Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Lossnande centrummutter vä fram på FWD
1, 2, 3   >>
17540 besök totalt
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare
Lossnande centrummutter vä fram på FWD

Jag och många med mig har problem med att centrummuttern lossnar på våra framhjulsdrivna VW:sar och vi har inte löst detta.

Teorin hittills har varit att drivaxlarna bottnar, vilket var hetaste spåret fram tills att min lossnade trots att jag fixat detta på min.

Varför har de bottnat?

- R-däck, ger mer g-krafter
- Sänkt, ökar ytterligare när det kränger
- Negativ camber
- Drivpaketet förskjuts p.g.a. g-krafter

Det är alltid vänster fram som är problemet, vilket vi trott berott på att de flesta banor går i högervarv.

Drivaxeln på vänster sida är kortare vilket gör att den får mer ogynnsam vinkel.

Nu har alltså min lossnat igen, trots att jag bara kört på gatan på gatdäck.

En lösning verkar vara att limma splinsen. VW gör så på fabrik på vissa modeller och Volvo gör det på V70. Googling har gett att man limmar för att man fått klagomål för att det låtit illa, inte för att man har problem med att muttern lossnar.

Kan limning hjälpa oss eller vad sjutton ska man göra????

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



Re: Lossnande centrummutter vä fram på FWD

Nils Classon skrev:
Jag och många med mig har problem med att centrummuttern lossnar på våra framhjulsdrivna VW:sar och vi har inte löst detta.

Teorin hittills har varit att drivaxlarna bottnar, vilket var hetaste spåret fram tills att min lossnade trots att jag fixat detta på min.

Varför har de bottnat?

- R-däck, ger mer g-krafter
- Sänkt, ökar ytterligare när det kränger
- Negativ camber
- Drivpaketet förskjuts p.g.a. g-krafter

Det är alltid vänster fram som är problemet, vilket vi trott berott på att de flesta banor går i högervarv.

Drivaxeln på vänster sida är kortare vilket gör att den får mer ogynnsam vinkel.

Nu har alltså min lossnat igen, trots att jag bara kört på gatan på gatdäck.

En lösning verkar vara att limma splinsen. VW gör så på fabrik på vissa modeller och Volvo gör det på V70. Googling har gett att man limmar för att man fått klagomål för att det låtit illa, inte för att man har problem med att muttern lossnar.

Kan limning hjälpa oss eller vad sjutton ska man göra????


Kanske en dum fråga,men har den inte en lås sprint igenom axel+mutter?
Annars kanske det vore en väg att gå..

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 486



Hm vi har samma problem med en Rwd Audi, vad är det för lim man använder?
Spindel fjäderben mm är hos Sellholm nu så får vi se om han har något botemedel.

_________________
Niklas Lövgren
Citera
jol
Luleå
Här sen Apr 2005
Inlägg: 403



Re: Lossnande centrummutter vä fram på FWD

testat låsvätska?

_________________
Peter Strandberg
Alfa Kombi
Citera
Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 486



Re: Lossnande centrummutter vä fram på FWD

jol skrev:
testat låsvätska?

Loctite tål bara 145 grader (tror jag att det var) och det är för lite.

_________________
Niklas Lövgren
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19046



Dra ett spår i gängorna och byta till en mutter med krage som man stukar ner i gängan?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare
Jag har fått ett tips om låsvätska och dubbla muttrar och börjar med det eftersom det är enkelt att genomföra. Att ha mutter och kontramutter utan låsvätska har jag testat, men det lossnade också.
Har lånat lite STARK låsvätska på jobbet, vi får se om den gör jobbet.
Jag ska nog höja bilen någon centimeter också, så att det blir lite gynnsammare vinklar.

"Limmet" till splinsen gissar jag är någon slags låsvätska och den finns att köpa som VW originalpreparat. D 185400A2

MaZ, muttern sitter försänkt, så det är svårt att komma åt. Skulle man lyckas stuka muttern så får man inte loss den igen. Däremot funkar det kanske med att borra ett hål i axeln och använda kronmutter och låstråd.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare
Re: Lossnande centrummutter vä fram på FWD

lindgren skrev:
Kanske en dum fråga,men har den inte en lås sprint igenom axel+mutter?
Annars kanske det vore en väg att gå..


Ja, bak har den det, men inte fram där problemen finns.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Vet att är det det minsta glapp i splinsen slår de upp sig. För att få de att inte röra sig är det bara riktigt bra lim som gäller eller nya splines som det är presspassning på.

Rotatinsriktning/gängriktning anses påverka. På grund av att drivaxeln vandrar runt i splinsen när den glappar. Rör sig i cirklar i ytter respektive innersida. Det hjälper inte att dra hårdare. Detta är hederlig mekanik.

Därför var alla gamla hjul med nock-off fälgar vänster/högergängade. Fel håll och de lossnade direkt. Rätt håll och man fick slå loss dem med blysmocka.
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2135



högergänga den?, kan inte det det funka?

