Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Fartens betydelse...
1, 2   >>
2118 besök totalt
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Fartens betydelse...

Hastighet (km/h). Reaktionssträcka Bromssträcka = Stoppsträcka

30 km/h 8 m 4 m 12 m
50 km/h 14 11 25 m
70 km/h 19 22 41 m
90 km/h 25 36 61 m
110 km/h 31 53 84 m

Där har ni en tabell att fundera över.

Notera att om ni kör 50 km/h har ni inte ens börjat bromsa (14 m) jämfört om ni håller 30 km/h...

Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Skulle vara kul o se för 150, 170, 200, 250

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Re: Fartens betydelse...

Erik B skrev:
110 km/h 31 36 84 m
Vilka siffror skulle det varit här? 53m bromssträcka?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare

Lennart Mäkinen skrev:
Erik B skrev:
110 km/h 31 36 84 m
Vilka siffror skulle det varit här? 53m bromssträcka?

Ja. (ändrat)

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Reaktionstid=1s
retaration=ca 8,7m/s^2 (0,89g)

Hastighet Reaktionssträcka Bromssträcka Stoppsträcka
30 8m 3m 11m
40 11m 7m 18m
50 13m 11m 24m
60 16m 15m 31m
70 19m 21m 40m
80 22m 28m 50m
90 25m 35m 60m
100 27m 44m 71m
110 30m 53m 83m
120 33m 63m 96m
130 36m 74m 110m
140 38m 86m 124m
150 41m 99m 140m
160 44m 113m 157m
170 47m 128m 175m
180 50m 143m 193m
190 52m 160m 212m
200 55m 177m 232m
210 58m 195m 253m
220 61m 214m 275m
230 63m 234m 297m
240 66m 255m 321m
250 69m 277m 346m

Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Skrämmande

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

fuling skrev:

Reaktionstid=1s

Man kanske skulle vakna innan man sätter sig i bilen.

fuling skrev:

Dubbade vinterdäck på asfalt?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

citat:

vet ej, byggde bara på Erik B tabell.
Men 0,89 är inte så risigt med gatdäck, som medeltal för en std holk stämmer det nog hyfsat.
Jag kommer upp till 0,96-0,99 teroretiskt med ganska lätt bil med mycket däck.

Tokholm
Här sen Jan 2003

fuling skrev:
Men 0,89 är inte så risigt med gatdäck, som medeltal för en std holk stämmer det nog hyfsat.

0.89 är exakt så mycket som den omodade FIAT 127 som jag räddade från skroten SVÄNGDE med regummerade Viborg baner.

fuling skrev:

Jag kommer upp till 0,96-0,99 teroretiskt med ganska lätt bil med mycket däck.

1.04 med ganska lätt bil och inte så mycket däck.

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

ice:
Bil vikt=???
% fram=????
CGH=???
Axelavstånd=????
däcksbredd=???

Tokholm
Här sen Jan 2003

ice:
Bil vikt=890 kg
% fram=60
CGH=???
Axelavstånd=????
däcksbredd=135 mm

Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Erik B skrev:
Notera att om ni kör 50 km/h har ni inte ens börjat bromsa (14 m) jämfört om ni håller 30 km/h...

Jo, jag har.
Laddat ämne det här Erik. Jag har i andra trådar hävdat (och då fått rejäla mothugg) att man numer säkert borde förlänga tiden för reaktionstid. Eller räkna med reaktionstid och sedan agerandetid eller nåt? För med farthållare inkopplad sittandes i den eluppvärmda stolen med Mozart konsertstereon tar det säkert mer än en sek. att gå från en halvsovande styrandes-efter-de-vita-strecken-bilåkare till att klara av att agera som en viggenpilot.

Förresten (och det är väl ingen hemlighet här inne) så undviker man sällan problem med bromsen (då får man ist. de bakom sig) med fördel undviks problem bäst med ratten. Så undvek iaf jag en kille med freestyle i öronen som gick mot rött ljus på hamngatan i förra veckan....

OT: Hade förresten jag åkt dit iaf om jag kört på honom? (Jag hade grönt - han rött.)

Mvh/Micke

Täby
Här sen Feb 2003

ice skrev:
fuling skrev:

Reaktionstid=1s

Man kanske skulle vakna innan man sätter sig i bilen.

fuling skrev:

1 s reaktionstid ifrån att ett hinder dyer upp tills man lyckats åstadkomma fullt bromstryck är inte särskilt lång tid, om man inte är hyperberedd och sitter med foten på bromsen. Brukar inte reaktionstider i dragracing vara uppemot 4-5 tiondelar och de är ju minst sagt beredda.

44 m bromsträcka ifrån 100 är väl inte direkt fantastiskt, men så väldigt mycket kortare brukar det väl inte vara när man läser div. tester i tidningarna?

Jag läste förresten att en F1:a stannar på 18 m ifrån 100 km/h. Det blir väl ett snitt på lite drygt 2 g. Ifrån 250 km/h kanske en F1:a snittar 4 g och alltså stannar på 60 m + reaktionstid. Så köp en F1:a om du vill få stopp snabbt. Undrar hur många i stockholmstrafiken som skulle sopa in i en bakifrån om man bromsade fullt...

