| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Nån som rivit säkringsdosa/elsystem på E30 ??
|
2232 besök totalt |
|
Min E30 har fått smaka på för mycket bana och is, så i kombination med rost har karossen börjat ge med sig, det har uppstått konstiga bulor i plåten och punktsvetar har gett sig. (bilder kommer) Det handlar om förarsidans golv/torped/hjulhus och ventilationsdiket. Passargerarsidan lappade jag förra året. Problemet på förarsidan är ju säkringsdosan och tillhörande elkablar som verkar sakna nån sorts kontakter, det går ju (vad jag kan se) kabar obrutna genom dosan, och i bilen försvinner dom in i kabelstammar. Nån som löst det på ett enklare sätt än att klippa en stam med cirka 50 kablar
_________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||
|
om du tar bort instrumentbrädan, den sitter bara i 3-4 skruvar.....så ser du hela systemet.
Jag klippte stamen som går ner frmför förardörren...för att slippa backa hela systemet som går till dörrkontakter, soppapump mm, mm. Klipper du sedan upp ett större hål i torpeden....går det att dra allt frammåt. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
Tack för svaret En polares polare hade rivit ur panelen på sin E30 M3 och sa att det var ett helsike ?? Å andra sidan är väl det ända rätta att få ut den om man vill komma åt ordentligt uppe vid ventilationsdiket där det är ordentligt rostigt. Du menar att man drar ut elsystemet i motorummet ?? _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||
|
Re:
Det förstår jag inte....det var gjort på 10 minuter...
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
Jag valde att klippa....för jag tyckte det såg enklare ut att skarva, än att backa hela systemet. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
Ja det har du rätt i, jag har ju stolar på golvet och ratten i höjd med näsan, så det är ju ingen dum ide att sänka den en smula när man ändå håller på. _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||
|
Jag tog kapmaskinen och körde ett spår i bultarna under rattstången....och drog loss dom med en kraftig skruvmejsel. Det blir lite kapat i själva hållaren till rattstånge...men inget som har betydelse.
||||
|
Jo nu är panelen borta, det blev lite eldsvåda i skumplasten bakom paneln när jag kapade
Men helsike vad mycket kabel det är, min bil är från början maxutrustad med allt elekriskt som finns utom taklucka, sen är det ju oxå ihopsnörat med en massa andra kablar till larm, högtalare o annat skräp. En miss i arbetet var att jag plockade bort dörren och fick kapa 21 kablar som jag tidigare skarvat, men passargerar dörren var låst, och den har spärrfunktion som gör att det inte går att öppna inifrån om dörren är låst, och själva låset har rostat fast, så jag fick skarva ihop alla 21 kablar på förardörren igen och koppla in strömen för att låsa upp den
_________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||
|
Re:
Det sitter kontakter till dörrhärvan i dörrstolpen. Dom kan vara mycket svåra att få isär....men det är kontakter. Mängden kablar har ju inte så stor betydelse (när allt ljud och larm är bortklippt), det är kontakter som bara passar på ett ställe till allt. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Ska man använda bilen till banan finns det mycket att klippa bort på en E30
Jag har rensat mitt i omgångar & nu har jag fått lite överblick så nu ska det byggas delvis nytt det blir nog bara 1/20 del kvar mot orginal
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Kontaktstycket i dörren tog bort för 5 år sen då stiften var helt bortärjade.
Jag försöker nu laga så gott det går med kablarna kvar, att kapa stammen bakåt känns inte helt rätt just nu, det är körning på lördag, och jag ska jobba på annan ort i veckan, så jag har bara idag och fredag kväll på mig att få ihop bilen igen. _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||
|
Re:
Jo, synd bara att det inte är separata stammar som går enkelt att att ta bort, jag har ju tex ABS och den stammen är ju innystad i den ordinarie stammen, precis som allt annat. Min bil ska vara reggad för gata, så man kan åka till o från banträffarna, så lite el vill jag ha kvar. _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||
|
Re:
Min är &så reggad för gatan så så mycket el behöver man inte
det räcker ju med belysning bak belysning fram el till soppapump,hast givare motor el samt lite till instrumet blir inte så många kabel meter då
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Jag vill gärna ha ABSn kvar, åker 2,5 sek snabbre runt Sviestad med ABS, fönsterhissana gillar jag oxå när det blir för varmt så man kan hissa ner högerfönstret, sen har check panelen räddat motorn flera gånger när oljenivån minskat eller vattnet hittat nån ny väg ut ur systemet.
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2232 besök totalt |