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare
Re:

Björn skrev:
Vet att är det det minsta glapp i splinsen slår de upp sig. För att få de att inte röra sig är det bara riktigt bra lim som gäller eller nya splines som det är presspassning på.

Rotatinsriktning/gängriktning anses påverka. På grund av att drivaxeln vandrar runt i splinsen när den glappar. Rör sig i cirklar i ytter respektive innersida. Det hjälper inte att dra hårdare. Detta är hederlig mekanik.

Därför var alla gamla hjul med nock-off fälgar vänster/högergängade. Fel håll och de lossnade direkt. Rätt håll och man fick slå loss dem med blysmocka.


Hmmm, ja jag misstänkte att det kunde vara så, för det ligger ju och rör sig hela tiden om det finns lite spel.
Drivknuten med tillhörande splines är ny, men splineshonan har ju varit med om en del.

Nu har jag iallafall försökt på det enkla sättet med låsvätska och dubbla muttrar, vilket kan studeras på bilden. Går inte det så får jag byta splineshonan (Nä, jag vet inget bättre namn på den detaljen. ) eller ta till det beryktade limmet.


_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



Re: Lossnande centrummutter vä fram på FWD

Nils Classon skrev:
lindgren skrev:
Kanske en dum fråga,men har den inte en lås sprint igenom axel+mutter?
Annars kanske det vore en väg att gå..


Ja, bak har den det, men inte fram där problemen finns.


Men, samma lösning kanske funkar fram?
alt, bara fräsa ett spår och dra dit en låsring..

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
P-son
Höör
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



skulle man inte kunna när man har monterat å dragit allt rätt.

borra ett hål snett genom axeln ut genom mutten och dra naj-tråd igenom. ??

nu är väl axeln härdad osv, men hålet kan man ju ta upp innan man monterar knuten på bilen & axeln...

_________________
Andreas Persson

Brukar: Hyundai IONIQ EV
Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...)
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7989



Re:

MaZ skrev:
Dra ett spår i gängorna och byta till en mutter med krage som man stukar ner i gängan?


Detta vore väl en billig och superbra lösning!
Borde ju går att hitta mutter i rätt storlek åxå.
Bara att slipa upp ett spår och knacka till.

Låter som ett bra tips. thumbs up
Så är det ju på ganska många bilar orginal ju.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Frågan är nog hur länge det håller oavsett om muttern sitter kvar och det glappar på splinsen? Det är nog tidsbegänsat. Hur ofta måste det isär av andra anledningar? Själv skulle jag limma med tex. loctite bussningslim. Sen går den att värma bort vid om jag inte minns fel ca:110-120 grader.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454



Jag skulle använt Nord-Lock brickor eller säkerhets-sprint igenom.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



Re:

beepbeep skrev:
Jag skulle använt Nord-Lock brickor eller säkerhets-sprint igenom.


Nord-lock brickor lät som en smart lösning, vilka firmor säljer dom?

_________________
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5250



Re: Lossnande centrummutter vä fram på FWD

lindgren skrev:
Nils Classon skrev:
lindgren skrev:
Kanske en dum fråga,men har den inte en lås sprint igenom axel+mutter?
Annars kanske det vore en väg att gå..


Ja, bak har den det, men inte fram där problemen finns.


Men, samma lösning kanske funkar fram?
alt, bara fräsa ett spår och dra dit en låsring..


Bak är det koniska lager, dessa drar man normalt så hårt att det blir tungt att snurra runt på navet och sedan släpper man ett halvt eller kanske ett kvarts varv.

Fram drar man med 200Nm ? och det är sfäriska kullager?. Hela kitten fram bygger på att det ska vara hopdraget.

Men visst montera låsning efter montage kan ju vara en ide, men det är original stukade engångs 'låsmuttrar' så de borde låsa. Om det lossnar är det oftast hjullagret som säger upp sig eller navet som gjort sitt.

_________________
Roland Johansson
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Hur mycket vågar du öka åtdragningsmomentet? Jag läste om några jänkare som körde racing
och försökte minimera problemet med golfnav som brast genom att dra åt muttern med tokmonstermoment.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Teamchefen
Södra Skåne
Här sen Mar 2008
Inlägg: 117



Vi följer denna tråden med spänning och tar också till oss alla bra lösningar. Vi har nämligen samma problem med vänster bakhjul på vår Porsche 944. Muttern lossnar, navet glappar och vi spänner den igen. Ännu inget oljud eller glapp i lagret efter vi har spännt muttern. Åtdragningsmomentet enligt rep.handbok och Porsche själva är dessutom respektabla 500 Nm...

_________________
Johan Nilsson
Citera
Andreas O
Karlstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 579



Re:

JohanWing skrev:
beepbeep skrev:
Jag skulle använt Nord-Lock brickor eller säkerhets-sprint igenom.


Nord-lock brickor lät som en smart lösning, vilka firmor säljer dom?


Swedol thumbs up

_________________
A n d r e a s O t t o s s o n
Citera
Skruva banåkabil
Lossnande centrummutter vä fram på FWD
1, 2, 3   >>
17540 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande