| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
hjälp mig att välja rätt!
|
1, 2 >> 3770 besök totalt |
|
jag håller nu på o bygger ihop min lilla R5a och nu sitter jag o funderar på vad jag ska åka för R-däck...
bilen kommer väga mellan 800-900kg varav ca 500fram o 300bak. fälgarna som jag åker med är 13". Orginal dimmentionen på däcken är 195-55-13 nå vad ska jag välja??? jag kommer åka bana, konbana och gata med bilen.
_________________ //Emil Wahlund /Haninge |
||||
|
Re: hjälp mig att välja rätt!
om du kan byta till 14"-fälgar kan Yoko A048 185/55x14 vara ett alternativ. Det däcket kommer man att åka på i nya Clio Junior Cupen. Det kanske t.o.m. går att få tag i begagnade däck därifrån så småningom... |
||||
|
jag har läst igenom div r-dacks trådar...
inte för att jag blev klyftigare för de vart bara jobbigare att välja.
jag har inga planer på att byta upp till 14" däck pga att jag har en hel bunt 13" fäljar. dessutom så vill jag inte öka rullomkretsen... jag har sneglat lite på Yokisar men då e ju frågan också soft eller super soft???
_________________ //Emil Wahlund /Haninge |
||||
|
supersoft....
som en rallyåkare sa till mig " däcken är det ända som håller fast i vägen snåla aldrig på däcken" en annan fråga, vilka r-däck finns i 13" yokohama a032 och a048 vet jag men vilka andra finns det? _________________ M.v.h Nils Olofsson |
||||
Finns även Avon och Maxsport förutom Kuhmo som Eric Josefsson sa. Yokohama a048 utgår iom att dom bara finns i Medium som jag tror är lite väl svåra att få upp tempen i. Yokohama a032R finns i 175/60 R 13 och i 185/60 R 13. (205/60 R 13 finns men dom är nog aldeles för breda för fälgarna) Kuhmo Ecesta V70A finns i 175/60HR13. Avon ACB10-Sport finns i 185/50 -13 och 195/50 -13 Avon CR500 finns i 175/55 R13 och 195/55 R13 Maxsport RB5 finns i 185/60 -13 Det är dom däcken som jag hittar som verkar kunna funka. Frågan är bara vilket som är bäst? Sen spelar ju priset en viss roll
_________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
http://www.prm-motorsport.nu/shop/in
finns indy också!! skapliga priser men jag e lite skeptisk till regummeringar..... _________________ M.v.h Nils Olofsson |
||||
|
A032R skulle jag nog satsat på om det var min bil om jag stod ut med bullret (dvs inte alltför mycket gatåka)
Avon är (troligtvis) betydligt dyrare utan att ge tillräckligt mervärde på den bilen. Maxsport RB5 skulle inte jag vilja köra på gatan mer än mycket mycket begränsat iaf... Toyo Trampiovarianterna då? _________________ Magnus Thomé
|
||||
Jag skulle köra 032:er, jag var supernöjd med mina, men jag tror inte att du behöver bredare än 185, jag funderar själv på att gå ned till 185 i bredd nästa byte för att få upp tempen bak lättare. Jag hade dock inga problem med mina 195/55-15 joko 032 men har haft lite problem att få ordentlig temp bak med mina bridgestone RE540. Det resulterade i en avåkning som hette duga på kullen i somras
Ja ja ok, jag hade väl lite mig själv att skylla..
_________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
|
Det där med att få upp tempen bak på en liten lätt FWD-bil kan vara knepigt ibland... Speciellt när man kör korta pass, typ slalom.
Vill minnas att vi halkade runt lite på RS-challengen. Undrar om det inte skulle funkat bättre med gatdäck, i alla fall bak. Speciellt på morgonen/förmiddan när det var kallt och lite blött. |
||||
|
Med de däck som finns i olika gummiblandningar så är det vettigtast att köra med mjukare bak. Kanske dessutom smalare bak, men det senare vet jag egentligen inget om, men fuling brukar propagera för det och det är logiskt. Du har ju förmodligen t.o.m. mer än 62.5% av vikten över framaxeln. Men det har du kanske redan tänkt på.
Att man till fullo ska kunna kompensera med lufttrycket, tror jag inte riktigt på, men det skulle säkert duga åt t.ex. mig. Men eftersom du funderar på ganska dyra däck, så..... Nästa steg är det Lars F säger, gatdäck bak? Eller Yokisar fram, rallyslicks bak? Bland de sämsta alternativen på en kort framkrafsare torde ju vara att ha likadana däck fram och bak, så utrymmet för förbättringar genom att laborera torde vara stort? (Förare av lång och tung framkrafsare, bekant med ungefär likadana frågor.) Det rustas bl.a. för Francophilia -04 hoppas jag?
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
|
Syftningsfel: "Men det har du kanske redan tänkt på. " syftade inte på viktfördelningen, utan på att du kanske funderat på att ha olika gummiblandningar och/eller bredder mellan axlarna.
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
|
nu har jag kollat runt lite på priser mm
och då har jag kommit fram till att det nog får bli lite budget iår... så jag tror jag ska prova maxsport däcken... man får ju ändå 2st maxsport på ett Yoko däck... _________________ //Emil Wahlund /Haninge |
||||
|
...och Maxsport finns ju i olika gummiblandningar, hade du tänkt ha olika mellan axlarna?
||||
nja jag har inte tänkt så långt än... men jag tror jag ska köra me så mjuka som möjligt runt om... eftersom bilen är relativt lätt... _________________ //Emil Wahlund /Haninge |
||||
så det funkar att köra mellan fram alltså??? jag hade nog tänkt att köra soft runt om i dim 185-60-13 hur mycket vägde unon??? visst körde ni på 14" eller var det 15" ?? _________________ //Emil Wahlund /Haninge |
||||
![]() |
Däck för banåka
|
1, 2 >> 3770 besök totalt |