| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Projekt arbete, tankar och funderingar
|
1549 besök totalt |
|
Ja, nu när 2:an snart är slut så ska fordonslinjen passa på att funderar ut deras projekt arbeten. Projektarbetet i fråga har 3 måsten. Det måste vara praktiskt arbete Det måste gå att genomföra på 100 timmar
och det får inte vara för dyrt Jag vet inte exakt vad jag ska hitta på, men jag har en idé. och eftersom jag aldrig gjort det förut, och inte riktigt vet hur "avancerat" projektet kommer bli, så tänkte jag höra mej för lite. Och efter väldigt få svar på Garaget.org, så blev jag tipsad att fråga här istället. Min första tanke var att ta en Golf 1 och stoppa en VR6-motor i... Efter att jag tänkt till lite och insett att jag inte lever i någon slags fantasivärld med katter som fiser regnbågar osv. Så lugnade jag ner mej lite och funderade på vad jag faktiskt kunde genomföra utan att behöva sälja mej själv i 6 månader för att finansiera. (okej kanske inte riktigt så brutalt, men ni förstår poängen) Hur som helst. Någon på garaget.org föreslog att jag skulle ta en Golf 2 Gti motor istället. Och det var ju inte så dum idé, men eftersom jag aldrig gjort ett motorbyte förut, så hade jag några frågor som jag hoppades att ni kunde hjälpa mej med. Fråga nr1. Hur långt tid borde ett motorbyte ta? Så jag vet hur mkt tid jag har över för att hålla på med kaross osv. Fråga nr2. Vad behöver bytas/modifieras för att få den att RULLA? (Motor, låda uträknat) Drivaxlar, motorfästen? Fråga nr3. Vad behöver bytas/modifieras för att få den GODKÄND PÅ SBP? (om det ens är möjligt, har hört mkt olika där) Bromsar mm. Fråga nr4. Går det att komma undan relativt billigt? om man har i åtanke att det ska finansieras på studibidrag och säljesaker. Är det bättre att sikta på en Golf 2 GTI reservdelsbil istället för att köpa delarna separat? Fråga nr5. Något speciellt man ska tänka på eller har ni ett annat förslag på vad man skulle kunna göra? Tack på förhand //Micke _________________ Mikael Vestlund |
||||
|
Projekt arbeten! Skoj.
Jag och några till byggde "Bantaxi" som projekt arbete på gymnasiumet. Finns en tråd här på forumet. Golf1 med gti motor verkar som ett rimligt projekt, borde väll finnas någon på Gti klubben som vet vad som krävs. Tänk på att 100 timmar är väldigt lite tid. När vi redovisade vårt projekt så hade jag nog lagt ca 1500 timmar totalt. _________________ Rickard Broman Volvo Amazon -1962 Bantaxi Volvo 142 -1968 |
||||
|
Brukar man inte kunna köpa en 1.8T motor jäkligt billigt nu för tiden? Finns flera projekt där man stoppat en sådan spis i en Golf.
|
||||
|
att 100h inte är så mkt är jag väl medveten om, men visst borde man hinna lite mer än att bara flytta över motor.
En 1,8T motor? om vi säger att jag får tag i en ifrån en A4 tex, måste ju bromsar osv över ifrån den oxå (eller delar som suttit på en annan 1,8t motor blabla...) och då måste det väll bli lättare ifall det var en golf 2:a vi har som donatorbil. Jag kan tänka mej att det blir mkt mer arbete med att få A4-delar att passa på en Golf 1, än ifall vi använder delarna ifrån Golf 2. och med dom nämnda 100h så kan det bli problem att hinna ändra allting? Samt mkt dyrare kan jag tänka mej. _________________ Mikael Vestlund |
||||
|
Ett hett tips är att fråga på GTiklubben!
Du kommer först och främst att behöva kolla på en bil med tvärställd 1,8T. Audi A4 har en rakmonterad , då blir det en del ändrigar för att få den att passa. Sedan har Golf Mk I annan framvagn och bakaxel än Golf Mk II. Så många delar passar inte rakt på den Golf Mk I du tänkt bygga på. Men det är en hel del Mk I byggen ute i landet så det finns kunnande. Vare sig du väljer GTi-motor , Mk II 16V eller 1,8T så kommer det gå att få dit. Alla dessa motorer är ju VW/Audi-gruppens egna och det finns saker att bulta dit för att få ner det i Golf "ettan". Så att få motor att passa är nog inget större problem. Du behöver sedan modifiera bromsar , även här finns det att ta från andra modeller. Men väljer du att uppgradera så får du forska lite efter vad som passar och vad du behöver. Kort sagt det är helt klart genomförbart. Men titta in på www.gtiklubben.nu. Ställ dina frågor och få bra svar. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
|
Re: Projekt arbete, tankar och funderingar
Det lättaste måste ju vara att plocka hela motorvaggan med motor och växellåda samt all elektronik från motor-donatorn. Då borde man ju slippa lägga för mycket tid på att pilla med det. Modifiera motorvagga verkar roligare. Blir det bara modifiering av infästning för stötdämpare, inkoppling av elektronik och byte av instrumentpanel som behövs för att det ska fungera när man gör så? Eller måste naven från motordonatorn passas in på spindlarna från projektbilen? Bromsar använder ni antingen original (var det 20% på effekt och 10% på vridmoment man fick öka?) eller så tar ni från donatorn. beror på effekten på nya motorn. Sen beror kostnaden på vilken bil ni väljer att bygga om och vilken ni väljer som donator. Men det borde bli billigare att köpa en komplett reservdelsbil jämfört med att köpa allt löst. _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||
|
Golf 2 gti-motorn är på 140hk (130 om det är -88+)
och om man då fixar en donatorbil så plockar jag ju bromsar ifrån den oxå. Ja, stötdämparFÄSTE kan väll vara orginal, för att klara SBP behövs minst stummare fjädrar + kanske fjäderbensstag. elen skulle tydligen vara lättast att ta ifrån en 16v scirocco, instrumentpanel vet jag inte hur jag gör med. och drivlinan har väll inget med spindellederna att göra. _________________ Mikael Vestlund |
||||
|
Re: Projekt arbete, tankar och funderingar
Så med 140hk är det med andra ord en 16V motor? Skall du besikta så se till på vilket sätt du tänker göra? Kan vara en idé att kolla OM du behöver Kat , då kan 129hk vara ett bra val då den har Kat. Golf Mk I & Mk II har INTE samma chassie. Motorbalken passar ej på Mk I hur man än gör. Då måste man bygga om en hel del. Även styrväxeln skiljer både i plats och montering. Det gör att styrgeometrin inte alls stämmer. Finns minst lika bra bromsar från en ikke GTi som en gammal GTi 16v. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
|
16V motor - ja, hoppas på det iaf. Kat behövs knappast då golf 1:an är ifrån -74. till -85 (?)
Jag vet att bara motorn ska passa bolt-on i en mk1, om man tänker till fästen då alltså, hur det sedan blir med drivaxlar/knutar är jag inte 100% Styrväxel behöver man ju inte byta om man inte behöver byta balk. och bromsarna på GTi/G60 var större så det behövs nog ifall den eventuellt ska besiktigas _________________ Mikael Vestlund |
||||
|
Re:
Har du bild på bilen??? En Mk I -74 är ingen jättevanlig bil! Är den fin så gör du nog bort dig om du bygger om för mycket. Ser att du börjar samla ihop lite fakta nu! _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
|
Har ingen bil ännu, köper än just för detta bygget, sen efter att projekt tiden gått ut, ska jag se över karossen oxå! så den ser lika bra ut som den går
och fakta är viktigt, annars blir det svårt att planera in allt som ska göras
_________________ Mikael Vestlund |
||||
|
Jadu, precis som alla andra, så lite som möjligt. :P
förutsatt att bilen minst är i sånt pass skick att den går igenom besiktningen som den står. Jag har viss sponsring, men vill ju ändå inte betala multum för en projekt-bil. så innom ramarna av 5k för Golf 1:an och Golf 2 Gti:n kanske 2k möjlig reservdelsbil med det mesta helt? Sen ifall det skulle fattas ngt så plockas väll det ifrån skroten. och om jag väljer att behålla projektet som bruksbil efter eventuell besiktning så kanske jag spenderar mer pengar i den. _________________ Mikael Vestlund |
||||
|
Nu ska du få ett tråkigt förslag :-)
Då det handlar om ett skolarbete som kanske ska fungera som referensarbete i framtiden; gör något kommersiellt gångbart som kan generar intäkter gm ökad försäljning av verkstadstjänster eller insparade kostnader för ett företag där du vill få jobb. Se till att dokumentera projektets målsättning, metod och utvärdering på ett proffsigt sätt och se till att "sticka ut" från dina klasskompisar (dvs konkurrenter om framtida arbetstillfällen). Krydda med litet god svensk språkbehandling och litet lagom med corporate bullshit - som chefer älskar att läsa. Fundera på om det är det en vinnande produktide att motorkonvertera begade golfar i dagens verkstadsbranch? Som ett HOBBY projekt är det Lycka till! _________________ Tony Jonsson Har 63 cylindrar sist jag räknade... |
||||
|
Re:
Alltså, själva förslaget i sej var ju inte dåligt, mkt genomtänk och planerande inför framtiden. Men att göra ngt som man kan visa upp på arbetsintervjun är inte direkt "fordons-anda" Det klär sej inte in i hur klassen i övrigt har lagt upp det, vilket kommer göra mitt projekt mkt ointressant att lyssna på tex. Sen så gör jag ju hellre ngt roligt
Att ta ett exampel, en kille som går 3:dje året nu, och snart ska redovisa sitt arbete för oss 2:or. Turbokonverterade en Ford Fiesta. Det är lite småkul, då fiestan från början är liten,slö och tråkig i allmänhet. och nu längtar jag nästan till att få se redovisningen. Jag själv skulle ju inte vilja lyssna på ngn som stog och pratade om att ifall man sorterade verktygen oftare leder det till att man inte behöver leta dom som i sin tur leder till att man kan få klart arbetet fortare som i SIN tur leder till att det blir större intäkter. Även ifall det skulle se finare ut på papper i framtiden... _________________ Mikael Vestlund |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1549 besök totalt |