| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Catchtank budgetedition
|
2336 besök totalt |
|
Catchtank budgetedition
Satte ett stort insprutningsbensinfilter (ca.1/2 lit) på högkant under skuffgolvet., och lät matarpumpen lyfta upp bränslet till det för att fortsätta vidare till huvudpumpen under golvet. Detta för att bli av med tendensen att suga luft i vissa kurvor trots ca. 15 liter soppa i tanken (50 tot.). Hjälpte föga. Är nu inne på evo2 versionen att låta returen gå in samt ur toppen på det på högkant ställda filtret för att stävja bränsletorkan. Alltså en enkelbanjo samt en dubbellbanjo i toppen. Pros ? Cons ? Gjorts förut ? _________________ Peter Alfredsson Alfasud Ti Porsche 911E A-H Sprite Honda Integra DC2 |
||||
|
annars kan man ju bygga en egen catchtank, kolla på http://popeye.rty.nu/ >motor >trimtips saab 900 >Bygga Catchtank och montera extern bränslepump.. där finns en enkel bygg beskrivning.. =)
_________________ Jonathan Berglund |
||||
|
Du måste la pumpa in i filtret uppifån och sedan ha en t-koppling i botten där ena ledningen går till tanken och andra till sugsidan på pumpen som går till motorn? Vad det så du menade eller är det dubbelfel från min sida?
/Anders C _________________ /Anders C |
||||
|
Nä, en anslutning i botten som leder till huvudpumpen, resten uppe i toppen (3st) 1 matning, 1 retur från maskin samt en åter till bensintank. Vi pratar en insprutad morot.
_________________ Peter Alfredsson Alfasud Ti Porsche 911E A-H Sprite Honda Integra DC2 |
||||
|
Det bränsle som kommer från motorn är rent (utan luft), så det' tycker jag inte man skall blanda med det smutsiga' (luftblandade).
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Jag har uttag för tryckpumpen (motorn) i botten. Från matarpumpen i toppen. Retur från motor i toppen.
och jag har retur till tanken i toppen MEN där har jag också en tryckventil som gör att behållaren alltid är trycksatt med 6 psi innan den skvimpar över till huvudtanken. Detta får också matarpumpen att må lite bättre verkar det som. Har inte haft ett enda problem med soppan sedan jag installerade detta system. [pinsamlägepå]...förutom att jag kört soppatorsk två ggr eftersom man inte får några förvarningar längre [pinsamlägeav]
_________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
|
Precis vad jag grunnat på, undrar om inte matar/lyftarpumpen mår bäst av ett visst motstånd, annars typ, skenar den. Vilken typ av backventil använder du ? Något hydrualfirmor tillhandahåller ?
_________________ Peter Alfredsson Alfasud Ti Porsche 911E A-H Sprite Honda Integra DC2 |
||||
|
Re:
Att tänka på med trycksatt catch är att soppatrycket till motorn ändras när pumpen till catchtanken suger torrt. Detta kan innebära i oturliga fall att motorn leanar ut och spikar etc beroende på säkerhetsmarginal i soppamängd vid mappning.. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||
|
Re:
Ehhh trodde vi pratade EFi med bränsletrycksregulator men om så inte är fallet så kanske inte trycksatt catch är en bra ide. _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
|
Re:
om du har, låt säga 0.3bars tryck i catchtanken och mappar motorn med låt säga en btr som är inställd på 3,5bar. Då kommer motorn egentligen vara mappad med 3,8bar eftersom det ger 3,5+0,3bar i högtrycksdelen. När då matarpumpen till catchen suger torrt, så försvinner 0,3bar i lågtrycksdelen och högtrycksdelen kommer sjunka med samma och bara ge 3,5bar. Är det då mappat snålt, så kan det gå snett. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||
|
Re:
NEJ! _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
|
Re:
Informativt svar
_________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||
![]() |
Skruva banåkabil