Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 11 besök senaste veckan (49140 totalt) |
Re:
Man ska vara snäll med sina däck. Magkänsla. Vad gäller det övriga i att spänna så är det ju testat och konstaterat att det funkar hur bra som helst. Vill minnas att vi diskuterade detta för nåt år sedan på väg hem från Kullen när vi stannat vid ett Gyllene Måsen. _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||||
|
||||||
Re:
Det har vi säkert gjort ![]() ![]() Jag är inte intresserad av att visa "rätt eller fel" och att bevisa min egen finurlighet på något sätt, snarare tvärt om, vilket jag visade i mitt andra inlägg i lördags ang. Oljetryck (se min biltråd) ![]() Att det funkar för dig är jag glad över, och du är medveten om riskerna. Men när nybörjare kommer som har mindre erfarenhet och undrar "hur ska jag göra", är det bra med lite rådgivning tycker jag. Själv stod jag där ca 5 år sedan när bilen skulle transporteras för första gången på släp och hade inte en aning om hur man gjorde. Som tur var fanns hjälp ett telefonsamtal bort. Den instruktionen och senare erfarenheter att släpa bilar hit och dit vill jag passera vidare. Givetvis ska man inte spänna över däcken så man blir blå, lagom är bäst. Däcken deformeras inte mer än om man kör upp på en 2" planka typ. I alla fall inte som jag blivit lärd, och det är relativt korta perioder den står så. Jag har inte märkt några negativa effekter. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Re:
Sen är det ju skillnad på att transportera 500 kg bil och 2000 kg bil... _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||||
Det finns speciella biltransportband. Dessa är behå liknande och man spänner över/ner och runt hjulet i hjulets längsriktning. Jag spänner med två fram och ett bak. Den surrningen har blivit granskad av länsman, och fått beröm. banden tar 10t vardera och klarar däck på 250x15" utan problem. Svårigheten som jag haft är när bilen varit rejält låg och hjulen en bit upp i skärmarna samt att det varit nära till fjäderben/skärmkant mm. Då kan det vara lite pill att kränga över "behån".
_________________ Rikard Niva |
||||||
jag kompletterade med E behörighet 2007, I BE boken ( som jag nu har framför mig) använder man som exempel på lastsäkring surrning över däcken. MEN det är inget krav. Däremot står det att om man transporterar en bil att den skall säkras i längsled och sidled. "Du skall placera klossar el. liknande framför det främre hjulpare och bakom den bakre, klossarna skall vara 1/3 av hjulradien"
När jag jag sedan körde upp så hade jag skruvat klossarna kring däcken enligt alla konstens regler, men spännremmerna satte jag kring bakaxeln och undre främre bärarmna. Vägverkets representant hade med sig måttband och mätte klossarnas höjd och läste spännbandens tålighet och godkände min lastsurrning. Jag tvivlar på att polisen är ens hälften så noga eller påläst. Jag har provat både metoderna och föredrar fästa i bärarmar eller i fälgarna. Har sett släp där bilen rullar fram/tillbaka när dom slagit spännbanden över däcken. (förmodligen felaktigt utfört.) Jag kör 5-6 ggr år långt med bilsläp, ca 70-90 mil vid varje tillfälle + 10 tal ggr på vintern. näe. jag har inte träklossarna kvar numera... /Benny _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||
Ett sätt man INTE ska surra bilar på är genom att dra rep över taket på bilen! Snubben jag köpte min Fiat 850 av hade gjort det på väg hem från lackeraren. Han tyckte det var jättesmidigt och förstod inte varför vi krånglade så med våra spännband.
![]() ![]() och jo, den ska spacklas och lackeras om, lacken och rostlagningarna var nämligen av samma kvalité som surrningen... Edit: Jag brukar surra som Michael, dvs runt däcken. Drar åt så att däcken blir lätt derformerade och stannar efter nån kilometer för att kolla om det behöver spännas mer efter att bilen har "satt sig". _________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||||||
Re:
Öhhh.....det har väl hänt. ![]() Men inte med något värdefullt. Men som spännmetod...är det ju oslagbart.... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Jag har använt skåpet på min lastbil som surrningsmetod och växel ilagd som förstängning.
