| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Feedback på ljudrestriktionerna på banorna
|
1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (12292 totalt) |
|
Hej, Jag startar en ny tråd. Jag förutspådde att vårens hetaste ämne skulle vara de nya ljudmätarna som är fast monterade ut på minsta fem av våra banor. Nu när jag går in och tittar på forumet så hittar jag ingen ny tråd om detta. Det förvånar mig. Hoppas detta är ett positivt tecken. Kan ni som har egen erfarenhet hitintills ge lite feedback? Har det blivit tuffare? Mycket tuffare? Eller ingen större skillnad? Enklare för små motorer med hög pitch eller tvärtom? V8 och V10 har mer problem? Vad har ni gjort med era bilar för att få dem tystare och fungerar era modifieringar? _________________ Fredrik Reichel |
||||
|
2:maj var Lotusklubben på Knutstorp och som arrangör stod jag på huvudposten tillsammans med ljudmätaren.
Flera blev svartflaggade på grund av för hög ljudnivå. Några stoppade åtgärdade och vissa gasade mindre. Allt flöt på men det var mest för att ljudmätaren var snäll. Gissar på att "snällheten" inte varar i evighet. Som jag sade i eftersnackstråden så är detta en viktig fråga för våra banor. Banans grannar kan ställa till med mycket bekymmer och vi som deltagare måste ta vårt ansvar så att vi kan fortsätta med bankörningar. EDIT: De som lät för högt stack ut när man lyssnade med bara örat. Mest de med ej original avgassystem åkte dit. _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
|
Re: Feedback på ljudrestriktionerna på banorna
Ni får åka till Finland och Kemora. Åkning alla vardagar 8 - 20, lördagar 10-19 och söndagar 11-20 107dB plus marginaler så ungefär 110dB tillåten ljudnivå. 35 Euro för halvdag, kör hur mycket du vill :-) _________________ Roland Johansson |
||||
|
Eller så anpassar vi oss till dom regler som verkar rimliga. Jag tror inte detta är något som bara kommer att gälla i Sverige. Det borde väl gå och köra fort även med 95db?
Kan själv tycka det är lite drygt med massa bröl, speciellt om det är mycket snack o lite verkstad liksom Jag ser detta som något positivt att vi försöker självsanera oss. Sen har jag ingen aning hur mkt min egen låter så det blir kanske en överraskning nästa gång
Men 35 euro kör hur mkt du vill rockar fett! _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
|
Med en Mazda MX-5 2.0 Sport så åkte jag dit ordentligt.
Nu har Jag iofs kalluftsinsug, extraktorgrenrör, racekat och 2,5" fullflödes från Larini. Det blev 102db förbifart på Knutstorps raka. Nu passerade Jag iofs mätsationen på 7000+ rpm och Jag löste det genom att gasa mindre, vilket inte är kul. Det är alltså inte bara V8 och V10 som ligger i riskzonen Även en liten tvålitersfyra kan göra ordentligt med väsen av sig.
Jag har beställt ännu en fördämpare från Larini för att få ner ljudet till godkänd nivå. |
||||
|
Mina bilar låter mest i kupen, inte så mycket utåt
. 95dB är ju klart tillräckligt för banmöten. Men däremot tycker jag tex stcc låter rätt klent, även historisk rejsing typ ssm låter lite fjunigt. Hade varit roligare med lite mer ljud för totalupplevelsen
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
|
Re:
oss emellan så var jag där när du tog licensen på Knutan och din bil lät alldeles för mycket enligt mig. Så jag förstår att du "åkte dit" och jag tror du kommer att uppskatta att det inte låter fullt lika hårt med en extra dämpare. Undrar egentligen hur mycket dom extra 7db egentligen är, någon som kan måla upp en bild för mig
Re:
om vi tar en stereo som exempel om det behövs 32w för att ge 100dB så behövs det 64w för att ge 103dB 128w för 106db osv För 3dB behövs en födubbling av effekten För att födubbla ljudtrycket behövs 10dB för att öka ljudtrycket 9dB går det åt 8 ggr effekten. om det krävs 32w för att ge 100 dB kommer det behövas 256w för att gen 109dB krångligt kanske
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Jag var lite orolig inför den här säsongen då min bil är ganska enkel att höra så att säga, men enligt de mätningar som LMSarna gjort vid Sviestad så ligger jag precis på gränsen 95dB och det var ju synnerligen positivt. Det ljud som sticker ut för tillfället är insugsljud och det borde inte vara några större svårigheter att få till en tystare installation om det kniper. För nåt år sedan åkte jag med en betydligt bullrigare ljuddämpare, men det blev bara jobbigt att köra med den. Nuvarande 95dB lösning kom på av komfortskäl för nåt år sen.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||
|
Re:
om man frågar folk "på gatan" om vad som låter dubbelt så högt brukar man nog hamna kring 6-10 dB. (själv hamnade jag på att 7-8 dB lät dubbelt så högt när jag spelade toner med varierad styrka) _________________ Stefan Andersson |
||||
|
Det som gör att Jag inte störs(snarare tvärt om) är att ljudet från min bil är ganska ljust, raspigt och vasst. Med andra ord ett väldigt trevligt ljud, om än liiite högt.
Det trista med att slänga dit en fördämpare till är att man kanske tar bort de trevliga ljusa tonerna till fördel för ett äckligt bröl, a' la japsedämpare. Såååååå illa blir det nog inte, men Jag har ändå mina farhågor. Jag vill behålla LJUDET-TONEN-KARAKTÄREN fast få ner styrkan till 95db. Boven i mitt drama är tveklöst extraktorgrenröret. Fast det är ju det som gjort mest mot originalsystemet när det gäller mindre motstånd= snabbare bil
|
||||
|
Verkar ha klarat mig under 95db på Sviestad igår. Jag har 2.5" system ifrån turbon till en oval 2.5" simons dämpare och det verkar funka.
Min bil skulle nog bli bra mycket tystare om man hängde dit en dämpare till och med bättre dämpare. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Re:
då har du ju det bästa ju, roterande ljuddämpare, funkar göör-bra behövs knappt någon dämpare alls.
_________________ Arto Rajakangas miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
|
||||
|
Re:
Håller med att db-mannen var snäll, men att svartflagga Lasse med hans tysta Caterham csr-200, då undrar jag ifall mätningen var korrekt (uppmätt till 102db har jag för mig)
Men jag tror nog att man måste ha en luftfilterbox för att klara 95db. Bara ett skumgummi/pappfilter räcker inte längre. _________________ Henric månsson SPVM Roadsport A Westfield SEIW 1.9 -98 |
||||
|
Re:
Visst störande (förhöjande) av ljudmätningen kan nog skyllas på lilla rakan där de ljudligaste inte släppte på gasen. EDIT: Bäst hade nog varit att plocka av ljudgränsbrytarna direkt... _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
|
Hur resonerar man när man inte håller stumt förbi ljudmätarna? Visst kanske man får köra den dagen, men om man låter på andra platser på banan stör man omgivningen och saboterar för övriga (och sig själv).
Problemet är att det finns folk som inte vill ha motorljud i sin omgivning och gnäller. Då mäts ljudet där de finns och man konstaterar att det är motorbanan som låter. Då tittar myndigheterna i sina papper och konstaterar att bilarna på banan får låta max 95dB, men ändå låter de för mycket för omgivningen(eftersom de gasar på andra platser än just vid mätaren). Myndigheternas logiska grepp då är att sänka kravet på banan till 92dB med resultatet att många inte kan åka alls. Då kan vi skicka ett stort tack till de som inte gasat vid mätaren...för man får ju anta att de inte håller igen överallt... _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
|
Då tycker Jag att det:
1) Är upp till banan att mäta på fler platser än huvudposteringen. Eller stillastående vid ett visst varvtal. 2) Åligger arrangören att verkligen plocka bort dem som inte klarar gränsen. Jag frågade ljudmätarkillen hur det såg ut ett par gånger, efter att han vinkat in mig. Han bad mig köra några testrundor och se. Jag gasade fullt på någon av dem och fick tummen upp även på dessa, liksom på dem där Jag lättade lite. Hur ska Jag nu tolka det, så här i efterhand? Antingen så har han släppt igenom mig flera gånger eller så har min första mätning störts av andra bilar. Störs mätningen av andra bilar så kan man ju ifrågasätta dess legitimitet i den form den nu utfördes. Vem som gör mest fel i detta fall, banansvarig eller förare, kan man ju givetvis diskutera. Som jävig i frågan så kanske jag inte är rätt man att avgöra det. |
||||
|
Vi vädjar till Johan Sjöströms "kalibrerade öra"...
Grabben tog licens samtidigt som Måns på Knutstorp. Han körde den vinröda 944:an. Vi fick inga klagomål på ljudnivån, tyckte du att den lät för mycket? Vi har mätt med kalibrerad bullermätare, förbifart 6500 rpm och det ska inte vara några problem. Kört både på Sturup och Knutstorp och ännu ingen svart flagg. Men det är ju inte så roligt om det hittills bara varit "snällhet"... _________________ Johan Nilsson |
||||
|
Tror att om jag står i samma position fler gånger kommer att kolla vad som blivit gjort för att minska ljudet. Om det inte hjälper lyfter jag av bilen från banan för resten av dagen.
MEN jag kommer att få ta mycket skit för detta. Den tiden den sorgen... _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (12292 totalt) |