Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hjälp med rollcenter.
1093 besök totalt
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003

Trådstartare
Hjälp med rollcenter.

Ska bygga nya länkarmar i framvagnen till min gamla Opel ascona i vinter.
Har med inspiration av Görans väghållningsbok försökt att förstå vad olika modifieringar av hjulupphängningen resulterar i. Försöker nu att lista ut vinklarna på länkarmarna för placering av rollcenter fram i förhållande till rc bak. Men bak sitter ju original bakaxeln fortfarande kvar, den stela axeln med "strut" / momentrör och sin stödbalk(rätt namn för detta?). Var hamnar rollcenter på en stel axel? Har jag fattat rätt om jag tror att rc automatiskt sitter i bakaxelns centrum? oavsett upphängning med "strut" eller ex 4-länk?
Behöver lite tips o råd så jag kan sänka varvtalet på hjärncellerna , och börja bygga länkarmar

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Hjälp med rollcenter.

Henrik Carlsson skrev:
Ska bygga nya länkarmar i framvagnen till min gamla Opel ascona i vinter.
Har med inspiration av Görans väghållningsbok försökt att förstå vad olika modifieringar av hjulupphängningen resulterar i. Försöker nu att lista ut vinklarna på länkarmarna för placering av rollcenter fram i förhållande till rc bak. Men bak sitter ju original bakaxeln fortfarande kvar, den stela axeln med "strut" / momentrör och sin stödbalk(rätt namn för detta?). Var hamnar rollcenter på en stel axel? Har jag fattat rätt om jag tror att rc automatiskt sitter i bakaxelns centrum? oavsett upphängning med "strut" eller ex 4-länk?
Behöver lite tips o råd så jag kan sänka varvtalet på hjärncellerna , och börja bygga länkarmar

Inga problem. Har du köpt min bok så hjälper jag till. Skicka över en skiss på hur bakaxeln är upphängd, så talar jag om var Rc ligger
MVH
Göran Malmberg

Åland
Här sen Sep 2003

Det är panhard-stag på asconan och i framkant så låses axelns sidorörelser av en "torque tube", så rollcentret bör ligga där den skär bilens mittlinje.

EDIT: rollcentret bör alltså ligga där panhardstaget skär bilens mittlinje.

Vänersborg
Här sen Aug 2003

Trådstartare
Re: Hjälp med rollcenter.

Göran Malmberg skrev:

Inga problem. Har du köpt min bok så hjälper jag till. Skicka över en skiss på hur bakaxeln är upphängd, så talar jag om var Rc ligger
MVH
Göran Malmberg

Låter kanon! thumbs up Jag ska ordna en skiss.

Citera
Allmänt banåkaforum
Hjälp med rollcenter.
1093 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande