Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hjälp med beräkning av hjälpfjädrar
<<   1, 2
9633 besök totalt
Zelander
Stockholm
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Re:

Jon80 skrev:
Måste fråga.. vad menar du med att höja bilen så du för en högre preload?

Ibland ser man att folk får för sig att de ökar hårdheten på fjädern genom att sänka bilen med sina Coilovers .

om jag höjer bilen så kommer kolvstången från dämparen att ta stopp. Resultatet efter detta blir att ju mer jag höjer kommer endast fjädrarna komprimeras (preload) i upphöjt läge. Utfjädringsvägen kommer att kortas lika mycket som jag höjer bilen från det att fjädern börjar komprimeras. Vid tillräcklickligt mycket höjning så kommer hjälpfjädern att uppnå "coilbind" i utfjädrat läge. Då är inte längre hjälpfjädern med i spel. Detta är endast testbart och inte körtbart eftersom jag endast kommer att ha någon cm utfjädringsväg totalt med så mycket preload.

Preload ökar inte hårdheteten på dämparna och är sällan något man vill skapa eftersom det minskar utfjädringsvägen. Har man 10 cm slaglängd på dämparen (som jag har) vill man ha ungefär lika mycket utfjädring som genomsjukning, d.v.s 5 cm.

/Björn

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Zelander skrev:
Har man 10 cm slaglängd på dämparen (som jag har) vill man ha ungefär lika mycket utfjädring som genomsjukning, d.v.s 5 cm.
1/3 utfjädring och 2/3 infjädring är vad jag fått för mig (rejsa mfl källor mera än eget trial&error) som lämpligt. Men då är max infjädring med bumptoppet inblandat.
Det är ju viktigare att ha god hjulkontroll i max kompression än vid luftfärd.

Zelander
Stockholm
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Zelander skrev:
Har man 10 cm slaglängd på dämparen (som jag har) vill man ha ungefär lika mycket utfjädring som genomsjukning, d.v.s 5 cm.
1/3 utfjädring och 2/3 infjädring är vad jag fått för mig (rejsa mfl källor mera än eget trial&error) som lämpligt. Men då är max infjädring med bumptoppet inblandat.
Det är ju viktigare att ha god hjulkontroll i max kompression än vid luftfärd.

Det beror väl på hur mycket av tiden på banan man har tänkt flyga... ;-)
Nä, men det du säger verkar ju rimligt! Tyckte bara det kändes bra med att försöka hamna i mitten, och jag har liten (läs ingen) erfarenhet av sånt här...

/Björn

Citera
Tom Bengter
Stockholm
Här sen Nov 2002

Ett redigt trådlyft, men jag tyckte diskussionen var intressant.
Kom du någonsin till klarhet i den här frågan?

/Tom

Citera
Skruva banåkabil
Hjälp med beräkning av hjälpfjädrar
<<   1, 2
9633 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande