| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Drivaxlarna har vridit sig lite. Ok?
|
2 besök senaste veckan (2522 totalt) |
|
Hej!
Ikväll monterade vi ner fjäderben, bromsar m.m. Och märkte då att drivaxlarna var något vridna. Vad jag har förstått så ska de kunna vrida sig men de har ju inte gått tillbaka till sitt ursprungsläge. Hur mycket de har vridit sig vet vi inte då vi inte har gjort någon mätning ännu. Är detta ok eller bör de bytas? Axlarna är från Dione så de är ju ganska "stöddiga" Tacksam för svar. Mvh Martin _________________ Martin Elmeskog |
||||
|
Metal kan deformeras i två nivåer: Plastisk eller elastisk. Så långe man håller sig inom området för elastisk deformation fjädrar materialet tillbaka till ursprungsläget och det enda man måste oroa sig för är risk för utmatningsbrott på mycket lång sikt. Om dina axlar har en kvarstående deformation har de utsatts för så hög kraft att de fått en plastisk deformation. Då materialet utsatts för en plastisk deformation är det försvagat och hållfastheten lägre än tidigare. Med andra ord brister materialet typiskt nästa gång de utsätts för samma kraft.
_________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||
|
Låter som en riktigt grov generalisering, det är inte speciellt svårt att vrida drivaxlar t o m på standardbilar. Jag hade inte varit speciellt oroad om det är över en längre sträcka (typ på smaldelen på axeln) men om det är en väldigt lokal deformation typ i änden på splinesen så kan det vara läge att göra lite djupare analyser.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Tack för svaren!
Splinesen är oskadda så det är lugnt. Innan axlarna monterades så ritade vi en linje längst med axeln. Nu syns det att denna är något sned. Det är inte mycket utan rör sig om att linjen är vriden ett par mm. Bilen är en Golf Grupp-H. Ca 200hk och sekventiell låda. _________________ Martin Elmeskog |
||||
|
Re:
långa eller korta? jag skulle byt den, om den skulle gå av i skogen skulle jag ångrat mig när jag vet att den va lite vriden. Man ska inte va dumsnål. E det orginal axel? om det e sellholms så ska ju dom kunna vrida sig ganska bra. _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||
|
Axlarna behöver ju faktiskt inte försvagats pga att de vridits, finns nått som heter deformationshärdning. De blir hårdare men mindre duktila. Dvs krävs mer för att vrida runt dem men kommer inte att kunna vridas elastiskt lika långt utan plastiskdeformation.
_________________ Per Björe-Dahl |
||||
|
Re:
Det är faktiskt båda axlarna som har vridit sig och de är tillverkade av Dione, alltså inte original. Jag resonerar lite som du. Det är ju skittråkigt om de går sönder i skogen men samtidigt är det inte så kul att byta delar som det inte är något som helst fel på. Så därför återstår frågan om det är fullt normalt att axlarna är något vridna efter några tävlingar? _________________ Martin Elmeskog |
||||
|
om du kan överleva risken att tvingas bryta ett rally p.g.a. axelbrott kan du ju fortsätta tävla med nuvarande axlar, och hålla ett öga på hur de ser ut efter varje tävling. Om och när de havererar vet du hur mycket vridna just innan. Nästa gång byter du ett tag innan du kommit till samma vridning igen...
_________________ Ulf Gunnarsson |
||||
|
Re:
Ignorance is a bliss
Jag har precis läst four stroke performance tuning av graham bell och nu är det skitjobbigt att meka motor för man vet hur mycket man lämnar åt slumpen när man inte mäter in alla toleranser. På en två ventilstopp bör tändstiften vara vridna så att elektroden är ut mot kanten av förbränningsrummet annars blir förbränningen lite sämre tex. _________________ Karl Vestgöte |
||||
|
Re:
Bara man har med sig vad som kan hända när de går av
Man kan ju gå av själva vägen med då. _________________ Daniel Steiner |
||||
|
Re:
Det är inte direkt sant, beror mycket på vad det är för material etc. Deformationshärdning så formar du materialet plastiskt till högre hållfasthet än tidigare, tex. rullade gängor, kallsmidda saker, bockade plåtar osv. _________________ Olle Danielsson #88 Stötdämparexperten |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (2522 totalt) |