Det funkade dåligt ![]() ![]() ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Re:
![]() Jag använde metoden i början av tråden...när jag hämtade Novan i Skåne...för en herrans massa år sedan. Drog mad ChevyVan och biltransport. Någonstanns på E6an fick vi vobbel höggst upp i en låååång nerförsbake. Det vobblade säkert i en km......bilen stod kvar.....men avgassystemet slets loss på Novan.... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Jag brukar köra spännbanden i ett halvslag runt däcket (så det korsar sig framför däcket) och dra så det deformeras lite, medföljer klossar till släpet man hyr så drar jag dessa runt ett däck med ett litet spännband som lastsäkring, jag har testat utan spännband en gång, var rena turen att de låg kvar.
![]() ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Ett bra knep är att sätta klossar under ett eller flera hjul, på båda sidorna, och spänna de mot varandra med moppe-stroppar. Om bilen skulle få för sig att röra sig kommer den att klättra upp på klossarna och kila fast sig eftersom klossen på andra sidan dras in. Det kan bli svårt att få loss när man kommer fram.
Men vad man inte ska glömma är att ha rätt kultryck. Har man för lite kan ekipaget hamna i en mycket obehaglig självsvängning, som bara går att komma ur genom att gasa. ![]() _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||||
Re:
Men man spänner ju ihop däcken i kontaktytan ändå och det räcker enligt din, min och många andras erfarenhet för att få tillräcklig elasticitet i surrningen. Att döma av att problemen varit fler vid surrning över däcken än vid surrning genom fälgarna vid vanlig körning för mig, känns det som om det senare alternativet är minst lika säkert vid en olycka också. Men det kan bero på SBS i mitt fall iofs. Jag skulle dock tänka efter noga innan surrning till helt eller delvis fjädrade komponenter eftersom det nog kan vara svårt att förutse effekterna av om bilen fjädrar ihop ordentligt. Dra varje hjul hårt mot bumpstoppen kanske? ![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Re: Biltransport / surrning / säkring
jag har gjort som nedersta bilden, fast jag har spänt mot mitten av bilen, ger det någon praktiskt skillnad? Anledningen har varit att det har passat bäst på det släpet, med de spännbanden och den bilen... Om det är relevant så har det varit en 800kg bil och jag har trailat den 10 ggr i snitt 20 mil _________________ Tord Ringenha11 |
||||||
Re: Biltransport / surrning / säkring
Enligt dokumentet "Föreskrifter om säkring av last på fordon under färd" som Lasse ovan länkade till så ska, citat "Surrning skall ges en riktning så nära vinkelrät mot lastplanet som möjligt": ![]() Jag har också för mig att det är så man bör surra, även om vinklat utåt/inåt "känns" bättre spontant... ![]() Det finns ju en del duktiga matematiker/ingengörer här som kanske kan svara på det? (Sidorna 7,8 och 9 (av 28) är de som är intressanta att läsa i dokumentet) http://www20.vv.se/vvfs/pdf/1978nr010.pdf _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 ![]() |
||||||
Jag är ju lite skdad av att jag brukat surra tyngre fordon på lastbilar o då känns det mycket bättre att surra i kors med 2 band i nåt som inte kan snurra (hjulen), har också sett live en bil som vid inbromsning vid rödljus rullat ur den klassiska hjulsurrningen, antagligen var varken växel eller pbroms lagd.
Men kompetterar man med åtminstone en nekelkloss framåt eller allra helst en dubbelkloss så att man hindrar bilens rörelse längs lastplanet så behöver spännbanden bara hålla ner bilen mot lastplanet. _________________ /Per |
||||||
Re:
![]() Men, som nån annan också skrev, det känns inte helt bra att spänna över en fjädrande kaross, hur oöm/ful den än är. Rätt eller fel? _________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||||||
Re:
Förklara lite nu hur du tänkte... Du menar alltså att kompressionen i maskin har varit så hög att när bilen har rullat så har den dragit sönder lådan innan den har rört på maskin? ![]() _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||||
Re:
kuggarna rör sig mot varandra & slår till slut sönder dem. En bekant som kör lastbil berättade detta & ser inget konstigt. _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
Re:
Är detta fakta eller skröna? |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 11 besök senaste veckan (49140 totalt) |