Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -96 fyrdörrars Individual
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 14, 15, 16   >>
1 besök senaste veckan (79293 totalt)
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006

Drar den över 125? oljan ska väl klara i krokarna av 130 iaf?

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

OFFkeFF skrev:

Tempen stiger tills man slutar köra. Och stiger fort....

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Funderar på att byta till pinnbultar o muttrar till hjulen. Snabbare och smidigare att få på hjul, speciellt fram där det är en såndär liten 3 mm spacer med sjuttiarton universalhål som alltid hamnar snett.

Finns det ÖHT någon nackdel med att byta till pinnbult/mutter egentligen?

Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Magnus Thomé skrev:
Funderar på att byta till pinnbultar o muttrar till hjulen. Snabbare och smidigare att få på hjul, speciellt fram där det är en såndär liten 3 mm spacer med sjuttiarton universalhål som alltid hamnar snett.

Nej
bara fördelar som jag kan se det.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006

Re:

Magnus Thomé skrev:
OFFkeFF skrev:

Min ligger och nosar på 120-125 men stannar där, kanske dags att fixa större oljekyl.

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

OFFkeFF skrev:
Magnus Thomé skrev:
OFFkeFF skrev:

Min ligger och nosar på 120-125 men stannar där, kanske dags att fixa större oljekyl.

Prova annan olja kan ju hjälpa. Men knappast mig...

Åkersberga
Här sen Mar 2004

Föregående ägare klagade på samma sak på min M3 som nu rullat 16.000 mil och BMW spolade ur oljekylaren och nu funkar den iallafall thumbs up
Kan kanske vara idé att göra...

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Magnus Thomé skrev:

En annan variant är väl att skruva fast spacern med samma skruv som håller fast bromskivan i navet

Der drüben
Här sen Dec 2002

För oss som kör gata oxå, finns det någon vettig låsanordning till pinnbultar?
Har själv gått i samma tankar som Magnus.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Stephan B skrev:
Föregående ägare klagade på samma sak på min M3 som nu rullat 16.000 mil och BMW spolade ur oljekylaren och nu funkar den iallafall thumbs up

Intressant! Kostade inte så farligt gissar jag?

Norrköping
Här sen Aug 2004

Vilken ojla kör du på?
Jag körde Castrol TWS 10/60 innan, då gick tempen upp till 125-130 grader varma dagar.
Nu har jag bytt och kör Mobil 5/50 och ligger på 100-110 grader.
Vad jag förstår så är det först på nyare M bilar, typ -00 och senare, man skall ha TWS.
Står lite om det i olika trådar här på Rejsa, bla Fredrik Larssons Z3 M tråd.

Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld
Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld
Porsche GT 4 - 16 såld
Z3 x 3 Sålda
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Stephan B skrev:

Nu känner jag mig dum.... men... Spolade man ur oljekanalerna inuti kylaren eller spolade man rent utanpå kylarn så att alla kylflänsar osv blev rena från all skit man plockat upp med bilens front under åren....

Hässleholm/Skåne
Här sen Mar 2007

Spola rent min oljekylare både oljekanalerna inv, spola o borsta rent den överallt utv.. Kalasbra blev resultatet!! Bara o ta en meck-/tvättkväll!

Åkersberga
Här sen Mar 2004

Re:

Magnus Thomé skrev:
Stephan B skrev:

Nu känner jag mig dum.... men... Spolade man ur oljekanalerna inuti kylaren eller spolade man rent utanpå kylarn så att alla kylflänsar osv blev rena från all skit man plockat upp med bilens front under åren....

Vad nog främst invändigt men utvändigt är ju lämpligt då den redan är demonterad
Kostade väl säkert någon tusenlapp eller två på BMW men det borde inte vara något problem att göra själv...

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Hade kul o testade racerbanan som SLC-Fredrik lagt på Barkarby inför helgens långlopp. Var ju gatbilspass varvat med träning/testpass för racerbilarna hela dagen idag fredag. Snabb o kul bana helt klart med flera kul och kluriga svängar. Tyvärr drog oljetempen fortfarande iväg upp helt utan slut, enda sättet var att lägga av att köra. Så steg ett, att ta bort en miljon döda insekter utanpå och mellan kylelementen räckte tyvärr inte. Men det var nog en bra ide i alla fall. Så nu står frågan mellan termostatfel eller om kylaren på nåt sätt är igensatt inuti. Jag mätte med ir-pickan mot oljefiltrets hölje och fick 120 grader (motorn igång en liten stund efter ett pass) och mätte samtidigt 50-60 grader på kylaren. Men det är ju en urbillig irmätare så jag vet inte vad jag ska säga om mätresultaten för att inte tala om min bristande möjlighet till slutledning.....

Men det blev några korta men ändå skoj pass, en stund mellan att däcken fått temp och motorn inte fått för mycket temp . Men så plötsligt efter den väldigt snabba vänstern efter rakan så hände nåt. Bilen gick lite hit och dit och det lät inge bra från bakvagnen. Punka? Fick köra av banan och stanna direkt och vänta på bärgargänget lett av bärgar-Steffe Sorry om jag pajade en stund av passet med gulflagg. Så här såg det som lät konstigt ut. HOPPSAN!

Väl i depån så fick jag massa snäll hjälp. Det visade sig att det undre bakvagnsstaget hade lossnat inne vid fästet invid bakaxelklumpen. Själva leden satt kvar som den skulle men kolfiber-bling-staget-röret hade dragits loss från leden Men Bisting fann ursnabbt på råd (har du verkligen inte kört massa folkrace i dina dar? ). Han kom farande med en bautaplanka och med massivt med våld bankades stagets rör tillbaka på leden. You're the man! Falk m.fl. assisterade med både glada tillrop (väldigt positivt tyckte Bisting ) och allmänt bank, flytt och pill med lyft av bilen. Med ett spännband så gick bilen att försiktigt köra, röret sitter ju normalt i spänn ihoptryckt så länge man inte svänger vänster i 130 kmh, så det lät jag bli och körde ner bilen till Bil o Motorteknik i Huddinge.

What's wrong with this picture

Tack för all hjälp! Jag blir/är väldigt handfallen när det inte bara är att vrida om nyckeln o köra

Ekerö
Här sen Jul 2006

Det är väl det som kallas för schysst camber?

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

OFFkeFF skrev:
Det är väl det som kallas för schysst camber?

Ställde det med ögonmått efter STCC Volvo C30

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Trodde jag körde tre pass, ett första själv o sen två pass med passagerare (varav det sista slutade halvägs enligt ovan ). Men jag hittade bara två pass i loggfilerna. Konstigt. Hursomhelst, här är några varv utan alltför mycket långsam trafik ivägen

https://rejsa.nu/im/_log_general/logfile_annan_2009-05-29_u3_barkarby_ . . . .

Ekerö
Här sen Jul 2006

Re:

Magnus Thomé skrev:
Trodde jag körde tre pass, ett första själv o sen två pass med passagerare (varav det sista slutade halvägs enligt ovan ). Men jag hittade bara två pass i loggfilerna. Konstigt. Hursomhelst, här är några varv utan alltför mycket långsam trafik ivägen

https://rejsa.nu/im/_log_general/logfile_annan_2009-05-29_u3_barkarby_ . . . .

Du får ta med lättare passagerare, inverkar ju kraftigt på varvtider och hållbarhet

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Magnus Thomé skrev:
Så nu står frågan mellan termostatfel eller om kylaren på nåt sätt är igensatt inuti. Jag mätte med ir-pickan mot oljefiltrets hölje och fick 120 grader (motorn igång en liten stund efter ett pass) och mätte samtidigt 50-60 grader på kylaren. Men det är ju en urbillig irmätare så jag vet inte vad jag ska säga om mätresultaten för att inte tala om min bristande möjlighet till slutledning.....

Tack för all hjälp! Jag blir/är väldigt handfallen när det inte bara är att vrida om nyckeln o köra

Så länge du inte vill ha halvgrads exakta värden är nog en billig mätare helt okej. Ok att du är medveten om att nästa gång kan verkliga 120 grader visa 115 på mätaren eller 125....

Lite av intresse vore väl om det skiljer på ingång och utgång på oljekylaren. Dvs går det någon olja igenom....

Du handfallen?

Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Magnus Thomé skrev:

What's wrong with this picture

kebab2'an hämtades utanför denna verkstad så nu har vi mycket gemensamt med bilarna

Apropå bärgningen så gick det ju nästan över all förväntan, svarvade du av mycket gods från fälgen

Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -96 fyrdörrars Individual
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 14, 15, 16   >>
1 besök senaste veckan (79293 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande