Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
utformning på luftintag för bromskylning
1 besök senaste veckan (3006 totalt)
theseal
GBG
Här sen Jul 2003

Trådstartare

Har tröttnat på varma/fadade bromsar och tänkte försöka överösa dom med kalluft. Jag hade tänkt att försöka dra slang och rikta mot skivans centrum (åker idag utan bromssköldar)
Då jag misstänker att mängden luft starkt beror på utformingen av luftintaget i fronten / spoilern, därför kommer jag nu till min fråga ang placering och utforming:

Vad skall man tänka på / finns det ngt kul att läsa / finns det några enkla tumregler som ni har på lager???
Förslag?

Förutsättnigar:

*Alfaromeo Alfetta
*Punkig Plastspoiler av 70 tals snitt, en bra bit från marken
*Plåt och plast är till för att kapas i (dock kapar jag ogärna bort hela frpnten och bygger om)
*SPB OK
*SBF OK
*tanken ör att slangen skall vara 65mm? biltema alu-slang.
(tanken är att bilen skall användas i Club Alfa Romeos Car Corsa som bygger på roadsport reglementet )

Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Antingen köper du nån sorts färdig plasttratt som du bygger in i spoilern eller så tar du bara fram hålsågen...
Lämplig placering ser du på bilden, den är helt ovetenskaplig och representerar bara min egen uppfattning om var det skulle kunna sitta...

mvh // Mats

Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003

basrefextrattar till högtalare ???

GBG
Här sen Jul 2003

Trådstartare
mats, det är i dom tankarna jag går idag, men jag skulle vilja lära mig lite mer innan jag sätter sågen i bilen, främst för att jag vill ha bäst effekt.

theseal
GBG
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Acke skrev:

acke, dom är väl optimerade för att ge så lite blåsljud som möjligt, vad ger det för effekt om man försöker trycka luft igenom dom???

Blir det inte en kudde av högtryck i "trattens" mynning????

Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Har du kollat i denna tråd? https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5642

Torslanda
Här sen Nov 2002

theseal skrev:
Acke skrev:

acke, dom är väl optimerade för att ge så lite blåsljud som möjligt, vad ger det för effekt om man försöker trycka luft igenom dom???

Det är väldigt stor risk att det blir övertryck i trattens mynning men det var väl det du ville ha eller??

GBG
Här sen Jul 2003

Trådstartare
FSN skrev:
theseal skrev:
Acke skrev:

Det är väldigt stor risk att det blir övertryck i trattens mynning men det var väl det du ville ha eller??

är det det??? Vill jag inte ha ett undertryck precis i mynningen??? luftkudde som bromsar flödet????

Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Övertrycket vill ju ta vägen någonstans och lättaste vägen ut är ju genom slangen/skivan i det läget.

Citera
theseal
GBG
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Eric Josefsson skrev:
Övertrycket vill ju ta vägen någonstans och lättaste vägen ut är ju genom slangen/skivan i det läget.

villl jag inte ha mynningen i ett högtryckområde i fronten men ett lågtyck precis i mynningen för högsta flöde??? typ som en omvänd tratt??

FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

Du vill ha högtryck där du tar in luften och lägre tryck nere vid bromsskivan...........annars blåser det åt fel håll

Norrköping
Här sen Jun 2003

Det finns två typer av nozzlar, konvergenta och divergenta. En konvergent nozzel minskar i tvärsnittsarea, tex en basreflex tratt, och accelererar därför luften och orsakar ett tryckfall. En divergent nozzel minskar tvärnsittsarean och bromsar därför in luften och orsakar därmed en tryckökning.

om man ska använda någon nozzel så är det i så fall en som är först lätt konvergent men huvudsakligen divergent så att vi får lägre hastighet på luften. I regel så tror jag inte att man brukar använda nozzlar på kylluftintag till bromsar utan de är ganska enkla i sina former.

Notera också att det finns bromskiver som drar kylluften utåt men det finns också de som drar den inåt mitten.

Kylluftintag för bromsar på en grupp-c bil:
http://www.fastdetails.com/historics/DayHist/pix/FmAfront.jpg
http://www.fastdetails.com/historics/DayHist/pix/FmAwing.jpg
Citera
Allmänt banåkaforum
1 besök senaste veckan (3006 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande