Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -96 fyrdörrars Individual
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 14, 15, 16   >>
1 besök senaste veckan (79293 totalt)
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Drar den över 125? oljan ska väl klara i krokarna av 130 iaf?

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42333

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

OFFkeFF skrev:
Drar den över 125? oljan ska väl klara i krokarna av 130 iaf?


Tempen stiger tills man slutar köra. Och stiger fort....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42333

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Funderar på att byta till pinnbultar o muttrar till hjulen. Snabbare och smidigare att få på hjul, speciellt fram där det är en såndär liten 3 mm spacer med sjuttiarton universalhål som alltid hamnar snett.

Finns det ÖHT någon nackdel med att byta till pinnbult/mutter egentligen?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Magnus Thomé skrev:
Funderar på att byta till pinnbultar o muttrar till hjulen. Snabbare och smidigare att få på hjul, speciellt fram där det är en såndär liten 3 mm spacer med sjuttiarton universalhål som alltid hamnar snett.

Finns det ÖHT någon nackdel med att byta till pinnbult/mutter egentligen?



Nej
bara fördelar som jag kan se det.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Re:

Magnus Thomé skrev:
OFFkeFF skrev:
Drar den över 125? oljan ska väl klara i krokarna av 130 iaf?


Tempen stiger tills man slutar köra. Och stiger fort....


Min ligger och nosar på 120-125 men stannar där, kanske dags att fixa större oljekyl.

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42333

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

OFFkeFF skrev:
Magnus Thomé skrev:
OFFkeFF skrev:
Drar den över 125? oljan ska väl klara i krokarna av 130 iaf?


Tempen stiger tills man slutar köra. Och stiger fort....


Min ligger och nosar på 120-125 men stannar där, kanske dags att fixa större oljekyl.

Prova annan olja kan ju hjälpa. Men knappast mig...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 381



Föregående ägare klagade på samma sak på min M3 som nu rullat 16.000 mil och BMW spolade ur oljekylaren och nu funkar den iallafall thumbs up
Kan kanske vara idé att göra...

_________________
M v h
Stephan Berglund
BMW M3 E36 -97
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5250



Re:

Magnus Thomé skrev:
Funderar på att byta till pinnbultar o muttrar till hjulen. Snabbare och smidigare att få på hjul, speciellt fram där det är en såndär liten 3 mm spacer med sjuttiarton universalhål som alltid hamnar snett.

Finns det ÖHT någon nackdel med att byta till pinnbult/mutter egentligen?


En annan variant är väl att skruva fast spacern med samma skruv som håller fast bromskivan i navet

_________________
Roland Johansson
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692



För oss som kör gata oxå, finns det någon vettig låsanordning till pinnbultar?
Har själv gått i samma tankar som Magnus.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42333

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Stephan B skrev:
Föregående ägare klagade på samma sak på min M3 som nu rullat 16.000 mil och BMW spolade ur oljekylaren och nu funkar den iallafall thumbs up
Kan kanske vara idé att göra...


Intressant! Kostade inte så farligt gissar jag?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Z3 M
Norrköping
Här sen Aug 2004
Inlägg: 459



Vilken ojla kör du på?
Jag körde Castrol TWS 10/60 innan, då gick tempen upp till 125-130 grader varma dagar.
Nu har jag bytt och kör Mobil 5/50 och ligger på 100-110 grader.
Vad jag förstår så är det först på nyare M bilar, typ -00 och senare, man skall ha TWS.
Står lite om det i olika trådar här på Rejsa, bla Fredrik Larssons Z3 M tråd.

_________________
T0RBJÖRN ELLESS0N

Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld
Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld
Porsche GT 4 - 16 såld
Z3 x 3 Sålda
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42333

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Stephan B skrev:
Föregående ägare klagade på samma sak på min M3 som nu rullat 16.000 mil och BMW spolade ur oljekylaren och nu funkar den iallafall thumbs up
Kan kanske vara idé att göra...


Nu känner jag mig dum.... men... Spolade man ur oljekanalerna inuti kylaren eller spolade man rent utanpå kylarn så att alla kylflänsar osv blev rena från all skit man plockat upp med bilens front under åren....

_________________
Magnus Thomé
Citera
M3Crille
Hässleholm/Skåne
Här sen Mar 2007
Inlägg: 280



Spola rent min oljekylare både oljekanalerna inv, spola o borsta rent den överallt utv.. Kalasbra blev resultatet!! Bara o ta en meck-/tvättkväll!

_________________
Christian Larsson
Citera
Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 381



Re:

Magnus Thomé skrev:
Stephan B skrev:
Föregående ägare klagade på samma sak på min M3 som nu rullat 16.000 mil och BMW spolade ur oljekylaren och nu funkar den iallafall thumbs up
Kan kanske vara idé att göra...


Nu känner jag mig dum.... men... Spolade man ur oljekanalerna inuti kylaren eller spolade man rent utanpå kylarn så att alla kylflänsar osv blev rena från all skit man plockat upp med bilens front under åren....


Vad nog främst invändigt men utvändigt är ju lämpligt då den redan är demonterad
Kostade väl säkert någon tusenlapp eller två på BMW men det borde inte vara något problem att göra själv...

_________________
M v h
Stephan Berglund
BMW M3 E36 -97
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42333

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Hade kul o testade racerbanan som SLC-Fredrik lagt på Barkarby inför helgens långlopp. Var ju gatbilspass varvat med träning/testpass för racerbilarna hela dagen idag fredag. Snabb o kul bana helt klart med flera kul och kluriga svängar. Tyvärr drog oljetempen fortfarande iväg upp helt utan slut, enda sättet var att lägga av att köra. Så steg ett, att ta bort en miljon döda insekter utanpå och mellan kylelementen räckte tyvärr inte. Men det var nog en bra ide i alla fall. Så nu står frågan mellan termostatfel eller om kylaren på nåt sätt är igensatt inuti. Jag mätte med ir-pickan mot oljefiltrets hölje och fick 120 grader (motorn igång en liten stund efter ett pass) och mätte samtidigt 50-60 grader på kylaren. Men det är ju en urbillig irmätare så jag vet inte vad jag ska säga om mätresultaten för att inte tala om min bristande möjlighet till slutledning.....

Men det blev några korta men ändå skoj pass, en stund mellan att däcken fått temp och motorn inte fått för mycket temp . Men så plötsligt efter den väldigt snabba vänstern efter rakan så hände nåt. Bilen gick lite hit och dit och det lät inge bra från bakvagnen. Punka? Fick köra av banan och stanna direkt och vänta på bärgargänget lett av bärgar-Steffe Sorry om jag pajade en stund av passet med gulflagg. Så här såg det som lät konstigt ut. HOPPSAN!




Väl i depån så fick jag massa snäll hjälp. Det visade sig att det undre bakvagnsstaget hade lossnat inne vid fästet invid bakaxelklumpen. Själva leden satt kvar som den skulle men kolfiber-bling-staget-röret hade dragits loss från leden Men Bisting fann ursnabbt på råd (har du verkligen inte kört massa folkrace i dina dar? ). Han kom farande med en bautaplanka och med massivt med våld bankades stagets rör tillbaka på leden. You're the man! Falk m.fl. assisterade med både glada tillrop (väldigt positivt tyckte Bisting ) och allmänt bank, flytt och pill med lyft av bilen. Med ett spännband så gick bilen att försiktigt köra, röret sitter ju normalt i spänn ihoptryckt så länge man inte svänger vänster i 130 kmh, så det lät jag bli och körde ner bilen till Bil o Motorteknik i Huddinge.


What's wrong with this picture





Tack för all hjälp! Jag blir/är väldigt handfallen när det inte bara är att vrida om nyckeln o köra

_________________
Magnus Thomé
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Det är väl det som kallas för schysst camber?

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42333

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

OFFkeFF skrev:
Det är väl det som kallas för schysst camber?


Ställde det med ögonmått efter STCC Volvo C30

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42333

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Trodde jag körde tre pass, ett första själv o sen två pass med passagerare (varav det sista slutade halvägs enligt ovan ). Men jag hittade bara två pass i loggfilerna. Konstigt. Hursomhelst, här är några varv utan alltför mycket långsam trafik ivägen

https://rejsa.nu/im/_log_general/logfile_annan_2009-05-29_u3_barkarby_ . . . .

_________________
Magnus Thomé
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Re:

Magnus Thomé skrev:
Trodde jag körde tre pass, ett första själv o sen två pass med passagerare (varav det sista slutade halvägs enligt ovan ). Men jag hittade bara två pass i loggfilerna. Konstigt. Hursomhelst, här är några varv utan alltför mycket långsam trafik ivägen

https://rejsa.nu/im/_log_general/logfile_annan_2009-05-29_u3_barkarby_ . . . .


Du får ta med lättare passagerare, inverkar ju kraftigt på varvtider och hållbarhet

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5250



Re:

Magnus Thomé skrev:
Så nu står frågan mellan termostatfel eller om kylaren på nåt sätt är igensatt inuti. Jag mätte med ir-pickan mot oljefiltrets hölje och fick 120 grader (motorn igång en liten stund efter ett pass) och mätte samtidigt 50-60 grader på kylaren. Men det är ju en urbillig irmätare så jag vet inte vad jag ska säga om mätresultaten för att inte tala om min bristande möjlighet till slutledning.....

Tack för all hjälp! Jag blir/är väldigt handfallen när det inte bara är att vrida om nyckeln o köra


Så länge du inte vill ha halvgrads exakta värden är nog en billig mätare helt okej. Ok att du är medveten om att nästa gång kan verkliga 120 grader visa 115 på mätaren eller 125....


Lite av intresse vore väl om det skiljer på ingång och utgång på oljekylaren. Dvs går det någon olja igenom....

Du handfallen?

_________________
Roland Johansson
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11803

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Magnus Thomé skrev:


What's wrong with this picture







kebab2'an hämtades utanför denna verkstad så nu har vi mycket gemensamt med bilarna

Apropå bärgningen så gick det ju nästan över all förväntan, svarvade du av mycket gods från fälgen

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -96 fyrdörrars Individual
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 14, 15, 16   >>
1 besök senaste veckan (79293 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande