Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -87 2,4L Köhler
<<   1, 2
13953 besök totalt
Tommy.S
Göteborg
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Re:

Putrix skrev:

Hej Tommy, fin bil thumbs up
Mina åsikter:
-Skall du ändå byta vev, stakar & kolvar så bygg en 2,7:a eller 2,9:a direkt. Kostar inte mycket mer.
-Komp, skall du åka etanol så kan du nog åka 13,5:1, men på vanlig macksoppa så hade jag hållt mig runt 12,5:1
-JE kolvar köpte jag till min S14 direkt från http://www.racetep.com/JE.html super trevliga, snabba & prisvärda!
-Motornords billiga stakar hade inte jag köpt, kina kopior är ingen höjdare, tyvärr så får man alltid vad man betalar för...
-Svänghjulet kan du lätta själv så spar du $
-Styrningar & kamkedja till S14 finns vad jag vet inte mer än på BMW förutom på US siter. Letade som en gnu efter billigare saker, men med BMW rabatten så är det smidigare och inte mycket dyrare att köpa på BMW.

I min biltråd så hittar du lista på alla saker jag bytte du jag renoverade min lilla 2 liters S14. Hoppas vi ses på BMW SC träffar i höst thumbs up

Tack för tipsen. Får kolla upp JE kolvarna.

Har enligt Köhler en 2,5l DTM vev. Får se hur det ser ut när jag tar isär maskinen. Vet ej vad en ny vev kostar men jag har inte lust att lägga 30k på en vev för att gå upp till 2,7l. Får varva liter mer med 2,5l istället .

Lägger mig nog på 12,5:1 så jag kan köra macksoppa.

Har inte tillgång till fräs så det blir lite svårt att lätta svängjhulet själv. Men om det är nån som gör det till bra pris kan det naturligtvis vara intressant. Svängjulet från turnermotorsport väger bara 3.65 kg.
Hur lätt kan man få ett orginal svänghjul? 5kg?

Kommer till Knutstorp 2-3 augusti med båda BMW bilarna så då ses vi säkert thumbs up.

M3 -87 2,4L Köhler
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

vad är det för fel på motornords stakar? Påminner om de som sten parner sålt massvis av, där var vissa problem med ovanlitet i de första satserna men bara de kontrollmäts så är det lungt. Är väl kanske vikten som är bättre med en dyrare stake.

bumper
Fagersta
Här sen Nov 2005

Länge sen det var en uppdatering här...

- Porsche 997 9ff GTurbo 750 -
Citera
Tommy.S
Göteborg
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Re:

bumper skrev:

Jo det tycker jag också .
Har blivit lägenhetsköp och renovering av den, så det har inte funnits varken tid eller pengar för att fixa bilen. Har bara köpt kolfiberinsug och beställt ett Haltec. Motorrenoveringen får vänta.

M3 -87 2,4L Köhler
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005

Re:

Tommy.S skrev:
bumper skrev:

Jo det tycker jag också .
Har blivit lägenhetsköp och renovering av den, så det har inte funnits varken tid eller pengar för att fixa bilen. Har bara köpt kolfiberinsug och beställt ett Haltec. Motorrenoveringen får vänta.

Nu skall du inte vara så blygsam, du har ju iaf börjat överväga att gå rätt väg med bygget... Överladda!

Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Tommy.S
Göteborg
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Håller på att instalera mitt Haltech E11 och har funderingar över vilken givare det är på bilden?
Jag har alla prylarna men min givare ser inte likadan ut. Det sticker ut en bit på min givare så den tar imot magneten.

Min impulsgivare har artikel nr 12141317957.

M3 -87 2,4L Köhler
Citera
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003

Dem med sladden ser ut som pulsgivaren till svänghjulet.

Kör BMW
Citera
Tommy.S
Göteborg
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Jag skall montera givaren på kamaxeln för att kunna köra sprutet sekventiellt.
Bestälde då hem alla prylarna från en E34 M5 3,8l motor.
Fick som sagt givaren som skall sitta på avgaskammen på M5 motorn.
Givaren på bilden är någon annan givare som köhler skickat med till JonasS motor.
Enligt köhler är det några BMW motorsport delar så jag misstänker att JonasS inte fick artikel nr på sin givare.

Vore trevligt med artikel nr på givaren på bilden så jag kan beställa hem den istället.

M3 -87 2,4L Köhler
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Re:

Tommy.S skrev:
Givaren på bilden är någon annan givare som köhler skickat med till JonasS motor.
Enligt köhler är det några BMW motorsport delar så jag misstänker att JonasS inte fick artikel nr på sin givare.
Vore trevligt med artikel nr på givaren på bilden så jag kan beställa hem den istället.

Vet ej vart den givaren sitter, men det är inga motorsport grejer utan original BMW, det bara låter så för att det skall gå fortare Jag har gjort samma operation på min S14.
Kör med "12 14 1 317 957, Impulsgivare M5 3.8 E34" och använd de saker du har. Min magnet tog också emot, men den andra typen kan också ta emot beroende på vilket kamdrev du har. Det finns nämligen flera olika varianter på kamdrev som bygger olika mycket vilket i sin tur gör så att "11 31 1 318 191 Drivfläns" bygger olika mycket mot locket.

Det finns lite olika sätt, du kan schimsa givaren, svarva av kamdrevet, svarva av rotorn eller fila av lite på magneten på givaren. Då måste ändå mäta upp så det blir 2-3 tiondelar mellan rotor & givare.

Hoppas Haltech funkar bättre med den givaren än DTA gör. I vissa fall så får man byta ut BMW original givare mot en vanlig induktiv givare och modifiera locket.

Lycka till

Mölndal
Här sen Feb 2003

oj här händer det grejer! thumbs up
Några träffar inplanerade framöver (efter att bilen är klar menar jag )?

Norrahammar
Här sen Aug 2005

Re:

Patrik Skoog skrev:
Tommy.S skrev:

Vet ej vart den givaren sitter, men det är inga motorsport grejer utan original BMW, det bara låter så för att det skall gå fortare Jag har gjort samma operation på min S14.
Kör med "12 14 1 317 957, Impulsgivare M5 3.8 E34" och använd de saker du har. Min magnet tog också emot, men den andra typen kan också ta emot beroende på vilket kamdrev du har. Det finns nämligen flera olika varianter på kamdrev som bygger olika mycket vilket i sin tur gör så att "11 31 1 318 191 Drivfläns" bygger olika mycket mot locket.

Det finns lite olika sätt, du kan schimsa givaren, svarva av kamdrevet, svarva av rotorn eller fila av lite på magneten på givaren. Då måste ändå mäta upp så det blir 2-3 tiondelar mellan rotor & givare.

Hoppas Haltech funkar bättre med den givaren än DTA gör. I vissa fall så får man byta ut BMW original givare mot en vanlig induktiv givare och modifiera locket.

Lycka till

Jag har lock, givare trigger från en 3,8 som kan bli ditt för en summa.

/otto

Peoples Choice BOS 2015
Masterstarter 2011 2012 2:a
Kulbil: BMW 2800 -71
Kulbil glidare: 735ia -84
Bruksbil: BMW 323ti -00
Citera
Tommy.S
Göteborg
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Re:

Citat:

Lycka till

Tack för hjälpen. Då shimasar jag nog bara ut givaren.
Känns lurigt att svarva av rotorn. Är rädd att de kan lossna delar sen och ramla ner bland kamkedjan.
Får hoppas att det inte blir strul med mitt sprut. Har även funderingar på om det går att använda en orginal vevaxelgivare eller om det måste dit en ny givare och skiva som givaren kan läsa av.

M3 -87 2,4L Köhler
Citera
Tommy.S
Göteborg
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Re:

Barbapappa skrev:
oj här händer det grejer! thumbs up
Några träffar inplanerade framöver (efter att bilen är klar menar jag )?

Har inte planerat in några körningar ännu.
Så fort motorn är mappad är jag självklart sugen på att testa den ordentligt .
Hoppas det blir i slutet på maj.

M3 -87 2,4L Köhler
Citera
fredrik20
falkenberg
Här sen Sep 2008

Kul att se sin gammla bil är vid liv men det vär för 10 år sedan jag hadde den

BMW M3 -87 2,4L Köhler
<<   1, 2
13953 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande