Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2551 besök totalt |
Bränt svänghjul, samt balansvikt.
Några bilder på mitt svänghjul. Kopplingen höll inte emot ordentligt, så ytan blev härdad. Samma sak med ytan som händer med en bromsskiva. Järnskivan på hjulet är för övrigt en bromsskiva som är nersvarvad. På bilden syns även en bult som tjänstgör som balanseringsvikt. Den är ditsatt med motorn i bilen. ![]() Linjalen över tryckplattan visar hur hålld den blir vit överhettning. ![]() Deta är bara en bild av baksidan på svänghjulet. Fabrikat Weber. ![]() om någon undrar över kvaliten på härdningen så är man välkommen att testa kapskivan på ytan. Den är värre än koromant. En så upphettad skiva är OMÖJLIG att svarva i. Den som vill komma och offra egna stål för att se, är också välkommen. Jag håller med svarv, den pallar med att snurra på skivan ialla fall. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Re: Bränt svänghjul, samt balansvikt.
Avhärda och riktsvarva eller slipa kanske kan gå? För att sedan eventuellt härda igen. Men vid elak uppvärming (slirning) kan man ju få oösnakde härdnings och avhärdnigseffekter. _________________ Roland Johansson |
||||
Re: Bränt svänghjul, samt balansvikt.
Säg inte så. Då blir jag ju tvungen att testa. Jag kan inte motstå utmaningar. ![]() |
||||
Re: Bränt svänghjul, samt balansvikt.
Lägg upp den i en planslip, jag har inte stött på någon härdad stålbit som inte går och slipa. Visserligen inte stålbitar hårdare än ~65 HRC men det är inga problem med ännu hårdare. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Den har nog blivit så kallat "vitbränd" och är en form av martensit. Det är EXTREMT hårt och väldigt sprött normalt sett.
Vi (i min bransch) brukar kalla vitbrända komponenter som rena kassationer, det är i princip omöjligt att få "tillbaka" dem genom exempelvis glödgning, uppkolning eller nåt sånt. Men givetvis kan man väl testa en planslip, risken är bara att den spricker när du använder den och flygande kopplingsprylar brukar vara ganska läskigt... ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Re: Bränt svänghjul, samt balansvikt.
Nu får man skilja på svarva och slipa. Slipa går väl med det mesta. Men en vanlig vinkelslipskiva är inte mycket att komma med. Det blir också i partier, så där härdningspunkten slutar sjunker slipen ner när man håller den för hand. Jag testade mest slipen för att känna på hårdheten när svarvstålet bara glödde å hoppade över härdpartierna. Jag skulle tro att kopplingen blir en extremvariant av överhettning. Dels täcker lamellen hela ytan. Och när den slutar spinna så ligger belägget med fullt tryck på jänet. 1500 kg. Det blir som att bromsa glödhett och aldrig släppa pedalen med pads runt hela skivan. Vi bäddar fast beläggmaterial på skivan. Det är ju ett visst varvtal på motorn också. Jag trodde hjulen släppte, men rökmolnets färg och lukt avslöjade en koppling. Samuel, du är välkommen. Bara att ringa 08 267910. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Re: Bränt svänghjul, samt balansvikt.
Jag kasserar sånt här. Det är säkert nått konstigt djupare ner i godset. Det är mera att jag blir häpen över hur hårt det blir. Även pm man skulle få det plant så har väl friktionscoeficienten gått på lunch. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2551 besök totalt |