Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3 >> 17540 besök totalt |
Lossnande centrummutter vä fram på FWD
Jag och många med mig ![]() Teorin hittills har varit att drivaxlarna bottnar, vilket var hetaste spåret fram tills att min lossnade trots att jag fixat detta på min. Varför har de bottnat? - R-däck, ger mer g-krafter - Sänkt, ökar ytterligare när det kränger - Negativ camber - Drivpaketet förskjuts p.g.a. g-krafter Det är alltid vänster fram som är problemet, vilket vi trott berott på att de flesta banor går i högervarv. Drivaxeln på vänster sida är kortare vilket gör att den får mer ogynnsam vinkel. Nu har alltså min lossnat igen, trots att jag bara kört på gatan på gatdäck. En lösning verkar vara att limma splinsen. VW gör så på fabrik på vissa modeller och Volvo gör det på V70. Googling har gett att man limmar för att man fått klagomål för att det låtit illa, inte för att man har problem med att muttern lossnar. Kan limning hjälpa oss eller vad sjutton ska man göra???? _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
Re: Lossnande centrummutter vä fram på FWD
Kanske en dum fråga,men har den inte en lås sprint igenom axel+mutter? Annars kanske det vore en väg att gå.. _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||||
Jag har fått ett tips om låsvätska och dubbla muttrar och börjar med det eftersom det är enkelt att genomföra. Att ha mutter och kontramutter utan låsvätska har jag testat, men det lossnade också.
Har lånat lite STARK låsvätska på jobbet, vi får se om den gör jobbet. Jag ska nog höja bilen någon centimeter också, så att det blir lite gynnsammare vinklar. "Limmet" till splinsen gissar jag är någon slags låsvätska och den finns att köpa som VW originalpreparat. D 185400A2 MaZ, muttern sitter försänkt, så det är svårt att komma åt. Skulle man lyckas stuka muttern så får man inte loss den igen. Däremot funkar det kanske med att borra ett hål i axeln och använda kronmutter och låstråd. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
Ja, bak har den det, men inte fram där problemen finns. ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
Vet att är det det minsta glapp i splinsen slår de upp sig. För att få de att inte röra sig är det bara riktigt bra lim som gäller eller nya splines som det är presspassning på.
Rotatinsriktning/gängriktning anses påverka. På grund av att drivaxeln vandrar runt i splinsen när den glappar. Rör sig i cirklar i ytter respektive innersida. Det hjälper inte att dra hårdare. Detta är hederlig mekanik. Därför var alla gamla hjul med nock-off fälgar vänster/högergängade. Fel håll och de lossnade direkt. Rätt håll och man fick slå loss dem med blysmocka. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
Re:
Hmmm, ja jag misstänkte att det kunde vara så, för det ligger ju och rör sig hela tiden om det finns lite spel. Drivknuten med tillhörande splines är ny, men splineshonan har ju varit med om en del. Nu har jag iallafall försökt på det enkla sättet med låsvätska och dubbla muttrar, vilket kan studeras på bilden. Går inte det så får jag byta splineshonan (Nä, jag vet inget bättre namn på den detaljen. ![]() ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
Men, samma lösning kanske funkar fram? alt, bara fräsa ett spår och dra dit en låsring.. _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||||
skulle man inte kunna när man har monterat å dragit allt rätt.
borra ett hål snett genom axeln ut genom mutten och dra naj-tråd igenom. ?? nu är väl axeln härdad osv, men hålet kan man ju ta upp innan man monterar knuten på bilen & axeln... _________________ Andreas Persson Brukar: Hyundai IONIQ EV Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...) |
||||||
Re:
Detta vore väl en billig och superbra lösning! Borde ju går att hitta mutter i rätt storlek åxå. Bara att slipa upp ett spår och knacka till. Låter som ett bra tips. ![]() Så är det ju på ganska många bilar orginal ju. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Frågan är nog hur länge det håller oavsett om muttern sitter kvar och det glappar på splinsen? Det är nog tidsbegänsat. Hur ofta måste det isär av andra anledningar? Själv skulle jag limma med tex. loctite bussningslim. Sen går den att värma bort vid om jag inte minns fel ca:110-120 grader.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
Bak är det koniska lager, dessa drar man normalt så hårt att det blir tungt att snurra runt på navet och sedan släpper man ett halvt eller kanske ett kvarts varv. Fram drar man med 200Nm ? och det är sfäriska kullager?. Hela kitten fram bygger på att det ska vara hopdraget. Men visst montera låsning efter montage kan ju vara en ide, men det är original stukade engångs 'låsmuttrar' så de borde låsa. Om det lossnar är det oftast hjullagret som säger upp sig eller navet som gjort sitt. _________________ Roland Johansson |
||||||
Hur mycket vågar du öka åtdragningsmomentet? Jag läste om några jänkare som körde racing
och försökte minimera problemet med golfnav som brast genom att dra åt muttern med tokmonstermoment. _________________ Jörgen Eriksson |
||||||
Vi följer denna tråden med spänning och tar också till oss alla bra lösningar. Vi har nämligen samma problem med vänster bakhjul på vår Porsche 944. Muttern lossnar, navet glappar och vi spänner den igen. Ännu inget oljud eller glapp i lagret efter vi har spännt muttern. Åtdragningsmomentet enligt rep.handbok och Porsche själva är dessutom respektabla 500 Nm...
_________________ Johan Nilsson |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3 >> 17540 besök totalt |