Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur ofta byter ni bromsvätska?
<<   1, 2, 3, 4
4 besök senaste veckan (14021 totalt)
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Niklas L skrev:

Eller så kanske man bromsar fel om man inte kan köra på en två år gammal vätska

Vad har du för bromssystem i bilen, manuellt, servo. Vad är utväxlingen mellan pedal och caliper?

Mina noteringar är att med en utväxling på 200:1 så får jag inte bra pedal med ett år gammal vätska.
Jag har inte kört ånglås med 2 år gammal vätska men med 3 år gammal. Kan föreställa mig att med 100:1 i utväxling eller mindre och servo så märks inte oexaktheten i pedalen med fjolårsvätska. Jag har till exempel inte märkt någon konstig pedal på varjedagsbilen med gammal vätska.
Jag vet inte hur man ska se på bromsteknik ur värmebildnings synvinkel, när jag testar så ligger jag på max friktion eller ska vi säga högsta möjliga G-kraft. En skillnad kan ju vara att bilen får upp hygglig fart inför inbromsningen. Grejen är att vid tillräcklig belastning så har det jag noterar hänt, även om det är en högre belastning än vat man får under tävling, men den marginalen är säkert inte fel å ha om det är fallet.
Vad det än är så vill jag bara tala om vad som har visat sig, och jag rekomenderar att inte använda sådana lösningar som jag sett är mindre bra. Jag är ju ingen riktig tävlingsmänniska utan min grej är att göra det teamen inte har tid att ägna sig åt, nämligen upprepa tester med olika lösningar och bokföra.
Göran

Stockholm
Här sen Mar 2003

Re:

Göran Malmberg skrev:
Niklas L skrev:

Eller så kanske man bromsar fel om man inte kan köra på en två år gammal vätska

Vad har du för bromssystem i bilen, manuellt, servo. Vad är utväxlingen mellan pedal och caliper?

Mina noteringar är att med en utväxling på 200:1 så får jag inte bra pedal med ett år gammal vätska.
Jag har inte kört ånglås med 2 år gammal vätska men med 3 år gammal. Kan föreställa mig att med 100:1 i utväxling eller mindre och servo så märks inte oexaktheten i pedalen med fjolårsvätska. Jag har till exempel inte märkt någon konstig pedal på varjedagsbilen med gammal vätska.
Jag vet inte hur man ska se på bromsteknik ur värmebildnings synvinkel, när jag testar så ligger jag på max friktion eller ska vi säga högsta möjliga G-kraft. En skillnad kan ju vara att bilen får upp hygglig fart inför inbromsningen. Grejen är att vid tillräcklig belastning så har det jag noterar hänt, även om det är en högre belastning än vat man får under tävling, men den marginalen är säkert inte fel å ha om det är fallet.
Vad det än är så vill jag bara tala om vad som har visat sig, och jag rekomenderar att inte använda sådana lösningar som jag sett är mindre bra. Jag är ju ingen riktig tävlingsmänniska utan min grej är att göra det teamen inte har tid att ägna sig åt, nämligen upprepa tester med olika lösningar och bokföra.
Göran

Utäxling på en bromspedal finns det jag har ingen aning om utväxling och har aldrig brytt mig om att ta reda på heller, fungerar det så är det bra, vi är nog lite olika där.
Man kanske ska vara försiktigare med utalanden ibland så att dom nya killarna o tjejerna inte tror att man MÅSTE för att det sägs på ett forum ofta (inte menat just dig Göran) inte har någon förankring utan att man hört eller kanske känt någon gång. Göran fortsätt med det du gör jag e bara lte gnällig idag.

Sverige
Här sen Aug 2003

En hel del av det som man kan känna i ett bromssystem utan servo maskeras av
den sevoverkan man får i ett normalt system med servo. Så vill man ha max
koll på hur bromsarna beter sig kör man utan servo med lämplig utv på
pedalen & lämpliga huvudcylindrar.

Det går ju även att köra med den hbc man har om man ändrar utv till pedalen
lite då har man bättre känsla än med servot.

För att återknyta till tidigare inlägg så känner man nog inte skillnaderna lika lätt i ett
servosystem som i ett utan servo.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Niklas L skrev:

Utäxling på en bromspedal finns det jag har ingen aning om utväxling och har aldrig brytt mig om att ta reda på heller, fungerar det så är det bra, vi är nog lite olika där.
Man kanske ska vara försiktigare med utalanden ibland så att dom nya killarna o tjejerna inte tror att man MÅSTE för att det sägs på ett forum ofta (inte menat just dig Göran) inte har någon förankring utan att man hört eller kanske känt någon gång. Göran fortsätt med det du gör jag e bara lte gnällig idag.

Det är ingen fara, jag tar inte åt mig, det är lioka lätt gkort att någon annan tar åt sig av vad jag säger.
Men jag är intresserad när någon har synpunkter, jag kan inte hålla till godo med enbart det jag gör själv.
Att vi är olika gör att vi provar-kör från olika håll, men det mekaniska följer fysiska lagar. Det kan ju vara av nytta för dig oxå, även om det duger att det fungerar, att veta om skillnaden finns där även om den inte känns i ditt fall.
Anledningen till min fråga var att jag ville veta om ditt system var manuellt eller ej, för det förklarar för mig vari skillnaden i vår bedömning kan vara. Samt att ett väldigt högt numerärt förhållande i utväxling skapar en enormt stor skillnad i pedalväg för minsta flex i bromsslangar lika väl som vid förorenad vätska.
Har du då ett lägre förhållande så återspeglas inte det i pedalväg, samtidigt som servot förtar en del av känslan.
Sedan går det självklart utmärkt att köra med servo, det är en fråga om att vänja sig-lära sig. Men man får då byta bromsvätska utan att först märka det i pedalen. För märker man det genom ånglås så är det oftast för sent. Jag hade tur första gången jag råkade ut för saken på Mantorp. Kom in i depån efter en hård broms körning och när bilen rullade längs de parkerade bilarna så durkade jag pedalen helt. Ren tur att jag inte körde in i nått. Efter en kvarts avkallning så började det bli pedal igen. Det kom lika plötsligt som om man skulle klippt av bromsledningarna.

Mina långa svar...
mvh
Göran

Visby / Gotland
Här sen Aug 2007

Det här är de enda värdena jag hittar om hydralvätskan LHM PSA B-712710

SAE Viskositet mm2/s VI Flampunkt Lägsta
- 40C 100C COC °C flyttemp °C
- 18 6,5 354 112 -60

http://209.85.129.132/search?q=cache:WiiUYsTOZEIJ:www.shell.com/static . . . .

Vet inte om man kan utläsa hur bra det är som bromsvätska men nån kanske vet, Borde inte vara helt skit?

Magnus L, känns det som det är någon skillnad på bromsarna med LHM mot vanlig bromsvätska?

Känns som jag tjatar men eftersom jag åker Citroen själv så är jag bara väldigt nyfiken.

Skänninge
Här sen Maj 2003

Re:

-oskar- skrev:

Petsak men LHM är en olja.

Citera
-oskar-
Visby / Gotland
Här sen Aug 2007

Re:

Eric Josefsson skrev:
-oskar- skrev:

Petsak men LHM är en olja.

Jo det kanske, bara det att det nämns som hydralvätska under kategorin specialprodukter medan
hydraloljorna benämns som hydraloljor. Alla andra oljor benämns även dem som oljor, men som sagt
en petsak

Hur ofta byter ni bromsvätska?
<<   1, 2, 3, 4
4 besök senaste veckan (14021 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande