| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Korta Stötdämpare
|
6 besök senaste veckan (11644 totalt) |
|
Re:
Det är ju därför man har diffbroms.
_________________ H e n r i k P i h l |
||||||
|
Re:
jo, jag är tyvärr så korkad gjorde det igår kväll på en av mina
_________________ //Johan Karlsson |
||||||
|
Gör ett lyft på denna.
Ni som svarvat era kolvstänger..... Uppsättning i chucken hur har ni gjort där? spänna rätt i kolvstången eller i dämparhöljet? Misstänker att stången stannar mot skäret om man spänner i dämparhöljet? Lagt något mellan kolvstång och chuckbackarna? en skada där är ju mindre bra..... mvh Jonas |
||||||
|
på hondorna brukar vi göra så här istället..
alltså flyttar upp fästet för kolven.
ingen möjlighet att göra så? _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Super Seven Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
|
||||||
|
Re:
En variant på att såga bort stötdämpartornen, lägga i tex 30mm plattjärn hela vägen runt och sedan svetsa ihop stötdämpartornet. Nu har bilen sänkts 30mm utan kortning av dämpare eller sunkfjädrar. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re:
OK ok tack för pedagogiken! _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
|
Sådärja...nu har jag testat.
Gick utmärkt att spänna i kolvstången med lite smerjelduk imellan. Som någon skrev tidigare i tråden var den jääääkligt hård på ytan så fick ta ett par "skär" med vinkelslipen först. Kortningen blev dock inte tillräcklig och jag kan heller inte korta mer. Anledningen är att jag har ställskruven till justeringen högs upp och jag kan därför inte såga av stången, sågar jag inte av stången får den sticka upp genom huven
Det är rätt tajt mellan huv>>fjädertorn på en 9000 så alla varianter av uppflyttade stänger eller omgjorda topplagringar funkar inte. Jag mätte in att 40mm skulle kunna funka....svarvade, monterade, satte i de i bilen och stängde huven...... så hade jag 2 små bucklor i huven.
Syns rätt väl på en blanksvart huv kan jag säga
mvh Jonas |
||||||
|
Re:
Nej, det är hyvsat tajt mot drivaxeln redan nu. mvh Jonas |
||||||
|
Hur löser vi det där med framdämparna då?
Har funderat på att svarva ner kolvstången, men kom fram till att det slutar med att kolvstången får agera "huvlås". Efter svarvningen när den sticker upp ca 4cm ovanför motorhuven är det bara att sätta ett clips över så har du huvlås
_________________ Martin Berglund "Busbil" och Rejsbil - Saab 9000 Turbo -85 http://www.garaget.org/?car=133793 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Korta Stötdämpare
|
6 besök senaste veckan (11644 totalt) |