#24, #64, #88
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

AndersY skrev:
Brukar inte reaktionstider i dragracing vara uppemot 4-5 tiondelar och de är ju minst sagt beredda.
Att det är 4-5 tiondelar beror på att det är så lång tid mellan gult ljus och grönt ljus (4 eller 5 beroende på klass). De som är tränade triggar snabbare än så.

AndersY skrev:
Undrar hur många i stockholmstrafiken som skulle sopa in i en bakifrån om man bromsade fullt...
Jag kollar alltid i backspegeln innan jag bromsar när det är på väg att bli rött. Alla verkar inte förstå vad det gula ljuset betyder.

Umeå
Här sen Nov 2002

AndersY skrev:
Brukar inte reaktionstider i dragracing vara uppemot 4-5 tiondelar och de är ju minst sagt beredda.

Inte riktigt sant det men...som jag har förstått att det funkar så är det ju en fotocell som registerar när bilen lämmnar startlinjen..alltså måste man ju räkna med chassi reaktioner åxå .....men ingen förare startar väl på Grönt ljus utan snarare på sista gula...och vet ni vilka som har mest 0.00 sek....Juniorerna

AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Lennart Mäkinen skrev:
AndersY skrev:
Att det är 4-5 tiondelar beror på att det är så lång tid mellan gult ljus och grönt ljus (4 eller 5 beroende på klass). De som är tränade triggar snabbare än så.

Aha, jag har mest noterat att det hamnar i de regionerna och inte vad det beror på. Sprinters brukar väl komma under 2 tiondelar, men de behöver ju inte göra nåt särskilt avancerat utan mest reagera.

Jag har i varje fall sett att trafikforskare har kommit fram till att man får räkna med ca 1 s ifrån hinder till full broms.

#24, #64, #88
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Instämmer på att 1s reaktionstid är snålt från halvsovande tillstånd.
Är man riktigt allärt kan det gå fortare.
Har man ett intränat beteende så man inte behöver tänka utan reagerar instingtivt så går det också fortare.

Kollar man på snittet på Blackrace(201m) på reaktions tiden så ligger snittet på ca 0,5-1s. Och är man skapligt allärt
Nu pratar vi amatörer, typ kleti&pleti allså.

Skänninge
Här sen Maj 2003

I typ blackrace så tror jag du får tjuvis om du kommer under 0,5sek.

Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003

AndersY skrev:

Jag har i varje fall sett att trafikforskare har kommit fram till att man får räkna med ca 1 s ifrån hinder till full broms.

Tittar man på olycksstatistiken ser man följande:

Den absoluta majoriteten av alla olyckor sker inom en 15min radie från bostaden. När man kör i sin hemma miljö befinner sig de flesta förare i ett autonomt mentalt tillstånd. Dvs. att man kör lite på autopilot och koncentrationen är långt ifrån 100 %. När en olycka händer tar det därför lite tid att komma ur det autonoma tillståndet och övergå i ett aktivt tillstånd. Väl i det aktiva tillståndet kan man handla, bromsa, väja osv. Det är därför man sätter reaktionstiden till en sekund.

Kör man i ett aktivt mentalt tillstånd, så som på bana eller i en ny stad, blir reaktionstiden mycket kortare. Man är koncentrerad på uppgiften till 100% och har en mental handlingsberedskap för de flesta situationer som kan uppkomma.

Skänninge
Här sen Maj 2003

Gripenland skrev:
eller i en ny stad, blir reaktionstiden mycket kortare. Man är koncentrerad på uppgiften till 100% och har en mental handlingsberedskap för de flesta situationer som kan uppkomma.

Tycker nog jag blir en sämre förare i ny stad för då är iaf jag så förbaskat upptagen med att titta på skyltar/vägbeskrivning o dyl..

Blir defenitivt fler "aj j*vlar bilen framför mig står visst still tvärnit" situationer i nya städer för mig.

Kör inte framför mig när jag är på utflykt alltså

Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

Eric Josefsson skrev:
Gripenland skrev:
eller i en ny stad, blir reaktionstiden mycket kortare. Man är koncentrerad på uppgiften till 100% och har en mental handlingsberedskap för de flesta situationer som kan uppkomma.

Tycker nog jag blir en sämre förare i ny stad för då är iaf jag så förbaskat upptagen med att titta på skyltar/vägbeskrivning o dyl..

Blir defenitivt fler "aj j*vlar bilen framför mig står visst still tvärnit" situationer i nya städer för mig.

Kör inte framför mig när jag är på utflykt alltså

Precis så där upplevde jag situation förut innan jag började tänka på ett nytt sätt:

Det gör absolut inget att köra fel, nån gång hittar jag alltid rätt även om det blir en omväg.

Då får jag en mer avslappnad körning och kan koncentrera mig på trafiken på nästan samma sätt som hemma, + att jag inte kommer fel oftare pga att jag håller huvudet kallare.

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Allmänt banåkaforum
Fartens betydelse...
1, 2   >>
2118 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande