Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2118 besök totalt |
Fartens betydelse...
Hastighet (km/h). Reaktionssträcka Bromssträcka = Stoppsträcka 30 km/h 8 m 4 m 12 m 50 km/h 14 11 25 m 70 km/h 19 22 41 m 90 km/h 25 36 61 m 110 km/h 31 53 84 m Där har ni en tabell att fundera över. Notera att om ni kör 50 km/h har ni inte ens börjat bromsa (14 m) jämfört om ni håller 30 km/h... ![]() ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
Re: Fartens betydelse...
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Re: Fartens betydelse...
Ja. (ändrat) _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
Reaktionstid=1s
retaration=ca 8,7m/s^2 (0,89g) Hastighet Reaktionssträcka Bromssträcka Stoppsträcka 30 8m 3m 11m 40 11m 7m 18m 50 13m 11m 24m 60 16m 15m 31m 70 19m 21m 40m 80 22m 28m 50m 90 25m 35m 60m 100 27m 44m 71m 110 30m 53m 83m 120 33m 63m 96m 130 36m 74m 110m 140 38m 86m 124m 150 41m 99m 140m 160 44m 113m 157m 170 47m 128m 175m 180 50m 143m 193m 190 52m 160m 212m 200 55m 177m 232m 210 58m 195m 253m 220 61m 214m 275m 230 63m 234m 297m 240 66m 255m 321m 250 69m 277m 346m _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Man kanske skulle vakna innan man sätter sig i bilen.
Dubbade vinterdäck på asfalt? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
citat:
Dubbade vinterdäck på asfalt? vet ej, byggde bara på Erik B tabell. Men 0,89 är inte så risigt med gatdäck, som medeltal för en std holk stämmer det nog hyfsat. Jag kommer upp till 0,96-0,99 teroretiskt med ganska lätt bil med mycket däck. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
0.89 är exakt så mycket som den omodade FIAT 127 som jag räddade från skroten SVÄNGDE med regummerade Viborg baner.
1.04 med ganska lätt bil och inte så mycket däck. ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Re: Fartens betydelse...
Jo, jag har. ![]() Laddat ämne det här Erik. Jag har i andra trådar hävdat (och då fått rejäla mothugg) att man numer säkert borde förlänga tiden för reaktionstid. Eller räkna med reaktionstid och sedan agerandetid eller nåt? För med farthållare inkopplad sittandes i den eluppvärmda stolen med Mozart konsertstereon tar det säkert mer än en sek. att gå från en halvsovande styrandes-efter-de-vita-strecken-bilåkare till att klara av att agera som en viggenpilot. ![]() Förresten (och det är väl ingen hemlighet här inne) så undviker man sällan problem med bromsen (då får man ist. de bakom sig) med fördel undviks problem bäst med ratten. Så undvek iaf jag en kille med freestyle i öronen som gick mot rött ljus på hamngatan i förra veckan.... ![]() ![]() OT: Hade förresten jag åkt dit iaf om jag kört på honom? (Jag hade grönt - han rött.) Mvh/Micke _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
1 s reaktionstid ifrån att ett hinder dyer upp tills man lyckats åstadkomma fullt bromstryck är inte särskilt lång tid, om man inte är hyperberedd och sitter med foten på bromsen. Brukar inte reaktionstider i dragracing vara uppemot 4-5 tiondelar och de är ju minst sagt beredda. 44 m bromsträcka ifrån 100 är väl inte direkt fantastiskt, men så väldigt mycket kortare brukar det väl inte vara när man läser div. tester i tidningarna? Jag läste förresten att en F1:a stannar på 18 m ifrån 100 km/h. Det blir väl ett snitt på lite drygt 2 g. Ifrån 250 km/h kanske en F1:a snittar 4 g och alltså stannar på 60 m + reaktionstid. Så köp en F1:a om du vill få stopp snabbt. ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Inte riktigt sant det men...som jag har förstått att det funkar så är det ju en fotocell som registerar när bilen lämmnar startlinjen..alltså måste man ju räkna med chassi reaktioner åxå ![]() ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||
Aha, jag har mest noterat att det hamnar i de regionerna och inte vad det beror på. Sprinters brukar väl komma under 2 tiondelar, men de behöver ju inte göra nåt särskilt avancerat utan mest reagera. Jag har i varje fall sett att trafikforskare har kommit fram till att man får räkna med ca 1 s ifrån hinder till full broms. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Instämmer på att 1s reaktionstid är snålt från halvsovande tillstånd.
Är man riktigt allärt kan det gå fortare. Har man ett intränat beteende så man inte behöver tänka utan reagerar instingtivt så går det också fortare. Kollar man på snittet på Blackrace(201m) på reaktions tiden så ligger snittet på ca 0,5-1s. Och är man skapligt allärt ![]() Nu pratar vi amatörer, typ kleti&pleti allså. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Tittar man på olycksstatistiken ser man följande: Den absoluta majoriteten av alla olyckor sker inom en 15min radie från bostaden. När man kör i sin hemma miljö befinner sig de flesta förare i ett autonomt mentalt tillstånd. Dvs. att man kör lite på autopilot och koncentrationen är långt ifrån 100 %. När en olycka händer tar det därför lite tid att komma ur det autonoma tillståndet och övergå i ett aktivt tillstånd. Väl i det aktiva tillståndet kan man handla, bromsa, väja osv. Det är därför man sätter reaktionstiden till en sekund. Kör man i ett aktivt mentalt tillstånd, så som på bana eller i en ny stad, blir reaktionstiden mycket kortare. Man är koncentrerad på uppgiften till 100% och har en mental handlingsberedskap för de flesta situationer som kan uppkomma. _________________ //Mattias Gripenland |
||||||
Tycker nog jag blir en sämre förare i ny stad för då är iaf jag så förbaskat upptagen med att titta på skyltar/vägbeskrivning o dyl.. Blir defenitivt fler "aj j*vlar bilen framför mig står visst still tvärnit" situationer i nya städer för mig. Kör inte framför mig när jag är på utflykt alltså ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Precis så där upplevde jag situation förut innan jag började tänka på ett nytt sätt: Det gör absolut inget att köra fel, nån gång hittar jag alltid rätt även om det blir en omväg. Då får jag en mer avslappnad körning och kan koncentrera mig på trafiken på nästan samma sätt som hemma, + att jag inte kommer fel oftare pga att jag håller huvudet kallare. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2118 besök totalt |