Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Regelfrågor
1, 2   >>
7626 besök totalt
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674


Trådstartare
Regelfrågor

För att inte skräpa ned lanseringstopicen med ännu mer regelfrågor så startar jag en topic till.

Ramfrågan får väl anses vara löst för tillfället?

En fråga om bakaxlarna; är alla stela bakaxlar tillåtna? Jag såg att det fanns en lista på exempel, men är även andra än dem tillåtna? Man fick inte skränka (eller vad det nu heter när man knäcker til dem lite) axlarna om jag fattat rätt, men ingen axel är ju exakt rak, så finns det några toleranser för hur "sned" de får vara?

om jag fattade rätt så får man inte ha sekventiell låda till bilmotorerna, varför inte det? Motorcykelmotorerna har ju sekventiell låda. Kan man inte tillåta det med ett vikttillägg?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Rune Næss

Här sen Sep 2003
Inlägg: 175



Hei Anders.
Når det gjelder bakaksler så er eneste kravet at det kommer fra en bil som er produsert i minst 5000 eksemplar. Det er til nå hovedsaklig brukt Ford og da tre forskellige varianter, Banjo - Atlas og Koln. Banjo fra Capri er jo veldig bra da den er bredere enn fra Escort,men denne er det vanskelig å få tak i. Atlas er mye tyngre og Koln akselen fra Taunus får man ikke sperre til. Så det er Banjo fra Escort de fleste kjorer med. Volvo akselen vil jo være meget aktuel hos dere, det er noen biler som går med det her. De fleste av disse har byttet til mindre skivebremser for å få brukt 13" felger.
Når det gjelder hjulvinkler så er jo det riktig at presisjonen på slike aksler ikke er de beste. Derfor har vi satt at de skal være 0 i ubelastet tilstand. Skulle det være noen mistanke om at noen har forandret på akslingen sin vil det bli foretatt kontroll ut i fra regelverket. Det har så langt ikke vært nodvendig.
Når det gjelder sekvensiel girkasse på bil så er dette forbudt utelukkende på grunn av prisaspektet. Slike kasser koster veldig mye penger og horer ikke hjemme i klassen. Motorsykkelmotorer har det så det kan ikke tas vekk, derfor belastes denne fordelen med vekttillegg.

_________________
Rune Næss
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674


Trådstartare
OK, tackar Rune.
Jo, sekventiella växellådor brukar kunna kosta en hel del, men jag tänkte mer för de som ev. har en liggande på hyllan.

Nackdelen med Volvo-axel är att den väger bly. Det finns visserligen aluminiumvarianter, men jag vet inte i hur många exemplar de tillverkades. Någon som vet? Nu är väl inte de fjäderlätta heller, men lite bättre i varje fall.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Rune Næss

Här sen Sep 2003
Inlägg: 175



Opel Kadett/Manta GSI har også en fin aksel m/sperre

_________________
Rune Næss
Citera
Rune Næss

Här sen Sep 2003
Inlägg: 175



Har sendt regelverket til Fredrik for oversettelse. Noen småting står igjen, men når det er oversatt så er det meste gjort.

_________________
Rune Næss
Citera
caperseven
trollhättan
Här sen Dec 2003
Inlägg: 161



Hej Rune, det finns så kallade växelförare som är" sekventiella" som man sätter där spaken går ner i lådan, lådan är fortfarande orginal men du får en sekventiell växelspaksföring.

Är detta tillåtet?

Caper

_________________
Jörgen Bock
Citera
Rune Næss

Här sen Sep 2003
Inlägg: 175



Dette vil da kunne defineres som en sekvensiel girkasse og er da ikke lovlig.

_________________
Rune Næss
Citera
w-racing.com
Tvååker, Varberg, Halland
Här sen Dec 2003
Inlägg: 32



Hej igen Rune

Hur skiljer jag på en Banjo, Atlas eller Koln bakaxel. Är alla Capriaxlar av banjotyp eller ska jag leta efter någon speciell årsmodell? Har en 77 Capriaxel på G, kan den va nått?

_________________
I like cats too. Let's exchange recipes!

Jörgen Welter
Citera
Rune Næss

Här sen Sep 2003
Inlägg: 175



Capri finnes både med Atlas og Banjo.
Banjo har skruningen i front slik at du tar ut hele innmaten fremover. Atlas og Koln har lokk på baksiden, Atlas klokken er mye storre enn koln. Og Koln er mye bredere enn Atlas. Koln akselen tror jeg bare er på Taunus og den skal du ikke bruke da det ikke fins sperre til den. Atlas tror jeg bare var på 3,0l Capri, så se om klokken er festet i fronten og så er det et bra valg.

_________________
Rune Næss
Citera
w-racing.com
Tvååker, Varberg, Halland
Här sen Dec 2003
Inlägg: 32



Opelaxlar

ok

om vi tar Opelaxlar något där man ska titta efter eller passa sig för som du kan ge tips på? Lite mer detaljer så även jag förstår!

_________________
I like cats too. Let's exchange recipes!

Jörgen Welter
Citera
Rune Næss

Här sen Sep 2003
Inlägg: 175



Når det gjelder Opel aksler så fant jeg Capri akslingen for jeg kom så langt at jeg så på noen Opel aksling. Så her er jeg blank.

_________________
Rune Næss
Citera
mangel
Stockholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 92



Varför kravet att lådan ska sitta mot motorn? Det finns ju en del lämpliga donatorbilar med transaxel och det vore ju trevligt att kunna använda dessa.

_________________
Magnus Lindberg
Italienskt
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5881



Hej

Capri -77 ska ha Atlasaxel ("alla" svensksålda Capri 2.0 MkII-III har det). Banjoaxlar satt på Capri MkI 1600 men har också hamnat på en del Capri MkII 1600 (såldes bara 1974-75 i Sverige).

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

mangel skrev:
Varför kravet att lådan ska sitta mot motorn? Det finns ju en del lämpliga donatorbilar med transaxel och det vore ju trevligt att kunna använda dessa.



blir lite jobbigt med transaxel och stel bakaxel

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674


Trådstartare
dude skrev:
mangel skrev:
Varför kravet att lådan ska sitta mot motorn? Det finns ju en del lämpliga donatorbilar med transaxel och det vore ju trevligt att kunna använda dessa.



blir lite jobbigt med transaxel och stel bakaxel

Det finns säkert någon underlig fransk eller engelsk bil som har det också...
Tala om onödigt mycket ofjädrad vikt.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
mangel
Stockholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 92



Tanken var att använda bakvagnen från en alfa romeo alfetta, dvs dedion, diffad transaxel och wattlänkage. Torde uppfylla de säkerhetskrav som man hänvisar till i regelboken, och som var orsaken till kraven på stel axel om jag fattade Rune rätt.

Kom gärna med *konstruktiva* kommentarer.

_________________
Magnus Lindberg
Italienskt
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



mangel skrev:
Tanken var att använda bakvagnen från en alfa romeo alfetta, dvs dedion, diffad transaxel och wattlänkage. Torde uppfylla de säkerhetskrav som man hänvisar till i regelboken, och som var orsaken till kraven på stel axel om jag fattade Rune rätt.

Kom gärna med *konstruktiva* kommentarer.


Alfas De Dion?
för smart för en engelsman...

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Kenneth Finnäs

Här sen Nov 2003
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Till Rune... eller någon.
Vet ni hur det går med översättningen av reglerna, har ni någon aning om när dom släpps?
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Kenneth Finnäs skrev:
Till Rune... eller någon.
Vet ni hur det går med översättningen av reglerna, har ni någon aning om när dom släpps?


Efter årskiftet..... Men det blir bara en direktöversättning av dom Norska , så du kan läsa dom så länge.... Och dom kan du få av Rune Naess.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Rune Næss

Här sen Sep 2003
Inlägg: 175



Regelverket er nå lagt ut på SLC dog skrevet på Norsk. Oversetting blir nå gjort og det er noen paragraf henvisninger som skal omgjores til svenske paragrafer. Hvis det er noen sporsmål så spor i vei. Når det gjelder godkjente rammer så har vi jo MK og Stuart Tailor, Tillegg jobbes det med Luego og så er Dala7 interesert i å lage en egen ramme for bruk i serien.

_________________
Rune Næss
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



Rune Næss skrev:
Tillegg jobbes det med Luego og så er Dala7 interesert i å lage en egen ramme for bruk i serien.


hur blir det me Esther ???

_________________
MackeMaehlum
Citera
Allmänt banåkaforum
Regelfrågor
1, 2   >>
7626 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande