Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (3613 totalt) |
Montera extra bränslepump?
Hej! Jag ska montera ett extrasprut i bilen och skulle behöva en separat bränslepump till detta. Är det någon som har en tanke på hur jag kan koppla den till tanken (ej fuelcell), nu menar jag själva bränsleledningen?? Mvh Saab 900 -89 _________________ Chalmers Formula Student 2010 och 2011 E30 325 24v Katadzic |
||||
om det var min bil skulle jag bygga en catchtank som eventuellt trycksätts.. sedan välja en lämplig pump med lämpligt flöde och mata den med..
sedan dra nya ledningar till den nya fulerailen.. Och då ha detta styrt så att den extra pumpen inte går hela tiden.. varför kan du inte köra från samma pump, och ha dubbla fulerails. Och parallelmata dem. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
Bilens orginal sprut är K-jetronik och den tänkte jag ska få jobba ostört. Jag känner en kille som monterat ett likadant sprut som jag ska ha, och han fick den inte att lira förrän han monterade separat pump till extrasprutet.
Catchtank är ett alternativ ![]() Mvh _________________ Chalmers Formula Student 2010 och 2011 E30 325 24v Katadzic |
||||
Är det bara att koppla in ett T-kors och pumpen jobbar separat? Att pumpen ska jobba separat är meningen med det hela, annars kan jag bara koppla in mig på någon bränsleldning i motorrummet, för att org pumpen pallar med ganska mycket, men det var som sagt inte så bra. Vad ska du ha för det? Mvh ![]() _________________ Chalmers Formula Student 2010 och 2011 E30 325 24v Katadzic |
||||
ahh k. jet.. ja låt det jobba fritt.. det är känsligt för trckfall osv..
jo det går att koppla in ledningar i orginaltanken.. det finns ett till alternatvit. ta en pump från från en volvo 740 med regina bränslesystemet. den sitter monterad i tanken orginal och är en "huvudpump" . montera denna pump på tankarmaturen.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
Jag tänkte mig att man tar soppa på slangen innan org. bränslepump men det kanske inte är bra?
Tänkte mig bara som mitt bränslesystem ser ut ![]() Vet inte om det blev något missförstånd. jag har inga t-kors att sälja dock vet jag att coops VVS delar går att nyttja för att bygga ihop ett delarna kostar väl en 100 ung.. jag använde T-del med utv. gängor och nipplar med invändiga som hade någon gummipackning som jag hoppas tål(tålde?) bensin.. jag har haft mitt inkopplat i ett år utan läckor iaf.. ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Tankarmaturen funderade jag faktiskt på att göra en koppling, såvida jag inte kom på något annat sätt. Men är den där regina pumpen så smal att den skulle passa in i hålet, eller måste jag göra ett större hål?? Eric>>> Du menar att man ska sätta den på returen? Det kan också bli problematiskt då systemtrycket troligen skulle bli för lågt. Mvh _________________ Chalmers Formula Student 2010 och 2011 E30 325 24v Katadzic |
||||
regina pumpen är inte så stor.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
Aha jag tänkte på hur min såg ut ![]() LuddeR>>Jag ska leta upp en regina pump på någon skrot och kolla vad man kan hitta på där. Vilka årsmodeller sitter den i? _________________ Chalmers Formula Student 2010 och 2011 E30 325 24v Katadzic |
||||
740 -90 -91 med regina bränslesystemet. inte alla 740 -91 -91. kostar 1600 spänn y har jag för mig.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
Jag får tacka så mycket för era svar. Nu har jag något att gå på.
1. Catchtank:+ En bra pålitlig konstuktion, ganska enkelt att göra. - Utrymme och vikt. 2. Regina pump i tankarmaturen: + Enkelt. - Kommer sakna tankarmatur. 3. Någon sorts kopplingar i tanken Jag får fundera lite på vilket sätt jag ska välja. Alla tre fungerar i alla fall! Tack för hjälpen ![]() _________________ Chalmers Formula Student 2010 och 2011 E30 325 24v Katadzic |
||||
Är det inte meningen att man ska plocka ut "flotten" som mäter hur mycket bränsle det är kvar i tanken och lägga in pumpen där? Det är den jag menar kommer saknas. _________________ Chalmers Formula Student 2010 och 2011 E30 325 24v Katadzic |
||||
Det var jag som missupfattade igen.
Men här ser jag nog ingen lösning då det inte går några bränsleledningar till tankarmaturen (det gjorde det på äldre modeller). _________________ Chalmers Formula Student 2010 och 2011 E30 325 24v Katadzic |
||||
det har jag ordnat förr ![]() _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (3613 totalt) |