| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTI -88, dags att vakna upp ur dvalan...
|
11 besök senaste veckan (196906 totalt) |
|
Re:
Rallyåkarna brukar använda det större staget. Finns ett liknande stag mellan länkarmsinfästningarna och som fortsätter upp mot främre delen av rambenen , där skruvas det i fästet för kylarbalken. Detta styvar upp mer än det som är på bild. Har fått förklarat för mig att det på bild även ska göra nytta. Det är flex i sidled man tar bort med detta stag. Vet inte om men känner det ens , på banan är det inte lika tvära kast som i ralyskogen. Det är av en rallykille jag fått info angående staget. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
|
Blev lite småpyssel nu i helgen, drog klart elen efter jag hade flyttat batteriet bakom passagerarstolen. Monterade stora kylaren igen, efter att jag körde med en orginal när jag testade med Webbrar. Samt bytte termostaten till en 71 graders, då jag har haft stora problem med tempen. Orginal sitter 87 grader, vilket gjorde att även med stora kylaren och dubbla fläktar blev det allt för varmt. Har testat massa grejer för att få bukt med värmen innan jag började leka med termostaten.
Först tog jag bort termostaten helt, då fick jag inte temp alls i maskinen. Sedan började jag med att borra några hål i en termostat, fyra 3 mm hål gjorde en stor skillnad. Men när man körde normatl blev den inte riktigt varm. Så nu har jag en 71 graders termostat som verkar lovande.
Batteriet bakom passagerarstolen.
Monterat konsol med huvudström brytare och ciggutag för PerformanceBoxen samt två oljetempsmätare. Skall bli en givare i oljetråget samt en för växellådsoljan.
Sedan åkte sommardäcken på och det blev en sväng för att se att allt lirade. Inga problem med tempen längre, äntligen! oj vad det är härligt med vår, väntar på första shake-down'en på Challange! Sedan blev det lite test av oljepumpen som jag skall ha till växellådskylningen, det står nämligen att den skall klara att evakuera 1m själv (alltså klara att börja suga från den höjden även om slangen är tom). Så det vara bara att rigga upp och testa!
Test av oljepumpen Hade jag oljedunken på golvet orkade den inte suga själv, men ställde jag den som ovan var det inga problem. Och då hade jag inte riktigt täta kopplingar.... Ville testa detta, för jag har svårt att hitta någon bra plats att sätta pumpen på om den skall sitta "under vattenlinjen" som beepbeep skrev tidigare i tråden. Så skulle jag montera pumpen ca 35 - 40 cm ovanför "vattenlinen" är det inga problem med den här pumpen vad det verkar. Men jag vill ju ha ett filter före pumpen som jag inte vet hur kommer påverka självdräneringsförmågan på pumpen. Men det får nog bli ett praktiskt test, skulle bli så mycket bättre om jag kunde montera pumpen var batteriet satt förrut. Sedan blev det att fundera på stagen till bakaxeln, hade en gammal axel liggandes som får fungera som testdocka.
Testmontering av stagen. Måste fixa lite bättre rörligthet i uniball'sen för att det skall gå klart, får bli någon typ av distans. Det som är lite huvudbry ännu är hur jag skall fästa dem i mitten av bakaxeln. Har sett lite olika sätt, men jag funderar på att dra fast dem direkt i bakaxeln med en liten distans. Är det någon som har bilder på olika infästningar får gärna länka till dem här! Det som är kvar att göra tills Challenge är att byta tillbaka till G60 bromsarna (eventuellt byta lagren i spindlarna), byta bromsvätska, byta olja och filter. Samt göra en framvagnsjustering. Lär nog inte hinna växellådskylningen, men jag hoppas få klart stagen iallafall. _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||||||
|
det främre undre staget är perfekt på våra framkraffsare det håller framvagnen på plats så det inte flexar
Det bakre staget håller hjulvinklarna bak samt att du kan ställa vinklarna bak lite så det är inte fel på banåka så du inte har en bakvagn som har varierande toein som det är på en orginalbakaxel. Jag kommer förbi på BR ok tar en titt på din bil igen förra året hjälpte jag dig när du hadde problem med filtret. _________________ Pekka Kiiskilä. |
||||||||
|
Har fått en fråga angående mått på stagen bak till bakaxeln, så jag lägger upp dem här:
Tornet
Mått Inte världens bästa, men det är nått att utgå ifrån, jag tycker inte de passar 100%, så det är nog lika bra att måtta själv, men det är ju en början. _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||||||
|
Var en kort sväng till garaget och tittade på lagren i G60 spindlarna, hade en yttredrivknut liggandes, så jag drog ihop lagret med knuten för att kunna kontrollera lagrets skick. Och det ser bra ut, var lite orolig att få punga ut med 1500kr för nya lager.
Rotade även fram ett extra oljetråg som jag skall sätta en oljetempsgivare i, skall bli intressant att se vad tempen i trågen igentligen är vid lite mer aktivare körning.... Kunde inte hålla mig, så det blev att ta ut golfen och lufta den lite på lite småvägar. Äntligen är det torr asfalt igen!
_________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||||||
|
Blev ett kvälls och nattpass i garaget ikväll, tänkte jag skulle försöka komma på en lösning för hur jag skulle få toe-stagen bak att passa. Behövde mer frihet i uniballsen, men efter lite funderande kom jag på att kupolmuttrar nog skulle kunna funka.
Kupolmuttrar, genomborrade med 10mm borr Så några kupolmuttar, en 10mm borr samt lite slipande så hade jag billiga distanser för uniballsen.
Kvällens och nattens slit..... Hann bara med vänstra sidan, men nu vet jag hur jag skall göra, så det tar bara en normal kväll att fixa andra sidan. Skall bli intressant att se hur mycket nytta dessa stag gör, men jag tror jag kommer att behöva en krängare bak hur som helst för att få balans i bilen. _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||||||
|
Re:
Hejsan! Ser bra ut just nu iallafall..... Lite småpyssel kvar, sedan är bilen klar för lite
_________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||||||
|
Kvällens pass i garaget, gjorde så att även höger toe-stag är monterat. Bak bromsarna är återmonterade och bilen står på backen igen.
Höger sida
Infästningen i mitten på bakaxeln Sedan borrade jag ur en oljeplugg till oljetråget och gängade den för att kunna montera en tempgivare i den. Blev en rätt smutt lösning, skall bli intressant att se vad oljan har för temp i tråget. Så nu är det bara kvar att byta till G60 bromsarna, byta olja och filter, byta bromsvätska, koppla oljetempmätaren och göra en framvagnsjustering. Sen är man race-ready! _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||||||
|
Re:
Blev inte tillräckligt med rörelsefrihet i uniballsen om jag skulle monterat dem på samma sätt "bakom" axeln. Så för att kunna montera dem längre bak, måste jag tillverka en annan typ av infästning, men det funkar för att utvärdera hur de fungerar. Men jag vill få tag på krängare bak innan, så att jag kan konstruera nått som funkar både för krängarna och toe-stagen. _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||||||
|
Rengjort coiloversen och monterat G60 bromsarna med Carbotec XP10:or. Samt bytt till ATE Racing Blue bromsvätska. Grov justerat framvagnen och luftat bromsarna. Monterat även oljetempsgivaren i tråget och kopplade in mätaren.
Var ut och provkörde, när orginal oljetempmätaren visade 90 grader (givaren sitter i toppen), var det 80 grader i tråget. Skall bli intressant att se vad tempen blir när man pressar maskin på bana. Så nu är det bara att lufta bromsarna en andra gång och justera framvagnen innan det är dags att köra första Challange för i år. _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||||||
|
Justerat framvagnen ikväll och luftat bromsarna en andra gång.
Börjar med att lägga laservattenpassen på bakhjulen för att få fram referenspunkter:
Så här ser hållaren ut:
Sedan är det bara att montera hållaren på framhjulen:
För att kunna justera och kontrollera toe är det sedan bara att mäta avstånden på de två laserpunkterna på två olika avstånd:
Långt vattenpass med cm skala på gör det sedan lätt att räkna och justera. Justerade en aning toe-out och cambern är ~ -3.5 grader. Var ut en lite längre sväng för att se att allt verkar fungera. Med lite hårdare körning steg temperaturen i tråget till 85 grader och vattnet låg på 80 grader. Toe-staget bak har definitivt gjort skillnad, bakvagnen är stabilare nu. Skall bli intressant att se hur det påverkar balansen. _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||||||
|
Var till garaget och fixade det sist med bilen inför Challenge på Lördag. Dubbelkollade alla muttrar då jag haft rätt mycket bortplockat både i framvagnen och bakvagnen. Luftade bromsarna en gång till och det var lite luft bak. Bytte till R-däcken, fyllde på lite olja och lite annat småfix. Sedan var det ner på backen från pallbockarna. Race Ready!!!
Sedan åkte jag en sväng och kollade att allt verkade ok, samt tankade upp bilen till Lördag. Vad som skulle behövas är en ordentlig tvätt, för den är rent ut sagt s*itig..... Jaja, det går inte snabbare bara för att den är ren. _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||||||
|
Jaha då har säsongen börjat då! Var som sagt och körde Challenge förra helgen. Gick väl helt OK, utan större missöden. Det enda som hände var att jag sköt en kylarslang, men det var bara att byta slangklämma och fylla på lite mera vatten, så var det bara att köra igen. Fick modda utloppet för kylvattnet när jag testade webbrarna förra säsongen, så det finns inte någon större fläns kvar som håller kylslangen. Så jag skall leta reda på en ny och byta den innan nästa körning.
Körningen gick väl ok och jag kapade förra årets tid på 1.23,35 till 1.22,68. Så här såg 1.22,68 repan ut: http://www.youtube.com/watch?v=3RS_V Men jag är inte nöjd med hur bilen beter sig, det kränger allt för mycket som synes på filmen. Så även när jag åker drygt -3.5 grader statisk camber så slits framhjulens ytter sida allt för mycktet. Som det är nu åker jag bara krängare fram men ingen bak. Det jag tror jag behöver göra är att styva upp den bak och på med en krängar bak också.
Slitage bilden på ett av framdäcken Sedan har jag börjat läsa på hur man räknar på ett chassi, för att kunna få ett hum om hur det ser ut nu, samt vad jag bör göra för kunna bygga åt rätt håll. Var via Swedeol och hämtade slang kopplingar till växellådskylningen, men efter lite klurande och testande i garaget kom jag fram till att de 1/4" kopplingarna är för klena så det blir att byta ut dem till 3/8" kopplingar istället. Samt att jag testade att suga genom ett filter, men det ser inte ut som det kommer att fungera. Skall testa med de större kopplingarna och grövre slang. Men det ser nog ut som jag får följa beepbeep's rekommendering och montera pumpen lågt och trycka genom filtret istället.
Mindre lyckat test av att suga genom filter. _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||||||
|
Var och bytte ut 1/4" kopplingarna till 3/8" kopplingar istället, samt köpte ny slang, borde fungera mycket bättre med dessa dimensioner.
Nya kopplingar. Men först blir det att fundera ut ett nytt ställe för pumpen, blir nog att få tag på ett grov filter för att skydda pumpen och sedan trycker jag genom ett normalt filter. Men innan dess blir det att bygga ordentlig bromskylning, så kanske mina nuvarande bromsar skulle fungera på Sviestad utan att brinna upp. _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||||||
|
Lite sent kanske, men så här sitter mina stag fast. Två öron är svetsade på både in- och utsida. Lite mer meck, men det blir inga problem med rörelsen för kullederna.
_________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||||
|
Re:
Jag står i begrepp att köpa just lite sådana grejer? Var handlade du, har du någon rekommendation på lämplig detaljist där man smidigt kan handla över disk som privatperson...? |
||||||||
|
Re:
Är det ett sådant du menar??
_________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||||||
|
Re:
JA! _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
|
Re:
Swedol! De har en bra slangverkstad, där man även kan få kopplingar pressade om man vill (åtminstone i de affärer jag varit i). Då jag är medlem i GTI klubben har man även 10% rabbat _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTI -88, dags att vakna upp ur dvalan...
|
11 besök senaste veckan (196906 totalt) |