| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Olja för trimmade motorer?
|
6 besök senaste veckan (9082 totalt) |
|
Här kan ni läsa lite på djupet om motorsport oljor.
http://www.millersoils.net/1_downloa _________________ H e n r i k P i h l |
||||||
|
Halloj Mattias,
Jag har ALLTID kört QS Mineral racing olja i mina M3:or Är den absolut bästa riktiga oljan utan "plast" tillsatser. Syntetoljor har en förmåga att bli lite för tunna och det gillar inte S14 motorn. om jag inte har helt fel så har Midland och QS en del oljor som är samma. _________________ Nicklas Ericsson 0760-528886 |
||||||
|
_________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Re:
Nu blev det väl ändå inte riktigt rätt! Syntetoljor har högre naturligt viskocitetsindex än mineraloljor, syntet är mao tjockare vid högre temperatur om syntet och mineral båda är lika tjocka vid en lägre temperatur. oljor för personbilsbruk har vanligtvis högre halter tillsatser såsom lägsta flytpunktsförbättrare och viskocitets modifierare (polymer). Den senare används i kombination med en tunnare basolja för att få ett brett viskocitetsspann, ex. 0W-40 istället för ex. 10W-40, eller om vi använder samma viskocitet på basoljan, ex. 10W-40 till 10W-60. Dessa har man inte lika stort behov av vid bankörning, de kan dessutom brytas ned varvid man förlorar dess viskocitetsökande effekt vid höga temperaturer. Således vill man helst använda en syntetisk basolja med högt naturligt viskocitetsindex och begränsa halten VM. Skulle man utsätta ex. Castrols 10W-60 olja för hög skjuvning, så bryts dess VI förbättrare ned och snart så har man istället en 10W-40 olja. De flesta 'syntetoljor' som säljs på bensinmackar och dylikt är egentligen mineraloljor med en grupp III olja som bas, ibland med en skvätt syntetisk PAo som tillsats. De flesta 0W oljor är dock PAo baserade eller innehåller stor andel PAo olja. För motorsportbruk så rekommenderas en syntetisk olja på PAo/ester bas med en högre halt av fosfor än vad man normalt använder i vanlig motorolja. Det är den senare som motverkar metall-metall kontakt och ser till att motoroljan inte oxiderar vid hög temperatur (även om förstås PAo och ester oljornas höga oxidationsmotstånd också bidrar). |
||||||
|
Re:
Nått som inte vidrörs så ofta är att racingoljor (vad jag har hört om det nu är rätt) har antiskum förmåga eftersom veven snurrar som en gräddvisp. En egenskap som e onödig för vardagsbilen. Man tänker ofta på belastningar i racemotorer men det finns nog andra egenskaper som är lika vesäntliga men som inte framhålls så ofta. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Skulle vilja påstå att det är av yttersta vikt att inte oljan skummar alls i någon applikation. Skumning brukar väl mest vara ett problem mellan -10-0*C dock. Men det kanske finns olika typer av skumtillväxt?
Blir oljan för tunn vid driftstemp så har man väl rimligen valt fel olja? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Re: olja för trimmade motorer?
För att återgå till frågan......Vad har ni för åsikt/erfarenhet av ovanstående olja ? Anlednigen till att jag frågar är att nå'n lyckats kränga på mig ett några kartonger
/Staffan _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||||||
|
Re:
- Öhh...skar motorn eller? _________________
Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||||
|
Re:
Han hade inte råd att byta lika ofta som innan. Eller hur var det nu?
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Re:
Nejnej Motul är en bra olja, jag använder det i låda och bakaxel. Men min trimmare upplevde mer slitage med den oljan än den jag kör med nu (Coastal) både på Audin och på Volvon.
_________________ Daniel Steiner |
||||||
|
Re:
Men du kan ju inte säga sådär får då låter det ju som att du tycker den var dålig, orsaken var ju att den blev för dyr, var det inte så? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Re:
Nä, jag kör ju som sagt med den i andra delar av bilen. På en så dyr motor så drar man inte in eller snålar på oljan. Och den andra har visat sig bättre, annars hade jag inte bytt, några tusenlappar per säsong spelar inte tennis
_________________ Daniel Steiner |
||||||
|
Har haft syntetolja i alla mina bruksbilar sen urminnes tider, detta har aldrig skapat några problem och man kan köra längre innan oljan blir skitig.
Men, för 3 år sen började oletryckslampan på BMWn lysa på tomgång efter hårdkörning på isen, dessutom hade jag lagerknack vid kall motor, då hade jag 5-50 syntetolja i. Räknade med att den var dax för en motorenovering, men provade att hälla i QS 20-50 racing mineral, sen dess har aldrig lampan lyst, lagerknacket är borta, och det var som sagt 3 år sen !! _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Olja för trimmade motorer?
|
6 besök senaste veckan (9082 totalt) |