| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tändstiftsproblem.
|
4407 besök totalt |
|
Re: Tändstiftsproblem.
Kanske, om du ger lite mer info än det där.
Eller tappade du dom i golvet?
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Kan det bero på att du valt Champion tändstift!?
Har ett par kompisar som råkar ut just för det problemet med Champion stift! Varför de går av vet jag ej men mina kompisar löste det med att byta tillverkare och det löste deras problem. _________________ Birath Albin Porsche Cayman -08 Saab 96 -69 |
||
|
om mittenelektroden går av så har stiftet gått väldigt varmt, isoleringen spricker.
om sidoelektroden går av har man antingen för långa stift, för hög kupol på kolven eller så har man planat toppen för mycket... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
|
Re: Tändstiftsproblem.
spikningar, felaktig bränsle/luftblandning, vattenläckage tex förutom direkt mekaniskt våld. _________________ Roland Johansson |
||
|
_________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||
|
Jag kör med NGK stift värmetal 8 ( kommer inte ihåg betäckningen nu) men inga hokus pokus stift.
Duratec 2,3 högkomp 12,5-1, varvar ca 7800,kör långlopp och stiften håller ca 2,5 timmar. Motorn är ordentligt mappad. Det försvann ca 1,5 liter vatten sista tävlingen och expansionskärlet blev svart inuti,-inga problem med kylvätsketempen någon gång under tävling. Kör orginal topp packning. _________________ Mikael Ståhling |
||
|
Ett sätt att slippa den här typen av problem är att använda tändstift av semi-surface discharge typ, de används i flertalet tävlingsmotorer där man har problem med att sidoelektroderna går av och det inte finns någon annan lösning på problemet.
|
||
|
Magert eller spikningar brukar vara vanligaste orsaken till att tändstift går sönder.
Du har ingen bild på stiftet? _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
Ser ut som att det har gått magert och fått för hög temperatur och därmed har sido elektroden smält.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
Kört med annan topp tidigare med samma kolvar och stakar utan problem, varvade bara 7,000 då,Därför min undran om högre varv kontra högt effektuttag kan få motorn att (vibrera) så att elektroden går av?
_________________ Mikael Ståhling |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Tändstiftsproblem.
|
4407 besök totalt |