Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Feedback på ljudrestriktionerna på banorna
1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (12292 totalt)
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006

Trådstartare

Hej, Jag startar en ny tråd. Jag förutspådde att vårens hetaste ämne skulle vara de nya ljudmätarna som är fast monterade ut på minsta fem av våra banor.
Nu när jag går in och tittar på forumet så hittar jag ingen ny tråd om detta. Det förvånar mig. Hoppas detta är ett positivt tecken.

Kan ni som har egen erfarenhet hitintills ge lite feedback?
Har det blivit tuffare?
Mycket tuffare?
Eller ingen större skillnad?
Enklare för små motorer med hög pitch eller tvärtom?
V8 och V10 har mer problem?
Vad har ni gjort med era bilar för att få dem tystare och fungerar era modifieringar?

Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

2:maj var Lotusklubben på Knutstorp och som arrangör stod jag på huvudposten tillsammans med ljudmätaren.
Flera blev svartflaggade på grund av för hög ljudnivå.
Några stoppade åtgärdade och vissa gasade mindre.
Allt flöt på men det var mest för att ljudmätaren var snäll.
Gissar på att "snällheten" inte varar i evighet.

Som jag sade i eftersnackstråden så är detta en viktig fråga för våra banor.
Banans grannar kan ställa till med mycket bekymmer och vi som deltagare måste ta vårt ansvar så att vi kan fortsätta med bankörningar.

EDIT: De som lät för högt stack ut när man lyssnade med bara örat. Mest de med ej original avgassystem åkte dit.

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Feedback på ljudrestriktionerna på banorna

Frallan2 skrev:
Hej, Jag startar en ny tråd. Jag förutspådde att vårens hetaste ämne skulle vara de nya ljudmätarna som är fast monterade ut på minsta fem av våra banor.
Nu när jag går in och tittar på forumet så hittar jag ingen ny tråd om detta. Det förvånar mig. Hoppas detta är ett positivt tecken.

Kan ni som har egen erfarenhet hitintills ge lite feedback?
Har det blivit tuffare?
Mycket tuffare?
Eller ingen större skillnad?
Enklare för små motorer med hög pitch eller tvärtom?
V8 och V10 har mer problem?
Vad har ni gjort med era bilar för att få dem tystare och fungerar era modifieringar?

Ni får åka till Finland och Kemora. Åkning alla vardagar 8 - 20, lördagar 10-19 och söndagar 11-20 107dB plus marginaler så ungefär 110dB tillåten ljudnivå. 35 Euro för halvdag, kör hur mycket du vill :-)

Der drüben
Här sen Dec 2002

Eller så anpassar vi oss till dom regler som verkar rimliga. Jag tror inte detta är något som bara kommer att gälla i Sverige. Det borde väl gå och köra fort även med 95db?

Kan själv tycka det är lite drygt med massa bröl, speciellt om det är mycket snack o lite verkstad liksom Jag ser detta som något positivt att vi försöker självsanera oss. Sen har jag ingen aning hur mkt min egen låter så det blir kanske en överraskning nästa gång

Men 35 euro kör hur mkt du vill rockar fett! thumbs up thumbs up

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Per F
Hässleholm typ
Här sen Mar 2004

Jag undrar fortfarande när det ska bildas en intresseorganisation för ägare av motorbanor, så de kan agera gemensamt mot inskränkningar.

Här sen Okt 2008

Med en Mazda MX-5 2.0 Sport så åkte jag dit ordentligt.
Nu har Jag iofs kalluftsinsug, extraktorgrenrör, racekat och 2,5" fullflödes från Larini.
Det blev 102db förbifart på Knutstorps raka. Nu passerade Jag iofs mätsationen på 7000+ rpm och Jag löste det genom att gasa mindre, vilket inte är kul.

Det är alltså inte bara V8 och V10 som ligger i riskzonen Även en liten tvålitersfyra kan göra ordentligt med väsen av sig.

Jag har beställt ännu en fördämpare från Larini för att få ner ljudet till godkänd nivå.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Mina bilar låter mest i kupen, inte så mycket utåt . 95dB är ju klart tillräckligt för banmöten. Men däremot tycker jag tex stcc låter rätt klent, även historisk rejsing typ ssm låter lite fjunigt. Hade varit roligare med lite mer ljud för totalupplevelsen

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Re:

Måns Wilke skrev:
Med en Mazda MX-5 2.0 Sport så åkte jag dit ordentligt.
Nu har Jag iofs kalluftsinsug, extraktorgrenrör, racekat och 2,5" fullflödes från Larini.
Det blev 102db förbifart på Knutstorps raka. Nu passerade Jag iofs mätsationen på 7000+ rpm och Jag löste det genom att gasa mindre, vilket inte är kul.

Det är alltså inte bara V8 och V10 som ligger i riskzonen Även en liten tvålitersfyra kan göra ordentligt med väsen av sig.

Jag har beställt ännu en fördämpare från Larini för att få ner ljudet till godkänd nivå.

oss emellan så var jag där när du tog licensen på Knutan och din bil lät alldeles för mycket enligt mig.
Så jag förstår att du "åkte dit" och jag tror du kommer att uppskatta att det inte låter fullt lika hårt med en extra dämpare.

Undrar egentligen hur mycket dom extra 7db egentligen är, någon som kan måla upp en bild för mig

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

johan sjöström skrev:

Undrar egentligen hur mycket dom extra 7db egentligen är, någon som kan måla upp en bild för mig

om vi tar en stereo som exempel

om det behövs 32w för att ge 100dB

så behövs det 64w för att ge 103dB

128w för 106db osv

För 3dB behövs en födubbling av effekten

För att födubbla ljudtrycket behövs 10dB

för att öka ljudtrycket 9dB går det åt 8 ggr effekten.

om det krävs 32w för att ge 100 dB
kommer det behövas 256w för att gen 109dB

krångligt kanske

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Jag var lite orolig inför den här säsongen då min bil är ganska enkel att höra så att säga, men enligt de mätningar som LMSarna gjort vid Sviestad så ligger jag precis på gränsen 95dB och det var ju synnerligen positivt. Det ljud som sticker ut för tillfället är insugsljud och det borde inte vara några större svårigheter att få till en tystare installation om det kniper. För nåt år sedan åkte jag med en betydligt bullrigare ljuddämpare, men det blev bara jobbigt att köra med den. Nuvarande 95dB lösning kom på av komfortskäl för nåt år sen.

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
båtstefan
Stockholm
Här sen Okt 2006

Re:

johan sjöström skrev:

om man frågar folk "på gatan" om vad som låter dubbelt så högt brukar man nog hamna kring 6-10 dB.
(själv hamnade jag på att 7-8 dB lät dubbelt så högt när jag spelade toner med varierad styrka)

Här sen Okt 2008

Det som gör att Jag inte störs(snarare tvärt om) är att ljudet från min bil är ganska ljust, raspigt och vasst. Med andra ord ett väldigt trevligt ljud, om än liiite högt.

Det trista med att slänga dit en fördämpare till är att man kanske tar bort de trevliga ljusa tonerna till fördel för ett äckligt bröl, a' la japsedämpare. Såååååå illa blir det nog inte, men Jag har ändå mina farhågor. Jag vill behålla LJUDET-TONEN-KARAKTÄREN fast få ner styrkan till 95db. Boven i mitt drama är tveklöst extraktorgrenröret. Fast det är ju det som gjort mest mot originalsystemet när det gäller mindre motstånd= snabbare bil
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Insugningsljud brukar vara problematiskt med...

BMW 330i -05
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Verkar ha klarat mig under 95db på Sviestad igår. Jag har 2.5" system ifrån turbon till en oval 2.5" simons dämpare och det verkar funka.
Min bil skulle nog bli bra mycket tystare om man hängde dit en dämpare till och med bättre dämpare.

r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005

Re:

Andreas Millbro skrev:
Jag har 2.5" system ifrån turbon

då har du ju det bästa ju, roterande ljuddämpare, funkar göör-bra behövs knappt någon dämpare alls.

henric mansson
Malmö
Här sen Feb 2005

Re:

Nillet skrev:
2:maj var Lotusklubben på Knutstorp och som arrangör stod jag på huvudposten tillsammans med ljudmätaren.

Banans grannar kan ställa till med mycket bekymmer och vi som deltagare måste ta vårt ansvar så att vi kan fortsätta med bankörningar.

EDIT: De som lät för högt stack ut när man lyssnade med bara örat. Mest de med ej original avgassystem åkte dit.

Håller med att db-mannen var snäll, men att svartflagga Lasse med hans tysta Caterham csr-200, då undrar jag ifall mätningen var korrekt (uppmätt till 102db har jag för mig)
Men jag tror nog att man måste ha en luftfilterbox för att klara 95db.
Bara ett skumgummi/pappfilter räcker inte längre.

Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

Re:

henric mansson skrev:
Nillet skrev:

Håller med att db-mannen var snäll, men att svartflagga Lasse med hans tysta Caterham csr-200, då undrar jag ifall mätningen var korrekt (uppmätt till 102db har jag för mig)
Men jag tror nog att man måste ha en luftfilterbox för att klara 95db.
Bara ett skumgummi/pappfilter räcker inte längre.

Visst störande (förhöjande) av ljudmätningen kan nog skyllas på lilla rakan där de ljudligaste inte släppte på gasen.

EDIT: Bäst hade nog varit att plocka av ljudgränsbrytarna direkt...

Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Hur resonerar man när man inte håller stumt förbi ljudmätarna? Visst kanske man får köra den dagen, men om man låter på andra platser på banan stör man omgivningen och saboterar för övriga (och sig själv).

Problemet är att det finns folk som inte vill ha motorljud i sin omgivning och gnäller. Då mäts ljudet där de finns och man konstaterar att det är motorbanan som låter. Då tittar myndigheterna i sina papper och konstaterar att bilarna på banan får låta max 95dB, men ändå låter de för mycket för omgivningen(eftersom de gasar på andra platser än just vid mätaren).
Myndigheternas logiska grepp då är att sänka kravet på banan till 92dB med resultatet att många inte kan åka alls.
Då kan vi skicka ett stort tack till de som inte gasat vid mätaren...för man får ju anta att de inte håller igen överallt...

Här sen Okt 2008

Då tycker Jag att det:
1) Är upp till banan att mäta på fler platser än huvudposteringen. Eller stillastående vid ett visst varvtal.
2) Åligger arrangören att verkligen plocka bort dem som inte klarar gränsen.

Jag frågade ljudmätarkillen hur det såg ut ett par gånger, efter att han vinkat in mig. Han bad mig köra några testrundor och se. Jag gasade fullt på någon av dem och fick tummen upp även på dessa, liksom på dem där Jag lättade lite. Hur ska Jag nu tolka det, så här i efterhand?
Antingen så har han släppt igenom mig flera gånger eller så har min första mätning störts av andra bilar.
Störs mätningen av andra bilar så kan man ju ifrågasätta dess legitimitet i den form den nu utfördes.

Vem som gör mest fel i detta fall, banansvarig eller förare, kan man ju givetvis diskutera. Som jävig i frågan så kanske jag inte är rätt man att avgöra det.
Citera
Teamchefen
Södra Skåne
Här sen Mar 2008

Vi vädjar till Johan Sjöströms "kalibrerade öra"...
Grabben tog licens samtidigt som Måns på Knutstorp. Han körde den vinröda 944:an. Vi fick inga klagomål på ljudnivån, tyckte du att den lät för mycket?
Vi har mätt med kalibrerad bullermätare, förbifart 6500 rpm och det ska inte vara några problem. Kört både på Sturup och Knutstorp och ännu ingen svart flagg. Men det är ju inte så roligt om det hittills bara varit "snällhet"...

Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

Tror att om jag står i samma position fler gånger kommer att kolla vad som blivit gjort för att minska ljudet. Om det inte hjälper lyfter jag av bilen från banan för resten av dagen.

MEN jag kommer att få ta mycket skit för detta. Den tiden den sorgen...

Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (12292 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande