Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Catchtank budgetedition
2336 besök totalt
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Catchtank budgetedition

Satte ett stort insprutningsbensinfilter (ca.1/2 lit) på högkant under skuffgolvet., och lät matarpumpen lyfta upp bränslet till det för att fortsätta vidare till huvudpumpen under golvet. Detta för att bli av med tendensen att suga luft i vissa kurvor trots ca. 15 liter soppa i tanken (50 tot.). Hjälpte föga. Är nu inne på evo2 versionen att låta returen gå in samt ur toppen på det på högkant ställda filtret för att stävja bränsletorkan. Alltså en enkelbanjo samt en dubbellbanjo i toppen. Pros ? Cons ? Gjorts förut ?

A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
JonathanBerglund
Bäckebo
Här sen Okt 2008

annars kan man ju bygga en egen catchtank, kolla på http://popeye.rty.nu/ >motor >trimtips saab 900 >Bygga Catchtank och montera extern bränslepump.. där finns en enkel bygg beskrivning.. =)

Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Tack ! Samma princip men större volym än jag har. Så det verkar rätt tänkt. Jag får testa.

A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002

Du måste la pumpa in i filtret uppifån och sedan ha en t-koppling i botten där ena ledningen går till tanken och andra till sugsidan på pumpen som går till motorn? Vad det så du menade eller är det dubbelfel från min sida?

/Anders C

Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Nä, en anslutning i botten som leder till huvudpumpen, resten uppe i toppen (3st) 1 matning, 1 retur från maskin samt en åter till bensintank. Vi pratar en insprutad morot.

A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Jag tycker att du skall ha två anslutningar i toppen (till/från stortanken) och två' i botten (till/från motorn).

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

varför vill du ha från motorn in i botten?

BMW 330i -05
Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Hur tänker du då, Igino ?

A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Det bränsle som kommer från motorn är rent (utan luft), så det' tycker jag inte man skall blanda med det smutsiga' (luftblandade).

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Jag har uttag för tryckpumpen (motorn) i botten. Från matarpumpen i toppen. Retur från motor i toppen.

och jag har retur till tanken i toppen MEN där har jag också en tryckventil som gör att behållaren alltid är trycksatt med 6 psi innan den skvimpar över till huvudtanken. Detta får också matarpumpen att må lite bättre verkar det som.

Har inte haft ett enda problem med soppan sedan jag installerade detta system.

[pinsamlägepå]...förutom att jag kört soppatorsk två ggr eftersom man inte får några förvarningar längre [pinsamlägeav]

Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Precis vad jag grunnat på, undrar om inte matar/lyftarpumpen mår bäst av ett visst motstånd, annars typ, skenar den. Vilken typ av backventil använder du ? Något hydrualfirmor tillhandahåller ?

A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Hur effektivt är det att fylla filtret med en dubbelbanjo i toppen? Kommer inte en stor del av bensinen från matarpumpen att returneras direkt till huvudtanken istf att rinna ner i filtret?

Guson

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Kenson skrev:
Jag har uttag för tryckpumpen (motorn) i botten. Från matarpumpen i toppen. Retur från motor i toppen.

och jag har retur till tanken i toppen MEN där har jag också en tryckventil som gör att behållaren alltid är trycksatt med 6 psi innan den skvimpar över till huvudtanken. Detta får också matarpumpen att må lite bättre verkar det som.

Har inte haft ett enda problem med soppan sedan jag installerade detta system.

[pinsamlägepå]...förutom att jag kört soppatorsk två ggr eftersom man inte får några förvarningar längre [pinsamlägeav]

Att tänka på med trycksatt catch är att soppatrycket till motorn ändras när pumpen till catchtanken suger torrt.
Detta kan innebära i oturliga fall att motorn leanar ut och spikar etc beroende på säkerhetsmarginal i soppamängd vid mappning..

Anders Bisting
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Re:

Dude skrev:

Att tänka på med trycksatt catch är att soppatrycket till motorn ändras när pumpen till catchtanken suger torrt.

Ehhh trodde vi pratade EFi med bränsletrycksregulator men om så inte är fallet så kanske inte trycksatt catch är en bra ide.

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Re:

Kenson skrev:
Dude skrev:

Ehhh trodde vi pratade EFi med bränsletrycksregulator men om så inte är fallet så kanske inte trycksatt catch är en bra ide.

om du har, låt säga 0.3bars tryck i catchtanken och mappar motorn med låt säga en btr som är inställd på 3,5bar.
Då kommer motorn egentligen vara mappad med 3,8bar eftersom det ger 3,5+0,3bar i högtrycksdelen.
När då matarpumpen till catchen suger torrt, så försvinner 0,3bar i lågtrycksdelen och högtrycksdelen kommer sjunka med samma och bara ge 3,5bar.
Är det då mappat snålt, så kan det gå snett.

Anders Bisting
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Re:

Dude skrev:
om du har, låt säga 0.3bars tryck i catchtanken och mappar motorn med låt säga en btr som är inställd på 3,5bar.
Då kommer motorn egentligen vara mappad med 3,8bar eftersom det ger 3,5+0,3bar i högtrycksdelen.
När då matarpumpen till catchen suger torrt, så försvinner 0,3bar i lågtrycksdelen och högtrycksdelen kommer sjunka med samma och bara ge 3,5bar.

NEJ!

Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Nej, varför skulle den det. Och vi pratar om en insprutad motor, i det här fallet LJetronic ( Alfa V6).

A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Re:

Kenson skrev:
Dude skrev:

NEJ!

Informativt svar

Anders Bisting
Citera
Skruva banåkabil
Catchtank budgetedition
2336 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande