoj.

Då min returfjäder brast; 'gick det faktiskt förvånandsvärt fort att ställa om sig till den mer lättavtryckta effekten.
Problemen uppstod först, då det var dags att gå i depå. :fly:

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

På min monteringssats till Dellortolänkaget var det förberett för två gasvajrar både vid pedal och fugge. (Samma som Weber) Har ingen bild men det går säkert att söka rätt på. Sen om det är applicerbart på ditt Jenveyspjäll vet jag inte, men principen med länkaget är väl samma.
EDIT: Tog mig faktiskt tid att kika på din bif bild. Ser ju i princip likadant ut som på mina fuggar. Så kör med båda. Kan ju vara lika bra att skruva dit när du ändå håller på. Krångligare senare.

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Roger Gustafsson skrev:
På min monteringssats till Dellortolänkaget var det förberett för två gasvajrar både vid pedal och fugge. (Samma som Weber) Har ingen bild men det går säkert att söka rätt på. Sen om det är applicerbart på ditt Jenveyspjäll vet jag inte, men principen med länkaget är väl samma.
EDIT: Tog mig faktiskt tid att kika på din bif bild. Ser ju i princip likadant ut som på mina fuggar. Så kör med båda. Kan ju vara lika bra att skruva dit när du ändå håller på. Krångligare senare.
Kan man gissa att det är förberett för dubbla på spjällen men inte på pedalen. Utan dubbla vajermothåll etc så krävs det ju lite tanke och konstrulktion för att få dit den andra wiren.

Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Re:

Niklas Falk skrev:
Roger Gustafsson skrev:
Kan man gissa att det är förberett för dubbla på spjällen men inte på pedalen. Utan dubbla vajermothåll etc så krävs det ju lite tanke och konstrulktion för att få dit den andra wiren.

Det följer med en liten aluminiumbit som man trycker på pedalen med uttag för två wirar. Piece of cake!

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Skruva banåkabil
Dubbla gasvajrar?
1 besök senaste veckan (1862 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande