Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1093 besök totalt |
Hjälp med rollcenter.
Ska bygga nya länkarmar i framvagnen till min gamla Opel ascona i vinter. Har med inspiration av Görans väghållningsbok försökt att förstå vad olika modifieringar av hjulupphängningen resulterar i. Försöker nu att lista ut vinklarna på länkarmarna för placering av rollcenter fram i förhållande till rc bak. Men bak sitter ju original bakaxeln fortfarande kvar, den stela ![]() Behöver lite tips o råd så jag kan sänka varvtalet på hjärncellerna ![]() ![]() _________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
||
Re: Hjälp med rollcenter.
Inga problem. Har du köpt min bok så hjälper jag till. Skicka över en skiss på hur bakaxeln är upphängd, så talar jag om var Rc ligger MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Det är panhard-stag på asconan och i framkant så låses axelns sidorörelser av en "torque tube", så rollcentret bör ligga där den skär bilens mittlinje.
EDIT: rollcentret bör alltså ligga där panhardstaget skär bilens mittlinje. _________________ William Ekström |
||
Re: Hjälp med rollcenter.
Låter kanon! ![]() _________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1093 besök totalt |