Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Haltech E6K problem Fixat tack för hjälpen
1, 2   >>
4485 besök totalt
wiking72
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 681


Trådstartare
Haltech E6K problem Fixat tack för hjälpen

Hoppas på lite hjälp
Tydligen är jag dummare än jag trodde....
Ju mer jag läser i boken ju värre blir det

Har till i år bytt ut orginal triggerhjul till ett hemmgjort med 2st "piggar" och har använt mig av en GT1 hallgivare
Som home signal har jag en likadan som sitter i en modifierad fördelare
Kör directfire genom en msd Dis-4

Problemet är att jag inte får något varvtal mer än 2sek i datorn
Har då tagit foton på skärmen för att se om ni kanske hittar nån tankevurpa













Mycket tacksam för hjälp(körning om 10 dagar)

_________________
Stefan Lindh

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re: Haltech E6K problem

wiking72 skrev:
...Har till i år bytt ut orginal triggerhjul till ett hemmgjort med 2st "piggar"...

Hur stor är vinkeln mellan de två piggarna?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
wiking72
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 681


Trådstartare
Den är 180grader

_________________
Stefan Lindh

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Hade du samma givare tidigare? När jag böt från en magnetgivare till hall på en E6X fick jag samma problem med signal i bara någon sekund.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3463



Re:

om du kör hall, å du har "piggar" som jag gissar på går utåt så måste du ändra till Rising edge.
Men om du har en skiva med innåtgående hål skall den så klart vara falling.

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
wiking72
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 681


Trådstartare
Re:

Jovani skrev:
om du kör hall, å du har "piggar" som jag gissar på går utåt så måste du ändra till Rising edge.
Men om du har en skiva med innåtgående hål skall den så klart vara falling.


Ja det e klart det får jag ändra
Ska även output edge ändras?

På fuelsetup ska ign/by stå på 2?
Kan ju inte kör sekventiellt längre pga för få utgångar

_________________
Stefan Lindh

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



om jag inte tänker fel spelar det ingen roll om det är falling eller raising. Det bestämmer väl bara om den ser det som en impuls när den möter kuggen eller när den lämnar den.

Har du mätt avståndet mellan givare och kugge? Du har låst tändningen till 10 grader men det är det du säkert medveten om.

Sitter triggergivarens möte med första kuggen 65 grader före tdc samt sitter homegivaren före det? Har inte manuellen här och är lite osäker på om de där 65 graderna är triggervinklen eller vinklen på homegivare. Denna siffra ändrar du sedan för att justera tändningen med tändlampa.

Du har säkert koll på dessa punkter eftersom du kört med sprutet innan men tänkte för säkerhets skull.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
wiking72
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 681


Trådstartare
Re:

Karlsson skrev:
om jag inte tänker fel spelar det ingen roll om det är falling eller raising. Det bestämmer väl bara om den ser det som en impuls när den möter kuggen eller när den lämnar den.

Har du mätt avståndet mellan givare och kugge? Du har låst tändningen till 10 grader men det är det du säkert medveten om.

Sitter triggergivarens möte med första kuggen 65 grader före tdc samt sitter homegivaren före det? Har inte manuellen här och är lite osäker på om de där 65 graderna är triggervinklen eller vinklen på homegivare. Denna siffra ändrar du sedan för att justera tändningen med tändlampa.

Du har säkert koll på dessa punkter eftersom du kört med sprutet innan men tänkte för säkerhets skull.


Ja inga ideer är dumma
Men jag tycker att jag borde få in en varvtalssignal ivf
Avståndet är inschimsat till givarens specifikationer
Tror jag får kolla med oscilloskåp imorrn

_________________
Stefan Lindh

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



sitter nollingen fel kan den komma i otakt och bli vilsen och tappa varvtalssignalen.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re:

wiking72 skrev:
Den är 180grader

Hur skall den då veta vilken ände som är upp?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Re:

ice skrev:
wiking72 skrev:
Den är 180grader

Hur skall den då veta vilken ände som är upp?


om man kör wasted spark så tänder den ju varje varv så då spelar det ingen roll.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



det sitter ju en homegivare som räknar ut innan den tänder 1ans cylinder, således vet den när den ska tända 1 & 4 resp 2 & 3

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re:

Karlsson skrev:
det sitter ju en homegivare som räknar ut innan den tänder 1ans cylinder, således vet den när den ska tända 1 & 4 resp 2 & 3

Vad är en homegivare ('ger 0 träffar hos Altavista)?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11803

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

ice skrev:
Karlsson skrev:
det sitter ju en homegivare som räknar ut innan den tänder 1ans cylinder, således vet den när den ska tända 1 & 4 resp 2 & 3

Vad är en homegivare ('ger 0 träffar hos Altavista)?


Sök på "hometrigger" / "home trigger" och haltech

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



det är en givare som sitter x antal grader före första tändpunkten som markerar när ett nytt varv börjar. En typ av nollningsgivare.

En homegivare går att montera på vevaxelhjulet vid wastespark och på kammen vid en ren direktfire installation.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
wiking72
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 681


Trådstartare
Re:

Niklas Sandström skrev:
Hade du samma givare tidigare? När jag böt från en magnetgivare till hall på en E6X fick jag samma problem med signal i bara någon sekund.


Nej tidigare körde jag med orginal motronic med 60-2 hjul
Vad gjorde du då? bytte tillbax?

_________________
Stefan Lindh

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
wiking72
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 681


Trådstartare
Har nu provat vidare och inget har hjälpt
Fick info att det skulle stå i standard istället för multitooth men detta hjälpte inte heller
Men upptäckte nått jag tyckte var konstigt,tittade på varvräknaren när jag crankade och den visar utslag men inte mitt haltech i datorn(Haltechet styr varvräknare?)

_________________
Stefan Lindh

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Re:

wiking72 skrev:
Niklas Sandström skrev:
Hade du samma givare tidigare? När jag böt från en magnetgivare till hall på en E6X fick jag samma problem med signal i bara någon sekund.


Nej tidigare körde jag med orginal motronic med 60-2 hjul
Vad gjorde du då? bytte tillbax?


Tänkte byta tillbaka men orkade inte böka nått mer så jag bytte till Motec och kör med magnetgivare.

Vad har du för referens spänning till givaren? Tror Haltech har missat lite där för dom flesta andra sprut har en dedikerad 8v signal för hallgivare och Haltech kör med 12v matning.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
wiking72
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 681


Trådstartare
Re:

Niklas Sandström skrev:
wiking72 skrev:
Niklas Sandström skrev:
Hade du samma givare tidigare? När jag böt från en magnetgivare till hall på en E6X fick jag samma problem med signal i bara någon sekund.


Nej tidigare körde jag med orginal motronic med 60-2 hjul
Vad gjorde du då? bytte tillbax?


Tänkte byta tillbaka men orkade inte böka nått mer så jag bytte till Motec och kör med magnetgivare.

Vad har du för referens spänning till givaren? Tror Haltech har missat lite där för dom flesta andra sprut har en dedikerad 8v signal för hallgivare och Haltech kör med 12v matning.



Inte helt hundra men tror 12v

_________________
Stefan Lindh

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



kollade i mitt. Kör 6 cyl wastefire:
Skillnad mot ditt:
Kör standard trigger, det fungerar perfekt i övrigt ser det rätt ut.
Jag har också falling på inställningarna.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
wiking72
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 681


Trådstartare
Hur mäter jag upp om mina hallgivare funkar
Som jag förstod det 1 till svart(jord) och 1 till svart/vit(signal)
Där imellan får jag 12v och som jag förstod det skulle man låta piggen gå förbi o då skulle detta värde ändras
Rätt eller fel?

_________________
Stefan Lindh

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
Skruva banåkabil
Haltech E6K problem Fixat tack för hjälpen
1, 2   >>
4485 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande