Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Montera extra bränslepump?
1 besök senaste veckan (3613 totalt)
Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003
Inlägg: 180


Trådstartare
Montera extra bränslepump?

Hej!
Jag ska montera ett extrasprut i bilen och skulle behöva en separat bränslepump till detta.

Är det någon som har en tanke på hur jag kan koppla den till tanken (ej fuelcell), nu menar jag själva bränsleledningen??

Mvh

Saab 900 -89

_________________
Chalmers Formula Student 2010 och 2011
E30 325 24v
Katadzic
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



om det var min bil skulle jag bygga en catchtank som eventuellt trycksätts.. sedan välja en lämplig pump med lämpligt flöde och mata den med..

sedan dra nya ledningar till den nya fulerailen.. Och då ha detta styrt så att den extra pumpen inte går hela tiden..


varför kan du inte köra från samma pump, och ha dubbla fulerails. Och parallelmata dem.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003
Inlägg: 180


Trådstartare
Bilens orginal sprut är K-jetronik och den tänkte jag ska få jobba ostört. Jag känner en kille som monterat ett likadant sprut som jag ska ha, och han fick den inte att lira förrän han monterade separat pump till extrasprutet.

Catchtank är ett alternativ thumbs up Men går det verkligen inte koppla in bränsleledningar på ett vettigt sätt i org tanken??

Mvh

_________________
Chalmers Formula Student 2010 och 2011
E30 325 24v
Katadzic
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Vill du ha ett T-kors som passar på "primär"slangen från tanken?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003
Inlägg: 180


Trådstartare
Eric Josefsson skrev:
Vill du ha ett T-kors som passar på "primär"slangen från tanken?


Är det bara att koppla in ett T-kors och pumpen jobbar separat? Att pumpen ska jobba separat är meningen med det hela, annars kan jag bara koppla in mig på någon bränsleldning i motorrummet, för att org pumpen pallar med ganska mycket, men det var som sagt inte så bra.

Vad ska du ha för det?

Mvh

_________________
Chalmers Formula Student 2010 och 2011
E30 325 24v
Katadzic
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



ahh k. jet.. ja låt det jobba fritt.. det är känsligt för trckfall osv..

jo det går att koppla in ledningar i orginaltanken..


det finns ett till alternatvit. ta en pump från från en volvo 740 med regina bränslesystemet. den sitter monterad i tanken orginal och är en "huvudpump" .

montera denna pump på tankarmaturen..

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Jag tänkte mig att man tar soppa på slangen innan org. bränslepump men det kanske inte är bra?
Tänkte mig bara som mitt bränslesystem ser ut

Vet inte om det blev något missförstånd. jag har inga t-kors att sälja dock vet jag att coops VVS delar går att nyttja för att bygga ihop ett delarna kostar väl en 100 ung.. jag använde T-del med utv. gängor och nipplar med invändiga som hade någon gummipackning som jag hoppas tål(tålde?) bensin.. jag har haft mitt inkopplat i ett år utan läckor iaf..

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003
Inlägg: 180


Trådstartare
LuddeR skrev:

det finns ett till alternatvit. ta en pump från från en volvo 740 med regina bränslesystemet. den sitter monterad i tanken orginal och är en "huvudpump" .

montera denna pump på tankarmaturen..


Tankarmaturen funderade jag faktiskt på att göra en koppling, såvida jag inte kom på något annat sätt.
Men är den där regina pumpen så smal att den skulle passa in i hålet, eller måste jag göra ett större hål??

Eric>>> Du menar att man ska sätta den på returen? Det kan också bli problematiskt då systemtrycket troligen skulle bli för lågt.

Mvh

_________________
Chalmers Formula Student 2010 och 2011
E30 325 24v
Katadzic
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Nä parallel koppla pumpen med din nuvarnade


1=ev förpump om du har en sådan.
2=org högtryckspump
3=extra pump

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Nino.K. skrev:
LuddeR skrev:

det finns ett till alternatvit. ta en pump från från en volvo 740 med regina bränslesystemet. den sitter monterad i tanken orginal och är en "huvudpump" .

montera denna pump på tankarmaturen..


Tankarmaturen funderade jag faktiskt på att göra en koppling, såvida jag inte kom på något annat sätt.
Men är den där regina pumpen så smal att den skulle passa in i hålet, eller måste jag göra ett större hål??

Eric>>> Du menar att man ska sätta den på returen? Det kan också bli problematiskt då systemtrycket troligen skulle bli för lågt.

Mvh


regina pumpen är inte så stor..

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003
Inlägg: 180


Trådstartare
Eric Josefsson skrev:
Nä parallel koppla pumpen med din nuvarnade


1=ev förpump om du har en sådan.
2=org högtryckspump
3=extra pump


Aha jag tänkte på hur min såg ut Det hade troligen varit kanonbra om det såg ut på det viset. Min pump är i tanken så det enda jag har att välja på är i sådana fall returen eller trycksidan.

LuddeR>>Jag ska leta upp en regina pump på någon skrot och kolla vad man kan hitta på där. Vilka årsmodeller sitter den i?

_________________
Chalmers Formula Student 2010 och 2011
E30 325 24v
Katadzic
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Nino.K. skrev:
Eric Josefsson skrev:
Nä parallel koppla pumpen med din nuvarnade


1=ev förpump om du har en sådan.
2=org högtryckspump
3=extra pump


Aha jag tänkte på hur min såg ut Det hade troligen varit kanonbra om det såg ut på det viset. Min pump är i tanken så det enda jag har att välja på är i sådana fall returen eller trycksidan.

LuddeR>>Jag ska leta upp en regina pump på någon skrot och kolla vad man kan hitta på där. Vilka årsmodeller sitter den i?



740 -90 -91 med regina bränslesystemet. inte alla 740 -91 -91. kostar 1600 spänn y har jag för mig..

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003
Inlägg: 180


Trådstartare
Jag får tacka så mycket för era svar. Nu har jag något att gå på.

1. Catchtank:+ En bra pålitlig konstuktion, ganska enkelt att göra. - Utrymme och vikt.

2. Regina pump i tankarmaturen: + Enkelt. - Kommer sakna tankarmatur.

3. Någon sorts kopplingar i tanken

Jag får fundera lite på vilket sätt jag ska välja. Alla tre fungerar i alla fall!

Tack för hjälpen

_________________
Chalmers Formula Student 2010 och 2011
E30 325 24v
Katadzic
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Nino.K. skrev:


2. Regina pump i tankarmaturen: + Enkelt. - Kommer sakna tankarmatur.



kommer sakna tankarmatur??

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003
Inlägg: 180


Trådstartare
LuddeR skrev:
Nino.K. skrev:


2. Regina pump i tankarmaturen: + Enkelt. - Kommer sakna tankarmatur.



kommer sakna tankarmatur??


Är det inte meningen att man ska plocka ut "flotten" som mäter hur mycket bränsle det är kvar i tanken och lägga in pumpen där?
Det är den jag menar kommer saknas.

_________________
Chalmers Formula Student 2010 och 2011
E30 325 24v
Katadzic
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



nej, det är inte meningen.
du får fixa till så du kan ha både mätare och pump på armaturen

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003
Inlägg: 180


Trådstartare
Det var jag som missupfattade igen.

Men här ser jag nog ingen lösning då det inte går några bränsleledningar till tankarmaturen (det gjorde det på äldre modeller).

_________________
Chalmers Formula Student 2010 och 2011
E30 325 24v
Katadzic
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Nino.K. skrev:
Det var jag som missupfattade igen.

Men här ser jag nog ingen lösning då det inte går några bränsleledningar till tankarmaturen (det gjorde det på äldre modeller).



det har jag ordnat förr man borrar hål i tankarmaturen och hårdlöser dit ett rör av lämplig kaliber. jag använde rör från en fuelrail till en peugeot T16. men fulerails finns det gott om på skroten.. gummigenomföring till kabeln.. en extra jordning til armaturen sen.. nema problem.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003
Inlägg: 180


Trådstartare
ok det så du menar thumbs up

En sista fråga bara: om man ska ha catchtank hur stor bör den var (liter)?

_________________
Chalmers Formula Student 2010 och 2011
E30 325 24v
Katadzic
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Nino.K. skrev:
ok det så du menar thumbs up

En sista fråga bara: om man ska ha catchtank hur stor bör den var (liter)?


1-2liter

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Allmänt banåkaforum
Montera extra bränslepump?
1 besök senaste veckan (3613 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande