Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bränt svänghjul, samt balansvikt.
2551 besök totalt
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Bränt svänghjul, samt balansvikt.

Några bilder på mitt svänghjul. Kopplingen höll inte emot ordentligt, så ytan blev härdad. Samma sak med ytan som händer med en bromsskiva.
Järnskivan på hjulet är för övrigt en bromsskiva som är nersvarvad.
På bilden syns även en bult som tjänstgör som balanseringsvikt. Den är ditsatt med motorn i bilen.

Linjalen över tryckplattan visar hur hålld den blir vit överhettning.

Deta är bara en bild av baksidan på svänghjulet. Fabrikat Weber.

om någon undrar över kvaliten på härdningen så är man välkommen att testa kapskivan på ytan. Den är värre än koromant. En så upphettad skiva är OMÖJLIG att svarva i. Den som vill komma och offra egna stål för att se, är också välkommen. Jag håller med svarv, den pallar med att snurra på skivan ialla fall.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5252



Re: Bränt svänghjul, samt balansvikt.

Göran Malmberg skrev:


om någon undrar över kvaliten på härdningen så är man välkommen att testa kapskivan på ytan. Den är värre än koromant. En så upphettad skiva är OMÖJLIG att svarva i. Den som vill komma och offra egna stål för att se, är också välkommen. Jag håller med svarv, den pallar med att snurra på skivan ialla fall.

Göran Malmberg


Avhärda och riktsvarva eller slipa kanske kan gå? För att sedan eventuellt härda igen.

Men vid elak uppvärming (slirning) kan man ju få oösnakde härdnings och avhärdnigseffekter.

_________________
Roland Johansson
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Re: Bränt svänghjul, samt balansvikt.

Göran Malmberg skrev:
En så upphettad skiva är OMÖJLIG att svarva i.


Säg inte så. Då blir jag ju tvungen att testa. Jag kan inte motstå utmaningar.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4755



Re: Bränt svänghjul, samt balansvikt.

Göran Malmberg skrev:

om någon undrar över kvaliten på härdningen så är man välkommen att testa kapskivan på ytan. Den är värre än koromant. En så upphettad skiva är OMÖJLIG att svarva i. Den som vill komma och offra egna stål för att se, är också välkommen. Jag håller med svarv, den pallar med att snurra på skivan ialla fall.

Göran Malmberg


Lägg upp den i en planslip, jag har inte stött på någon härdad stålbit som inte går och slipa. Visserligen inte stålbitar hårdare än ~65 HRC men det är inga problem med ännu hårdare.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Den har nog blivit så kallat "vitbränd" och är en form av martensit. Det är EXTREMT hårt och väldigt sprött normalt sett.

Vi (i min bransch) brukar kalla vitbrända komponenter som rena kassationer, det är i princip omöjligt att få "tillbaka" dem genom exempelvis glödgning, uppkolning eller nåt sånt.

Men givetvis kan man väl testa en planslip, risken är bara att den spricker när du använder den och flygande kopplingsprylar brukar vara ganska läskigt...

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Re: Bränt svänghjul, samt balansvikt.

Lotus Samuel skrev:
Göran Malmberg skrev:
En så upphettad skiva är OMÖJLIG att svarva i.


Säg inte så. Då blir jag ju tvungen att testa. Jag kan inte motstå utmaningar.


Nu får man skilja på svarva och slipa. Slipa går väl med det mesta. Men en vanlig vinkelslipskiva är inte mycket att komma med. Det blir också i partier, så där härdningspunkten slutar sjunker slipen ner när man håller den för hand. Jag testade mest slipen för att känna på hårdheten när svarvstålet bara glödde å hoppade över härdpartierna.

Jag skulle tro att kopplingen blir en extremvariant av överhettning. Dels täcker lamellen hela ytan. Och när den slutar spinna så ligger belägget med fullt tryck på jänet. 1500 kg. Det blir som att bromsa glödhett och aldrig släppa pedalen med pads runt hela skivan. Vi bäddar fast beläggmaterial på skivan. Det är ju ett visst varvtal på motorn också. Jag trodde hjulen släppte, men rökmolnets färg och lukt avslöjade en koppling.

Samuel, du är välkommen. Bara att ringa 08 267910.
Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Re: Bränt svänghjul, samt balansvikt.

ThomasT skrev:

Lägg upp den i en planslip, jag har inte stött på någon härdad stålbit som inte går och slipa. Visserligen inte stålbitar hårdare än ~65 HRC men det är inga problem med ännu hårdare.


Jag kasserar sånt här. Det är säkert nått konstigt djupare ner i godset.
Det är mera att jag blir häpen över hur hårt det blir. Även pm man skulle få det plant så har väl friktionscoeficienten gått på lunch.
Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Allmänt banåkaforum
Bränt svänghjul, samt balansvikt.
2551 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande