Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Täta varma gängor
2015 besök totalt
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Täta varma gängor

Måste ha någon motsvarighet till gängtejp men för varmare användningsområden, på grenröret.
Vad ska man ha?
Inre gängan är i koppar, ytter i stål, kanske expanderar kopparn så mycket mer att de kommer att täta utan tätning?

Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Vad sägs om sån avgasrörspasta (sån vit)? har för mig att jag köpt sån på mekonomen (CRC) som jag vill minnas har tätande förmåga...

Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Westfield skrev:
Vad sägs om sån avgasrörspasta (sån vit)? har för mig att jag köpt sån på mekonomen (CRC) som jag vill minnas har tätande förmåga...

tanken har slagit mig, har lite sånt liggandes dessutom. Tror dock inte de klarar så höga temperaturer?

Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Det finns ju loctite dom är till för sånt.

Skänninge
Här sen Maj 2003

Jag hittade ingen loctite för bruk över ca450°?

Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Precis loctite klarar inte tempen, men de finns nog någon avart att tillgå. Är nog inte så noga ändå, men de är ju alltid kul att göra grejor seriöst om de går.

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Täta varma gängor

Karlsson skrev:
Måste ha någon motsvarighet till gängtejp men för varmare användningsområden, på grenröret.
Vad ska man ha?
Inre gängan är i koppar, ytter i stål, kanske expanderar kopparn så mycket mer att de kommer att täta utan tätning?

Blir nog att lösa på annat sätt.

Tätande ring mellan ytorna, eventuellt spår ringen ligger i etc.

Vasa Finland
Här sen Sep 2003

Välsorterade järnaffärer brukar ha något som kallas pannkitt tål ca 1200ºC

Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Karlsson skrev:
Precis loctite klarar inte tempen, men de finns nog någon avart att tillgå. Är nog inte så noga ändå, men de är ju alltid kul att göra grejor seriöst om de går.

Vad ska du ha det till då? Förstår inte vad det är för gänga du ska täta på ett grenrör? om det är ett hål med gänga så använder man ju kopparbricka.

Skänninge
Här sen Maj 2003

Hur noga är det med täthet precis vid toppen eg.? vet att en kompis har ett extraktor som inte är helsvetsat vid ansluningar primärrör/fläns mot toppen.

Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Lotus-Samuel: De är till EGT sonderna. De skall sitta i en stålmuff jag fick hos lokala vvs firman. Själva sondne är ju i koppar.

pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002

Karlsson skrev:
Lotus-Samuel: De är till EGT sonderna. De skall sitta i en stålmuff jag fick hos lokala vvs firman. Själva sondne är ju i koppar.

Koppar packning funkar bra, jag tror inte din vvs firma har i den dim utan prova med en välsorterad järnhandlare typ Ferms. Har dom inte kan dom säkert beställa hem

Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

efter som detta är en bilsida ska jag tippsa om närmsta bilverkstad..

åk dit och be att få köpa en kopparpackning, de flesta brukar ha ett sortiment med sådana då man använder kopparbrickor till oljepluggen.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Eric Josefsson skrev:
Hur noga är det med täthet precis vid toppen eg.? vet att en kompis har ett extraktor som inte är helsvetsat vid ansluningar primärrör/fläns mot toppen.

Beror på motorstyrsystem. Har du ett system med lambdasond är det väldigt viktigt att ha tätt för att det inte ska bli fel bränsle/luftblandning.

Många extraktorrör är svetsade inuti eller är tätade med bra passform och endast svetsade sparsamt för hållbarhetens skull.

Laholm
Här sen Nov 2002

Karlsson skrev:

Du menar alltså att du ska täta mellan din genomföring och grenröret? Dels går det ju som nämnt utmärkt med kopparbricka, antagligen gå det utmärkt utan oxo för gängan på genomföringen (mot grenröret) bör vara konisk.

Täta varma gängor
2015 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande