Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 4406 besök totalt |
2 hela säsonger blir nog på håret, men chansen finns. castern behöver du nog inte bry dig om, såvida den inte är så liten att du inte får tillräcklig camber vid styrutslag. cambern ska du nog försöka hålla mindre än fram iom rwd. annars kommer du nog få problem ut på rakorna och med livslängden på innerkant av däcken. du kanske ska kolla bakvagnen huruvida camberökningen vid hopfjädring är ok eller inte. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Castor bak skall vara sådan att Bumpsteer (dvs toe-förrändring när hjulupphägningen rör sig) blir NOLL. Antagligen så är detta rätt från början på bilen, dvs anpassat till bärarmsgeometrin. Dock kan detta flippa ut när man sänker bilen. Då får man helt enkelt mäta sig fram och prova olika castor tills bump-steer bak=0 fram ger mer castor dels mer "camber-in-turns", samt stabilare framvagn, samt trögare styrning(tyngre, långsammare), etc, etc. även här bör man på en racerbil se till att man har noll i bumbsteer, detta gör man dock genom att flytta styrväxelns läge. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
Förbannade tryckfelsnisse. >
![]() ![]() ![]() Skulle ju vara camberinställningen bak... om man kör med -2.0 grader ncamber fram, vad är då lämpligt bak. Intressant info om castervinkeln kontra bumpsteer fö! _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||
Hallelulja broder, bra talat. Bilskrället ska tåla 5x20 minuter på banan (ungefär vad man mäktar med enlig min erfarenhet) eller mer utan att krokna eller gå varm. Se till att allt funkar och är helt och att kylningen till motor och bromsar är bra. _________________ /Anders C |
||
ok, men detta åstadkoms redan inför förra säsongen. Jag ska inte sätta på alla dessa grejer i vinter, och motorn är redan färdig. Set som skall fixas med är dämpare, krängare, casterstag och Subframe spacers. Samt då givetvis r-däcken. Redan ifjol kunde jag köra till däcken sa till att det var nog, så det är absolut inget problem. Jag kunde även kliva ur bilen efter närmare halvtimman (på mantorp i regn 1:a maj) och hoppa av glädje efter rena julaftonen samt trekvarts tank fattigare.
![]() Det som skall fixas ärt att jag skall styva upp upphängningarna och sätta på r-sulor med tillhörande korrekta vinklar. Det som felar i nuläget är riktlinjer för camber bak. _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||
![]() Detta är inte nödvändigt sant. På Miatan är det gjort med bumpsteer bak. Varför? Jo, för att man under inbromsning, när bilen höjer sig bak, ökas toe in, detta för att göra en stabilare inbromsning så bilen inte slingrar sig. Det innebär också att trail-braking blir lite snällare ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Hade du hittat vad de olika vinklarna ska vara original? Är nog bra att ha med i bedömningen. Vild gissning... -2 fram... ja cirkus -1,5 bak? Men som sagt originalinställningarna som utgångmaterial är nog bra. _________________ ![]() |
||
Första inlägget...
![]() Hjulvinkelsmässigt så är jag inte riktigt säker än: Fram: Toe 0, Camber -1.6(original -0.1- -1.4), caster ?(original 5.9-7.4) Bak : Toe 0, Camber -1.8(original -0.6- -1.6), caster original(ej justerbart) _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||
![]() Intressant att den har mer bak än fram original. Någon 200SX-kunnig här? _________________ ![]() |
||
Plockar upp min stackars tråd igen..
![]() Denna gången vill jag gärna få råd gälande hur jag bör ställa in dämparna som jag sskall montera snart. Det är gula koni, som nämnts tidigare. Fram är det intget problem då de är ställbara med ratt på fjädertornen. Bak är en annan femma, där är de ställbara i tre steg, men kan bara justeras när ingen belastning ligger på. Bör man gå på så hårt man kan, eller låta bakvagnen ha en mjuk setup, ungefär som Magnus har på sin M3? _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||
Hmm
De värden jag hittar på en orginal 200sx S13 äro: Camber fram: -1º25' - 5', bak: -1º40' - -0º40' Caster 5º55' - 7º25' Toe in fram: 0-2mm, bak: 0-5mm KPI 12º25' - 13º55' Enligt rep handboken som finns i PDF format. _________________ /Mathias Cardevik ![]() 3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012 |
||
Behöver lite tips. Jag har skaffat fram nya spacers med centrumstyrning. De är 5mm och har skaffats då de behövs för frigången vid bromsoken fram. Jag beställde 2st, men av misstag tillverkades 4. Ska jag ta alla 4 och sätta på spacers även bak eööer ska jag bara sätta dit dem fram? Fördelar/nackdelar?
_________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||
Tja, billigt blir det ju, men jag har redan aldeles för mkt skräp liggandes som inte kommer till användning...
![]() Finns det någon tänkbar födel med att spacer:a ut bakhjulen 5mm/st jämfört med att ha dem original. Konsekvensen blir givetvis 2*5mm bredare spårvidd fram än bak..?!?! _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||
Ang camber bak och fram:
Att en del gatbilar har mer camber bak än fram beror ju på att tillverkarna alltid bygger in understyrdhet i dem för att folk inte ska åka av vägen... En vettig gissning kan därför vara att köra med originalcamber bak och öka på någon grad eller så ifram. _________________ ------------------------------------------------------- Daniel Lindgren |
||
Att bredda ut bak 5mm har troligtvis inga drastiska nackdelar utan kan ev. vara ett litet plus. (observera "troligtvis" och "ev." !!!). Fram händer det ju desto mera när man ändrar offset så där kan det ju bli vadsomhelst...
Jag skulle absolut testa med och utan ![]() _________________ ![]() |
||
Jag har justerat cambern fram på min 200sx så mycket jag vågade, lite på känn.
Det gjorde helt sjukt stor skillnad faktiskt. Jag ska ner och göra en fininställning av framvagnen sen när jag bytt dämpare oxå. _________________ /Mathias Cardevik ![]() 3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012 |
||
Eh, hehe
![]() Jag har ovala hål där spindlarna sitter i fjäderbenen. På så sätt går det att vinkla dem lite som man vill. Det ska sitta nån slags justering där även orginal vad jag vet. Glöm inte att justera toe-in efteråt bara. Skillnaden blev att framvagnen ligger mycket stabilare i kurvor, ingen tendens att "klättra" på däcken längre. Bättre känsla och styrrespons ligger oxå på plus-kontot. Någon snedslitning av däcken har jag inte märkt av, än.. hehe _________________ /Mathias Cardevik ![]() 3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 4406 besök totalt |