Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 7626 besök totalt |
Regelfrågor
För att inte skräpa ned lanseringstopicen med ännu mer regelfrågor så startar jag en topic till. Ramfrågan får väl anses vara löst för tillfället? ![]() En fråga om bakaxlarna; är alla stela bakaxlar tillåtna? Jag såg att det fanns en lista på exempel, men är även andra än dem tillåtna? Man fick inte skränka (eller vad det nu heter när man knäcker til dem lite) axlarna om jag fattat rätt, men ingen axel är ju exakt rak, så finns det några toleranser för hur "sned" de får vara? om jag fattade rätt så får man inte ha sekventiell låda till bilmotorerna, varför inte det? Motorcykelmotorerna har ju sekventiell låda. Kan man inte tillåta det med ett vikttillägg? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Hei Anders.
Når det gjelder bakaksler så er eneste kravet at det kommer fra en bil som er produsert i minst 5000 eksemplar. Det er til nå hovedsaklig brukt Ford og da tre forskellige varianter, Banjo - Atlas og Koln. Banjo fra Capri er jo veldig bra da den er bredere enn fra Escort,men denne er det vanskelig å få tak i. Atlas er mye tyngre og Koln akselen fra Taunus får man ikke sperre til. Så det er Banjo fra Escort de fleste kjorer med. Volvo akselen vil jo være meget aktuel hos dere, det er noen biler som går med det her. De fleste av disse har byttet til mindre skivebremser for å få brukt 13" felger. Når det gjelder hjulvinkler så er jo det riktig at presisjonen på slike aksler ikke er de beste. Derfor har vi satt at de skal være 0 i ubelastet tilstand. Skulle det være noen mistanke om at noen har forandret på akslingen sin vil det bli foretatt kontroll ut i fra regelverket. Det har så langt ikke vært nodvendig. Når det gjelder sekvensiel girkasse på bil så er dette forbudt utelukkende på grunn av prisaspektet. Slike kasser koster veldig mye penger og horer ikke hjemme i klassen. Motorsykkelmotorer har det så det kan ikke tas vekk, derfor belastes denne fordelen med vekttillegg. _________________ Rune Næss |
||||
OK, tackar Rune.
Jo, sekventiella växellådor brukar kunna kosta en hel del, men jag tänkte mer för de som ev. har en liggande på hyllan. Nackdelen med Volvo-axel är att den väger bly. Det finns visserligen aluminiumvarianter, men jag vet inte i hur många exemplar de tillverkades. Någon som vet? Nu är väl inte de fjäderlätta heller, men lite bättre i varje fall. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Hej Rune, det finns så kallade växelförare som är" sekventiella" som man sätter där spaken går ner i lådan, lådan är fortfarande orginal men du får en sekventiell växelspaksföring.
Är detta tillåtet? Caper ![]() _________________ Jörgen Bock |
||||
Hej igen Rune
Hur skiljer jag på en Banjo, Atlas eller Koln bakaxel. Är alla Capriaxlar av banjotyp eller ska jag leta efter någon speciell årsmodell? Har en 77 Capriaxel på G, kan den va nått? _________________ I like cats too. Let's exchange recipes! Jörgen Welter |
||||
Capri finnes både med Atlas og Banjo.
Banjo har skruningen i front slik at du tar ut hele innmaten fremover. Atlas og Koln har lokk på baksiden, Atlas klokken er mye storre enn koln. Og Koln er mye bredere enn Atlas. Koln akselen tror jeg bare er på Taunus og den skal du ikke bruke da det ikke fins sperre til den. Atlas tror jeg bare var på 3,0l Capri, så se om klokken er festet i fronten og så er det et bra valg. _________________ Rune Næss |
||||
Opelaxlar
ok om vi tar Opelaxlar något där man ska titta efter eller passa sig för som du kan ge tips på? Lite mer detaljer så även jag förstår! _________________ I like cats too. Let's exchange recipes! Jörgen Welter |
||||
Hej
Capri -77 ska ha Atlasaxel ("alla" svensksålda Capri 2.0 MkII-III har det). Banjoaxlar satt på Capri MkI 1600 men har också hamnat på en del Capri MkII 1600 (såldes bara 1974-75 i Sverige). /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
blir lite jobbigt med transaxel och stel bakaxel ![]() ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Det finns säkert någon underlig fransk eller engelsk bil som har det också... Tala om onödigt mycket ofjädrad vikt. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Tanken var att använda bakvagnen från en alfa romeo alfetta, dvs dedion, diffad transaxel och wattlänkage. Torde uppfylla de säkerhetskrav som man hänvisar till i regelboken, och som var orsaken till kraven på stel axel om jag fattade Rune rätt.
Kom gärna med *konstruktiva* kommentarer. _________________ Magnus Lindberg Italienskt |
||||
Alfas De Dion? för smart för en engelsman... _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Efter årskiftet..... Men det blir bara en direktöversättning av dom Norska , så du kan läsa dom så länge.... Och dom kan du få av Rune Naess. |
||||
Regelverket er nå lagt ut på SLC dog skrevet på Norsk. Oversetting blir nå gjort og det er noen paragraf henvisninger som skal omgjores til svenske paragrafer. Hvis det er noen sporsmål så spor i vei. Når det gjelder godkjente rammer så har vi jo MK og Stuart Tailor, Tillegg jobbes det med Luego og så er Dala7 interesert i å lage en egen ramme for bruk i serien.
_________________ Rune Næss |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 7626 besök totalt |