| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Lyfter på innerhjulet bak, på bakhjulsdrivet.
|
1335 besök totalt |
|
Pratat men kille i Tyskland som har samma H&R chassie som jag ( HR motorsportchassie) och han har problem med att han lyfter på innerhjulet på sin merca. Vad kan vara den bidragande orsaken till sådant beteende, hur göra för att motverka? Verkar som en del äldre 2.3-16v DTM bilar kör helt utan krängare bak, kan det vara en lösning? _________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||
|
Re: Lyfter på innerhjulet bak, på bakhjulsdrivet.
Ja det kan vara en lösning men jag undrar om den är så bra. Kanske vettigare att kolla på om framkrängaren är för mjuk? |
||
|
Krängaren fram kan kanske kan vara en lösning, ganska säker på att han kör original, som är ganska tunn. Kan hög tyngdpunkt vara en annan orsak? original tak med plåtaklucka och elmotor är kanske inte det mest ulitmata i det avseendet?
Hur påverkar sperrverkan i diffen? Tror han har ca. 35% nu. Cambervinkeln tror jag han hade -2.5. _________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||
|
Detta fenomen förekommer ganska ofta i rallycrossen när vi kör med så mjuka fjädrar, vid bättre fäste så niger bilen ner fram och lyfter bak.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1335 besök totalt |