| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Mindre ljud på Triken!
|
1679 besök totalt |
|
Mindre ljud på Triken!
Här kommer mitt första inlägg på rejsa.nu... Jag har ärvt en Trike...
... som är halvt inregistrerad i Sverige. Första delen hos Bilprovningen är gjord. Jag har förstått att nästa steg i registreringen är att göra ett broms- och bullerprov. Bromsprovet tror jag inte blir några problem efter att jag pratat med SFRo. Triken har extra tyngd fram för att få ner bromskraften i backen. Jag är däremot inte lika säker på om den kommer att klara bullerprovet då SFRo gav mig en varning om att de håller hårdare än någonsin på att inga värden skall överskridas. (Vid körning i 50km/h på 2:ans växel skall ljudet maximalt vara 84dB 7,5m från fordonet)
Vad tror ni. Kan den klara provet? Finns det något enkelt att göra för att få ner ljudet? Det känns som om jag skulle vilja trycka ner något i rören som dämpar ljudet så att jag kan få intyget... Går det? Tacksam för all hjälp jag kan få! //Daniel _________________ Daniel Zajd |
||||
|
Nu är jag inte banåka-taliban på nåt sätt, men blev lite road av insikten att "glidar-'hoj' " nog måste vara det mest avlägsna från "banåkabil" jag sett på forumet hittills!
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
|
Re:
Men det är ju inte första triken på rejsa, våra väghållningsgurus har tränat på T42. Ett statiskt bestämt fordon är rätt intressant, det ser ut som om du inte har pendelaxlar så då borde det gå att få till det och åka om du lämnar barlasten hemma!
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
|
När vi "tystade" Cobrorna för reg.bes......svetsade vi en plåt..alltså helt tätt....före ljuddämparen....sedan borrade vi ca 5st 5mm hål i plåten.
Det var motorer på 5-6 liter.....så du ska nog börja med 2-3 hål...och prova. Det räcker ju att den gör 80-90 km/h. Detta är bara för själva ljudprovet. Risk finns för brända kolvar vid långvarig användning. och är motorn mycket trimmad.....rekomenderar jag att du byter till en otrimmad. Till besiktningen på Bilprovningen.....får du borra ett par hål till.....så den blir körbar. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Annars är väl standardknepet att köpa diskbollar eller använda glasfiberull som man sätter i nån sorts ställning och för in i röret.
Voi'la så har du gjort en egen Db-killer. |
||||
|
Sätt dit ett originalsystem när du besiktigar
eller ett ormbo med ljuddämparpipa.
Bugrunfolket vet nog mycket om hur man ljuddämpar en folka till SBP _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
|
Steffe, det är faktiskt original.
Det lockar mig att testa med en kassett av glasfiberull. Det känns som en hyfsat enkel lösning. Det är ett stort hål att "stoppa igen". sEiKo: Vad är det för diskbollar som du tänker på? De flesta jag sett är i plast och det lär ju inte bli bra mer än en liten stund.
_________________ Daniel Zajd |
||||
|
Re: Mindre ljud på Triken!
Det där är ju kroppkakor!
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Mindre ljud på Triken!
|
1679 besök totalt |