| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
R-däck / semi R-däck som är bra på blött?
|
1, 2 >> 5232 besök totalt |
|
Efter att ha halkat omkring på mina Michelin Cup på några banmöten med dåligt väder (och haft svårt att ta mig hem efteråt, dom vattenplanar ju ganska tidigt) så funderar jag på att hitta några däck som funkar bra på blött och i regn men också hyffsat om det torkar upp (allt för att slippa försöka få in en extra omgång däck i bilen) Tanken är också att köra ett par ganska smala däck, kanske 205, för att lättare få upp temp. Några tips? /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||
|
Körde Toyo R888 på Sturup och bara häpnade över hur bra de var. Verkligen otroligt. Det enda de inte gillar är stora ansamlingar med stående vatten. Kände att jag kunde stå på fullt i princip hela varvet. Dock ska ju sägas att ett rent regndäck garanterat är ännu bättre men R888 är ett grymt bra allaround R-däck.
|
||
|
Re:
Jag gjorde en del reflektioner runt Smurfen (968CS-projektbilen) förra året (vid amatörtrackdayåka, inte race...). Den blev mycket snällare i väta med R888or än med MPSC. Faktiskt tycker jag att den blev alltigenom roligare att köra med Toyodäcken. Absolutgreppet i en given kurva var nog iofs snäppet bättre med Michelinarna. Så antagligen kan man köra någon 10-del kvickare med MPSC, men de kräver också mer av föraren, och jag var antagligen på nå't enstaka varv snabbast med MPSC men i snitt var jag garanterat snabbare med R888orna eftersom jag upplevde dem som lugnare. Justerbarhet på gränsen upplevde jag som bättre med Toyorna, då i synnerhet i väta... |
||
|
Re:
Finns väl bara fördelar med det? - Mycket billigare än MPSC - Du slipper ha en extra uppsättning hjul - Du slipper släpa med dig en extra uppsättning hjul om vädret är osäkert - Du slipper krångla med däckbyten Bara |
||
|
Låter som det kan vara värt att testa när MPSCorna är nedslitna.
Släpa med extra hjul var precis vad jag ville slippa... med halvburen i är det ont om plats och det är inte så kul och stå med liten domkraft och byta i regn.... Murphys lag när det är osäkert väder säger ju att om man åker ner på R-däcken blir det regn och åker man på gatdäcken torkar det upp och man sliter ut dom illa fort
Hur är slittåligheten på R888? MPSC slits väldigt sakta på min bil, framförallt bak. Hur är dom på gata, antar att dom vattenplanar senare än MPSC iallafall? /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||
|
Re:
Håller med till 100% blev väldigt förvånad över hur bra dom höll i i vätan på sturup _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||
|
Ett annat tips är kumho V70A eller vad dom heter som fungerar bra i skyfall för mig
|
||
|
Skulle oxå vilja slå ett slag för Kuhmo V70, r888 har gått upp en hel del i pris sen ifjol så jag tycker att V70:it är ett bättre r-däck (torrgrepp) till ofta samma pengar
Henrik _________________ Henrik Hellman BMW 1M -12 BMW M3 E36 Limo-98 BMW 530D Touring M-sport LCI-07 |
||
|
Livslängden på 888orna i mediumblandning (kanske bara finns en?) tycker jag har varit riktigt bra. En uppsättning räcker drygt en säsong för mig i BMW Cup (12 tävlingar) inklusive transport till och från tävlingarna, totalt 4-500 mil.
I regn har jag provat mjuka Yokohama A048 men det har slutat med att jag bytt tillbaka till 888orna varje gång då jag upplever styrkänslan och responsen från yokohamadäcken som betydligt sämre. Har kört Kumho V70 också, men det var så länge sedan att jag har svårt att bedöma dem på samma villkor som Yoko och Toyo.
_________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||
|
Av alla rdäck jag testat så är Michelinarna i en helt egen klass av att ha taskigt grepp när de är kalla. Alla andra r-däck jag kört har haft ett mycket bättre grepp när de är kalla. Jag är inte totalövertygad att Michelinarna är sämre än alla andra r-däck när det gäller att svälja vatten, dvs vattenplaning, men att de är unikt urusla bland alla r-däck när de är kalla det känner jag mig ganska säker på. Så summa sumarum, för landsväg och blöta kalla banträffar så kan du välja vilket r-däck som helst så kommer det vara bättre.
just my som det heter
_________________ Magnus Thomé
|
||
|
Hur mycket slits R888 i lugn takt på motorvägen?
Kanske ställer frågan i fel tråd, men det är ju lite allmänt snack om r-däck här så jag testar... Är rätt ny i gamet och tog oskulden för banåka förra helgen, konbaneåkning på Björkvikring med RSklubben. Körde då till träffen på mina gatdäck och bytte till mina r-däck på plats. Det är ju ett moment man gärna skippar, speciellt på kvällen innan man skulle hem. Så nu till min fråga; hur mycket slits Toyo Proxes R888 i lugn takt på motorvägen? T. ex. från Sthlm till Linköpings motorstadion och tillbaka. Ska nämligen ner dit i slutet på maj och ta licens...
Bilen väger ca 1550 kg och däcken, har dimensionen 205/55 16". Är för övrigt riktigt nöjd med däcken, de gav ett fantastiskt bra grepp och levererade över min rätt höga förväntningar! Lite sladdriga kändes de kanske, men det är ju en "komfortdimension" så...
_________________ Jesper Alm Banbilen blev en barnbil |
||
|
Re: Hur mycket slits R888 i lugn takt på motorvägen?
Beror ju otroligt mycket på din hjulinställnign också. Mycket toe åt nått håll sliter otroligt mycket tex. _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||
|
Stockholm-Linköping är ju ingenting. Det är bara att åka!
Själv har jag kört tur o retur till Nürburgring två gånger med R-däck, utan problem. Och då har jag -3 grader camber fram. _________________ Christer Arakangas Corvette Z06 2002/Mini Cooper S 2002 7:56 BTG |
||
|
Mycket camber är ok. Men mycket toe kan ge slitage. Jag kör bara med r-däck från att vinterhjulen kommer av tills de ska på igen. Inga problem med slitage på gatan IMHo. Men lågt tempo om det ösregnar!
_________________ Magnus Thomé
|
||
|
Tack för svar! Då åker r-däcken på dagen innan, om det inte vankas ösregn.
Har faktiskt funderat på varför fler inte kör på r-däck säsongen runt på sin sommarbilar. Det gör ju så otroligt mycket för greppet och kör man med bilen bara då det är torrt så... _________________ Jesper Alm Banbilen blev en barnbil |
||
|
Re:
Att köra R-däck "på gatan" är med många vanliga standardbilar enligt min mening tämligen värdelöst. Jag bygger min uppfattning bl.a. på vår ShoppingClio. Den är mycket trevligare att köra på gatdäck. Inte lika död i styrningen, bättre feedback. Dessutom är den mindre spårkänslig, mindre understyrd, tystare, mindre känslig för vattenplaning och har ok grepp fast däcken är kalla. Enda tillfället när R-däck är att föredra är vid banåka och slalom. Absolutgreppet är bättre med varma R-däck åsså slipper man ta död på gatdäcken som överhettar efter 3 varv...
Likförbenat rullar vår andrabil stora delar av säsongen på R-däck. Det är ju så många ban och slalomträffar man vill åka på... och man orkar ju inte byta hjul 2ggr i veckan.
Att åka 20-30 mil till banan på R-däck är inga problem, det sliter minimalt på sulorna.
|
||
|
Nu tänkte kanske inte jag på just en Clio, oavsett om den är modifierad eller inte.
Utan mer på Z06, GT2, Gallardo osv... Men den största andelen av de bilarna står väl och gråter av sorg orörda i ett garage för det mesta. Ska man dessutom passera gränsen för vad bra riktigt bra gatdäck kan ge för grepp i sådan bilar börjar det väl gå lite för fort för gata / allmän väg. _________________ Jesper Alm Banbilen blev en barnbil |
||
![]() |
Däck för banåka
|
1, 2 >> 5232 besök totalt |