Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 14, 15, 16 >> 1 besök senaste veckan (79293 totalt) |
Funderar på att byta till pinnbultar o muttrar till hjulen. Snabbare och smidigare att få på hjul, speciellt fram där det är en såndär liten 3 mm spacer med sjuttiarton universalhål som alltid hamnar snett.
Finns det ÖHT någon nackdel med att byta till pinnbult/mutter egentligen? _________________ ![]() |
||||||
Re:
Nej ![]() bara fördelar som jag kan se det. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||
Re:
Min ligger och nosar på 120-125 men stannar där, kanske dags att fixa större oljekyl. _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||||
Re:
Prova annan olja kan ju hjälpa. Men knappast mig... _________________ ![]() |
||||||
Re:
En annan variant är väl att skruva fast spacern med samma skruv som håller fast bromskivan i navet ![]() _________________ Roland Johansson |
||||||
Re:
Intressant! Kostade inte så farligt gissar jag? _________________ ![]() |
||||||
Vilken ojla kör du på?
Jag körde Castrol TWS 10/60 innan, då gick tempen upp till 125-130 grader varma dagar. Nu har jag bytt och kör Mobil 5/50 och ligger på 100-110 grader. Vad jag förstår så är det först på nyare M bilar, typ -00 och senare, man skall ha TWS. Står lite om det i olika trådar här på Rejsa, bla Fredrik Larssons Z3 M tråd. _________________ T0RBJÖRN ELLESS0N Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld Porsche GT 4 - 16 såld Z3 x 3 Sålda |
||||||
Re:
Nu känner jag mig dum.... men... Spolade man ur oljekanalerna inuti kylaren eller spolade man rent utanpå kylarn så att alla kylflänsar osv blev rena från all skit man plockat upp med bilens front under åren.... _________________ ![]() |
||||||
Re:
Vad nog främst invändigt men utvändigt är ju lämpligt då den redan är demonterad ![]() ![]() Kostade väl säkert någon tusenlapp eller två på BMW men det borde inte vara något problem att göra själv... _________________ M v h Stephan Berglund BMW M3 E36 -97 |
||||||
Hade kul o testade racerbanan som SLC-Fredrik lagt på Barkarby inför helgens långlopp. Var ju gatbilspass varvat med träning/testpass för racerbilarna hela dagen idag fredag. Snabb o kul bana helt klart med flera kul och kluriga svängar. Tyvärr drog oljetempen fortfarande iväg upp helt utan slut, enda sättet var att lägga av att köra. Så steg ett, att ta bort en miljon döda insekter utanpå och mellan kylelementen räckte tyvärr inte. Men det var nog en bra ide i alla fall. Så nu står frågan mellan termostatfel eller om kylaren på nåt sätt är igensatt inuti. Jag mätte med ir-pickan mot oljefiltrets hölje och fick 120 grader (motorn igång en liten stund efter ett pass) och mätte samtidigt 50-60 grader på kylaren. Men det är ju en urbillig irmätare så jag vet inte vad jag ska säga om mätresultaten för att inte tala om min bristande möjlighet till slutledning.....
Men det blev några korta men ändå skoj pass, en stund mellan att däcken fått temp och motorn inte fått för mycket temp ![]() ![]() ![]() ![]() Väl i depån så fick jag massa snäll hjälp. Det visade sig att det undre bakvagnsstaget hade lossnat inne vid fästet invid bakaxelklumpen. Själva leden satt kvar som den skulle men kolfiber-bling-staget-röret hade dragits loss från leden ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() What's wrong with this picture ![]() ![]() ![]() ![]() Tack för all hjälp! Jag blir/är väldigt handfallen när det inte bara är att vrida om nyckeln o köra ![]() _________________ ![]() |
||||||
Trodde jag körde tre pass, ett första själv o sen två pass med passagerare (varav det sista slutade halvägs enligt ovan
![]() ![]() ![]() https://rejsa.nu/im/_log_general/log _________________ ![]() |
||||||
Re:
Du får ta med lättare passagerare, inverkar ju kraftigt på varvtider och hållbarhet ![]() _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||||
Re:
Så länge du inte vill ha halvgrads exakta värden är nog en billig mätare helt okej. Ok att du är medveten om att nästa gång kan verkliga 120 grader visa 115 på mätaren eller 125.... Lite av intresse vore väl om det skiljer på ingång och utgång på oljekylaren. Dvs går det någon olja igenom.... Du handfallen? ![]() ![]() ![]() _________________ Roland Johansson |
||||||
Re:
kebab2'an hämtades utanför denna verkstad så nu har vi mycket gemensamt med bilarna ![]() Apropå bärgningen så gick det ju nästan över all förväntan, svarvade du av mycket gods från fälgen ![]() ![]() _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 14, 15, 16 >> 1 besök senaste veckan (79293 totalt) |