Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Konvertera fjäder hårdhet
<<   1, 2, 3
2 besök senaste veckan (10181 totalt)
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Snabbt 1kg/mm=10N/mm
Igentligen 1kg/mm=9,81N/mm ( 9,82 e 9,83 e ???)

_________________
Johan Sjölinder
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043


Trådstartare
E30 M3
typ fram (N/mm) bak (N/mm)
~~~~~~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~~~
Std 17,56 52,58
Eibach "race" 28,06 79,76
Grupp A Coil over
(ekv värden) 78,87 - 245,25 78,87 - 245,25
H&R sportsats 32,37 66,61
H&R Coil over 47,28 - 65,53 59,45 - 69,95
H&R race 55,13 99,67 - 119

Hur kan dessa siffror stämma när...

Grupp N street kit 120 180
Grupp N 120-240 180-320

Nån som kan förklara?

_________________
bmw bmwsson
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Inte med mer än att Grp.N Street Kit (Mkt vettigt namn jag inte sett innan.) är mkt hårt...som även alla de som använt/använder det påpekat genom åren.

Känner en kille som har en Sport Evo med Street Kit. Han körde väldigt aktivt på banträffar för nga år sedan, men när han drog ner på detta funderade han starkt på att montera sin Bilstein Sprint istället. det är inte så behagligt med Street Kit om man tänker använda bilen lite mer för gatbruk. Fast han sa att åker man nga banträffar per år, med R-däck osv så är det inget svårt val. Street Kitet ger en helt överlägsen kännsla och kontroll.

I ditt fall skulle jag nog inte tveka på det om jag var i farten och byta men inte vill köpa ngt justerbart.

H&R Race har iofs fått väldigt fin kritik av användare i USA ihop med Turners setup på Bilstein. Klurigt...

om man jämför med original och förutsätter att man vet bilens beteende med dessa så kan man ju iaf få en hint om vart det barkar med de olika fjädrarna vad det gäller ballans.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



fuling skrev:
Snabbt 1kg/mm=10N/mm
Igentligen 1kg/mm=9,81N/mm ( 9,82 e 9,83 e ???)

9,82 i Sverige.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Esa skrev:
E30 M3
typ fram (N/mm) bak (N/mm)
~~~~~~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~~~
Std 17,56 52,58
Eibach "race" 28,06 79,76
Grupp A Coil over
(ekv värden) 78,87 - 245,25 78,87 - 245,25
H&R sportsats 32,37 66,61
H&R Coil over 47,28 - 65,53 59,45 - 69,95
H&R race 55,13 99,67 - 119

Hur kan dessa siffror stämma när...

Grupp N street kit 120 180
Grupp N 120-240 180-320

Nån som kan förklara?


Jo hårt är det minsann. Men inte för hårt på bana. Ganska lagom. Jag hade iofs velat ha lite lite hårdare fjädrar bak så jag slipper tvinga ut baken. Men får väl lösa det med ställbara krängningshämmare.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Lotus Samuel skrev:
Jag hade iofs velat ha lite lite hårdare fjädrar bak så jag slipper tvinga ut baken. Men får väl lösa det med ställbara krängningshämmare.


Läser man i listan över de olika fjädrarna som finns verkar det som om det är så de flesta gjort, lagt på lite på bakfjädrarna... Tänkvärt...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043


Trådstartare
GunnarÖ skrev:
Jag kan bjuda på en liten sammanställning jag gjort. Jag gör inte anspråk på att alla uppgifter helt korrekta. De utan referens har plockats från nätet dock ej från tillverkaren själv.

Tabell 1:E30 M3
typ               fram (kg/mm)  bak (kg/mm)
~~~~~~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~~~~  ~~~~~~~~~~~
Std               1,79          5,36
Eibach "race"     2,86          8,13
Grupp A Coil over
 (ekv värden)     8,04 - 25,00  8,04 - 25,00
H&R sportsats     3,30          6,79
H&R Coil over     4,82 - 6,68   6,06 - 7,13
H&R race          5,62          10,16 - 12,13

Tabell 2:E30 325
typ             fram (kg/mm)    bak (kg/mm)
~~~~~~~~~~~~~~   ~~~~~~~~~~~~    ~~~~~~~~~~~
Std             1,76            3,60      (ref. Lesjöfors fjäderfabrik)
MotorNord
 sänksats 35mm  2,36            4,22±0,1  (ref. Lesjöfors fjäderfabrik)
Bilstein kit
 BTS-95912      2,76            5,44±0,45               (uträknat av mig)
M-technik       2,26            ? (varierande tråddia.)   (uträknat av mig)



Hittade lite andra värden, ännu mer förbryllad.

Stock 140 lb/in   250 lb/in  
H&R Sports 185 lb/in   340 lb/in  
Eibach Competition 166 lb/in Linear 457 lb/in Linear
TMS Road Race <700 lb/in Progressive <700 lb/in Progressive

Då blir org. alltså 24,5N/mm resp. 43,75N/mm

_________________
bmw bmwsson
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Lotus Samuel skrev:
Jag hade iofs velat ha lite lite hårdare fjädrar bak så jag slipper tvinga ut baken. Men får väl lösa det med ställbara krängningshämmare.


Läser man i listan över de olika fjädrarna som finns verkar det som om det är så de flesta gjort, lagt på lite på bakfjädrarna... Tänkvärt...


Kanske men om man lägger på mer neg. camber så kompenserar det nog tillräckligt. Inte kul med för överstyrd bil på kullen.

_________________
bmw bmwsson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Esa:
Nyfiken fråga varför inte lite mjukare fjädrar och justerbar K-fjäder istället????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043


Trådstartare
fuling skrev:
Esa:
Nyfiken fråga varför inte lite mjukare fjädrar och justerbar K-fjäder istället????


Jag tror nog det är en bra variant, och då gärna ställbart inifrån.

Kanske därför jänkarna kör mjukare fjädrar. Det är nog vanligare att gå på grövre krängare over there.

_________________
bmw bmwsson
Citera
Allmänt banåkaforum
Konvertera fjäder hårdhet
<<   1, 2, 3
2 besök senaste veckan (10181 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande