| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Framvagnsinställningsfråga
|
1443 besök totalt |
|
När jag fyrhjulsmäter racebilen så får jag toe-värdet i grader på datorskärmen. Är det någon som har en omräkningstabell alt kan säga att 1grad är lika med 1mm. För när folk pratar om toevinklar så pratas det alltid millimeter. Tacksam för svar. _________________ J o n a s J o n s s o n Radical SR3 RS RS2 i SPVM |
||||
|
Grader är bättre för då slipper man tala om vilken mätlängd som avses.
typ en 15" fälj är ca 400mm 1mm per sida ger ca arcsin(1/400) -->0,14grader en 17" fälja är ca 450mm -->arcsin(1/450) -->0,13grd _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re:
Så för att få sig 2mm toe out så ska vi ställa den +0,28 grader? Eller är det ett negativt tal för toe out? _________________ J o n a s J o n s s o n Radical SR3 RS RS2 i SPVM |
||||
Hmm bra fråga. Men kör man med det kordinaktsystem man brukar göra på bilar så är VF + och HF - ger toe out VF - och HF + ger toe in Dubbel hmm fram kan även vara bak VB + och HB - ger toe out VB- och HB + ger toe in Trippel hmm jag hoppas jag mins rätt att + är mot klockan sätt uppifrån, rätt/fel?
+ eller - låter jag vara osakt. Annars korekt _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re:
Så för att få två millimeter toe-out så ska varje hjul stå -0,28grader? Eller ska det stå: vänsterfram +0,28 grader högerfram -0,28grader. Som ni märker är jag ingen hejare på det här, men det är därför det här forumet är så bra... _________________ J o n a s J o n s s o n Radical SR3 RS RS2 i SPVM |
||||
|
Varje hjul skall stå 0,14grd. OBS värdesiffra ej täcken
Vinkeln mellan hjulen blir då 0,28grd. OBS värdesiffra ej täcken Sen om det är + eller - är inte så viktigt då man lätt kan kolla om det är tå ut eller tå in. Men jag TROR det blir så här tå ut: VF +0,14 HF -0,14 --> HF-VF -->-0,14-(+0,14) -->-0,28 tå in: VF -0,14 HF +0,14 --> HF-VF -->0,14-(-0,14) -->+0,28 Är man osäker och har mätinstrumen så är väll det bara vrida hjulen och kolla vilket täcken vinklarna får åt olika håll. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Milimeter använder man generellt när man mäter manuellt på däcket, och det ändras ju beroende på däckets omkrets, grader är alltid lika oavsett hur stort hjulet är.
Ställer du 0,28 garder totalt beräknat på fäljen så blir det mera än 2 mm på däcket. _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||
|
Re:
ok. Är mer än 2mm på däcket mycket eller lite på en framhjulsdriven långloppsbil/racebil? Finns det några riktlinjer att börja med gällande toevinklar gällande racebil? _________________ J o n a s J o n s s o n Radical SR3 RS RS2 i SPVM |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1443 besök totalt |