Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Göra ljudmätning hemmavid. Törs man lita på det.
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (6171 totalt)
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005

Trådstartare

Skall iväg och åka på Gelleråsen med 95db som maxgräns vilket jag normalt inte klarar.

Men nu har jag jobbat med ljudet lite och skall ut och testa lite ikväll.
Fullfart förbi en "någorlunda" fin mätare, men törs man lita på resultatet oavsett om det blir högt eller acceptabelt, hur vet man om det motsvarar banans mätningar, det är ju en del som spelar in i det hela.
Har någon prövat detta ?

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re: Göra ljudmätning hemmavid. Törs man lita på det.

Libell skrev:
Skall iväg och åka på Gelleråsen med 95db som maxgräns vilket jag normalt inte klarar.

Men nu har jag jobbat med ljudet lite och skall ut och testa lite ikväll.
Fullfart förbi en "någorlunda" fin mätare, men törs man lita på resultatet oavsett om det blir högt eller acceptabelt, hur vet man om det motsvarar banans mätningar, det är ju en del som spelar in i det hela.
Har någon prövat detta ?

Beror ju lite på hur mätutrustningen är placerad på de olika ställena & om omgivningen
förstärker eller absorberar ljudet på respektive mätställe.

Men det kan ju alltid vara interressant om man gör mätning före efter på samma ställe
då kan man ju se om det gjort någon skillnad & vet man hur mycket man brukar
ligga över 95 dB så kan man ju får ett hum om man kommer att klara sig.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Jag har aldrig gjort en riktig mätning förut, så tyvärr har jag ingen referens på min bil.
Så det är ju lite intressant om jag får 90 eller 95 eller 100, vad motsvarar det på banan
Känns lite surt att åka iväg på tävling över 50 mil bort och kanske bli avvinkad.

www.libell.nu
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

Libell skrev:
Jag har aldrig gjort en riktig mätning förut, så tyvärr har jag ingen referens på min bil.
Så det är ju lite intressant om jag får 90 eller 95 eller 100, vad motsvarar det på banan
Känns lite surt att åka iväg på tävling över 50 mil bort och kanske bli avvinkad.

utan referenser och egentlig kunskap är det klart svårt att göra en sådan mätning...... det är svårt även för oss som har referenser och kunskap att mäta rätt.......

klart man kan avgöra om en bil låter 90 db eller 100 db .... men om det är skillnaden mellan 93 och 96 så blir det svårt........ Och allt beror ju på hur aviga dom ljudansvariga är på banan.....

men det jag skulle råda till är att dämpa till viss del och sen ta med någon/några extra krökar och kunna montera i efterhand lätt......

för dom flesta ljud-"hitlers" på banorna blir jätteglada om dom tävlande har med sig grejjer och kan sänka ljudet efter tillsägelse....

Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Då har man varit ut och testat lite. Bilen går betydligt mycket tystare än förut, men om det är tillräckligt är en annan sak.
Några mätningar under 95db, men flera strax över 100db Känns inte bra.
Jag prövade att sätta dit en extra böj neråt som även hade lite mindre diameter, kanske blev lite tystare men inte direkt mätbart.
Får nog leta efter någon annan dämpare.

Det är frågan Fredrik, hur mycket dom tillåter om man försöker jobba med det hela på plats. Känns som att jag tangerar dom övre gränserna.

www.libell.nu
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

Libell skrev:
Då har man varit ut och testat lite. Bilen går betydligt mycket tystare än förut, men om det är tillräckligt är en annan sak.
Några mätningar under 95db, men flera strax över 100db Känns inte bra.
Jag prövade att sätta dit en extra böj neråt som även hade lite mindre diameter, kanske blev lite tystare men inte direkt mätbart.
Får nog leta efter någon annan dämpare.

Det är frågan Fredrik, hur mycket dom tillåter om man försöker jobba med det hela på plats. Känns som att jag tangerar dom övre gränserna.

dom flesta ljud-hitlers brukar låta en testa igen om man faktiskt har gjort något..... så du får väl ha en plan på så många åtgärder som du vill åka pass

BMWTobbe

Här sen Aug 2003

Hemmamätningar får nog bli mer och mer aktuellt. Funderade på att anmäla mig till körningen på Knutan med TPC(?) den 12/7, men de har tydligen ingen pardon. Över 95 db och man är borta direkt. Sura pengar att betala deltagaravgift bara för att bli avvinkad och inte få försöka med dämpning av ljudet på plats. OBS! Ingen skugga över TPC's sätt att se på saken, men det verkar vettigt att kunna mäta själv INNAN man åker till banan. Vilka regler är det som gäller?
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005

Det är inte bara avgaserna som påverkar när det är 95 db vi pratar om utan rakskurna drev i lådan , insugsljud och det är svårare att göra något åt. Det beror då mycket på vilken biltyp du har, en öppen biltyp dämpar sådant sämre. Ett par webrar låter ljuvligt men inte för mätaren. Sedan är det frågan om vilken klass du har på mätaren.

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re:

Fredrik - SLC skrev:

dom flesta ljud-hitlers brukar låta en testa igen om man faktiskt har gjort något..... så du får väl ha en plan på så många åtgärder som du vill åka pass

Har det varit en "vanlig" trackday kanske man kunnat fnula på med ljudet och få åka vidare. Men nu är det tävling (Velodromloppet) och då inbillar jag mig att det är lite hårdare.

Sen som Tobbe skrev är det lite surt att betala + åka långa sträckor för att sen kanske inte få åka. Det tråkiga med just ljudproblemet är att det är svårt att kontrollera innan. Verkar vara svårt att få vettiga resultat på banorna också då folk får olika db på olika banor. Mao inte helt lätt att "ha ordning" på grejorna när det är så svårkollat.

www.libell.nu
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Med tanke på hur svårmätt det är, resultatet är väderberoende och fan vet allt som påverkar så tycker jag det är konstigt att man har en hård gräns bara. På vagnsbokade bilar borde man kunna köra med 95dB ok och exvis 98dB får du vara med men med markering i vagnsboken som man måste åtgärda till nästa tillfälle. Nästa gång är det 95dB som gäller. Tror det är många som, precis som Niklas, är skeptiska till att lägga ut tusentals kronor och en lång resa och sen få stå där med lång näsa för mätaren visade 96dB eller nåt. Ljuddämpare tenderar ju dessutom att vara förbrukningsvara så en bil som var tillräckligt tyst i början av säsongen kan ju krypa över gränsen efter ett par tävlingar.

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

Libell skrev:
Fredrik - SLC skrev:

Har det varit en "vanlig" trackday kanske man kunnat fnula på med ljudet och få åka vidare. Men nu är det tävling (Velodromloppet) och då inbillar jag mig att det är lite hårdare.

Sen som Tobbe skrev är det lite surt att betala + åka långa sträckor för att sen kanske inte få åka. Det tråkiga med just ljudproblemet är att det är svårt att kontrollera innan. Verkar vara svårt att få vettiga resultat på banorna också då folk får olika db på olika banor. Mao inte helt lätt att "ha ordning" på grejorna när det är så svårkollat.

aha, då är det en helt annan sak..... trodde det var en trackday du pratade om...

men som jag förstår det så åker du Seven ? och har då sidepipe.......... för då är det egentligen inget svårt att dämpa ner avgasljudet........ gör en 180 graders böj och sätt dit efter ditt nuvarande system och helt enkelt sätt dit YTTERLIGARE en STOR riktig ljuddämpare....... visst väger det lite men du får garanterat ner nivån på avgasljudet.

2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Re:

Fredrik - SLC skrev:
en massa saker ... extra ljuddämpare ...

men men men det är ju inget snyggt ju

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004

På min sjua är insugsljudet mycket högre än utblåsljudet.. Vid besiktning testmonterades ett filter i insugsöppningen för att få ner ljudet lite, det sänkte jättemycket.. "Tyvärr" satt det inte fast ordentligt och lossnade på vägen.. nu sitter bara gallret kvar.

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re:

Fredrik - SLC skrev:

aha, då är det en helt annan sak..... trodde det var en trackday du pratade om...

men som jag förstår det så åker du Seven ? och har då sidepipe.......... för då är det egentligen inget svårt att dämpa ner avgasljudet........ gör en 180 graders böj och sätt dit efter ditt nuvarande system och helt enkelt sätt dit YTTERLIGARE en STOR riktig ljuddämpare....... visst väger det lite men du får garanterat ner nivån på avgasljudet.

Japp jag åker Seven (och jag lovar utrymmet är ganska begränsat ). Att det går att lösa vet jag, men att säga att det enkelt är inte riktigt rätt. Jag har varit inne på att ha dubbla dämpare etc. Men det känns som att jag vill göra det "så bra som möjligt". Och att köpa lite lösa dämpare etc för fixa det lite snabbt nu (tidsbrist) känns som att kasta pengarna i sjön, speciellt då den kanske dämpar tillräckligt redan. Det känns på något sätt som att detta är problemet, det går inte att kontrollera före tävlingen om man är godkänd eller inte.
Att ha det som ove säger, en markering i vagnboken (som normalt när man har ett "mindre" fel) och sedan fixa till nästa tävling vore mer humant.

Jag har också haft problem med insugsljudet Svante. Men jag byggde en luftbox över spjällhusen och sedan en slang till ett filter och det verkar funka bra.

www.libell.nu
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Det trista med att lösa avgasvolymerna är att man måste ha en stor dämpare, och då får man en massa trista kommentarer i stil med "här kommer en dämpare med bil på" eller "stans största ljuddämpare?" thumbs down thumbs down

Jag är inne på ver3 och de som sett den vet att den är ful. Har tankar på version4 som är längre och lättare och ännu mer volym. Volym är det som dämpar ljudet (om väl konstruktionen är ok). thumbs up

Jag tycker ove's förslag med "prickar" är utmärkt, så man ändå kan köra, men måste rätta till det till nästa tillfälle. Bör gälla även vanliga "trackday"-bilar, men som sagt, då måste man ha vagnbok eller motsvarande.

Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

Jag har gjort lite ljudmätningar för mitt tidigare jobb, det var dock på stilla stående utrustning, men det är inte direkt rocket science. Se till att mäta bakgrundsljudet först så du vet att du är en god bit ovanför det med det som bullrar, jag har inte siffran i huvudet men om du säger 10dB under det som du bullrar så är du safe.

Det är lite bök med vilken typ av mätning man behöver göra, är det mätning på fast eller är det nån typ av Leq mätning som görs på banan? Jag kan gräva fram lite om hur man gör de olika om det är av intresse. Det har gått några år sen jag höll på med det här så jag har det inte lätt tillgängligt i huvudet just nu..

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Westfield skrev:
Det trista med att lösa avgasvolymerna är att man måste ha en stor dämpare, och då får man en massa trista kommentarer i stil med "här kommer en dämpare med bil på" eller "stans största ljuddämpare?" thumbs down thumbs down
Går det inte att ha en tvärgående ljuddämpare längst bak på en seven? Det kräver iofs att man flyttar tanken lite från dess idiotiska plats som krockkudde.
Men visst blir det ett annat utseende än det klassiska, men vill man åka får man anpassa sig lite. Det är ju dämparens totalvolym som sätter gränsen för vad man kan uppnå med vanliga medel..

Lång insugskanal och onödigt mycket ljuddämpare gör att man slipper bry sig (har en bit kvar till 95, var iofs nära/över när det var 5mm glipa mellan grenrör och kat).

Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Tillsammans med nya Westfield-karossen har det tydligen kommit en tank som ligger ovanför bakvagnen istället. Funderar på att byta till en sådan, just för att ha möjligheten att bygga in extra dämpare vid behov. (Har ändå tänkt dra ut mina rör bakåt av andra orsaker. Jag har ju ett på var sida...)

Annars finns ju SEight-varianten med en dämpare på tvären under tanken - men då får man ju övertryck och lyftkrafter i baken...! Nej, där ska det ju sitta en diffusor.

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

Niklas Falk skrev:
Westfield skrev:
Går det inte att ha en tvärgående ljuddämpare längst bak på en seven? Det kräver iofs att man flyttar tanken lite från dess idiotiska plats som krockkudde.
Men visst blir det ett annat utseende än det klassiska, men vill man åka får man anpassa sig lite. Det är ju dämparens totalvolym som sätter gränsen för vad man kan uppnå med vanliga medel..

Det är ok med en tvärgående bak, men kommer inte dit med avgasrören utan att kapa 5cm på 10cm markfrigång... Visst kan man ha ovala rör, men det blir ändå så att den hårt vunna (och dyra) markfrigången jag ordnat mha torrsump går bort. Det är lättare att komma bak när man har stel axel, för det finns utrymme under/över den, men med a-armar bak försvinner den möjligheten, och det finns inte utrymme i "mitten"tunneln bredvid diffen att komma bak som på Miata.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Westfield skrev:
Det är lättare att komma bak när man har stel axel, för det finns utrymme under/över den, men med a-armar bak försvinner den möjligheten, och det finns inte utrymme i "mitten"tunneln bredvid diffen att komma bak som på Miata.
Att tunneln är trång och utsidan är enda rätta platsen är ju klart, A-armar gör det ju svårare (dedion och stel axel har ju mer plats innunder).
Ljuddämpare som dubblar som kompletta sidepods blir ju inte så estetiskt

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Sidepodsvarianten är väl enklaste och då kan man ju ha det med snabbfästen och helt enkelt skruva dit dom när det är tävling och av dom när man kör på gatan...... så skulle jag iaf göra på en Seven......

Sidepipe är ju manligt ;-)

Allmänt banåkaforum
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (6171 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande