Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport (182) Gordini -04 -*Till Salu?*
<<   1, 2, 3 ... 26, 27, 28 ... 65, 66, 67   >>
24 besök idag (401914 totalt)
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Shit vilken stor skilnad det var Trodde inte det skulle skilja så mycket.

Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Dignell skrev:

Du kan ju låna min DL1'a vid tillfälle och jämföra med din mojäng...

Rice and shine
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Re:

Lars Falk skrev:
Dignell skrev:

Vi har idag kört DL1:a och Racechrono parallellt på Falkenberg.

tiden 0.54.1x på min racechrono visade sig som 0.54.13 på DL1:an alltså med beröm godkänt för racechrono.

och jag är inte HELT säker på att min går i 5hz läget då det skulle aktiveras via medföljande mjukvara om jag förstog allt rätt..

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Jag & brosan testade racechrono vs handklockning på mantorp & vi hamnade inom samma
1/10 del när vi jämnförde efteråt. Detta var med 1Hz gps.

Det som verkar vara skillnaden om man har 1Hz / 5Hz puck
är att spårval hastigheter mm i given punkt stämmer bättre med en 5Hz
dock verkar varvtiderna var rättvisande även med en 1 Hz

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Re:

johan sjöström skrev:
Lars Falk skrev:
Dignell skrev:

tiden 0.54.1x på min racechrono visade sig som 0.54.13 på DL1:an alltså med beröm godkänt för racechrono.

och jag är inte HELT säker på att min går i 5hz läget då det skulle aktiveras via medföljande mjukvara om jag förstog allt rätt..

Man kan ju ställa in timer decimals och på så sätt få den att även ta med hundradelar. Skulle gissa att det endast är en kosmetisk skillnad.

Som jag fattade det var det viktiga att man ställde upp GPS Baudrate till 115200baud för att få till exaktheten.

Som jag fattade det är 5Hz aktiverat iom att man ställer om väljaren på GPS'n. Hur som helst blir mina filer mycket större än med Bäck's lånade 1hz. Där blev 70 varv på Kullen till 3564kb och tisdagens 30varv på Mantorp till 23683kb. Detta bör tala för att 5hz läget faktiskt fungerar per default.

Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Re:

Dignell skrev:
johan sjöström skrev:
Lars Falk skrev:
Dignell skrev:

Man kan ju ställa in timer decimals och på så sätt få den att även ta med hundradelar. Skulle gissa att det endast är en kosmetisk skillnad.

Som jag fattade det var det viktiga att man ställde upp GPS Baudrate till 115200baud för att få till exaktheten.

Som jag fattade det är 5Hz aktiverat iom att man ställer om väljaren på GPS'n. Hur som helst blir mina filer mycket större än med Bäck's lånade 1hz. Där blev 70 varv på Kullen till 3564kb och tisdagens 30varv på Mantorp till 23683kb. Detta bör tala för att 5hz läget faktiskt fungerar per default.

Då var decimalen justerad och nu är vi nera o jagar hundradelar, tur att man kan växla ner till tusendelar oxå

Efter justeringen kollade jag tiden vi jämförde mot DL1:an och Racechrono visar då 0.54.13 alltså på hundradelen samma som Dl1:an Riktigt nice enligt mig.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Re:

johan sjöström skrev:
Efter justeringen kollade jag tiden vi jämförde mot DL1:an och Racechrono visar då 0.54.13 alltså på hundradelen samma som Dl1:an Riktigt nice enligt mig.

Sweet thumbs up

Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Dingells filer är 5hz, det ser man på tiden i loggdatan.

Ifrån Racechronos hemsida.
"Lap timing with a normal 1 Hz GPS and RaceChrono achieves +-0.25 seconds accuracy or better, and with 5 Hz GPS the accuracy will be better than +-0.15 seconds."

Lars Falk skrev:
[Du kan ju låna min DL1'a vid tillfälle och jämföra med din mojäng...

DL1:an är fin. Den ger betydligt bättre kvalite på accelormetersignalen än Performance boxen. Dock känns Racechrono + 5hz GPS som ett utmärkt budgetalternativ.

Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Precis och prova att ringa frugan o be hon sätta på maten med en DL1:a
(inte alltid det går med nallen iheller)

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Däckslitage + krängar tanke

Däckslitage

Rev av mina racefälgar idag, då bilen troligen ska gå i ide en tid framöver. Jag är lite fundersam till slitaget på bakdäcken. Som ni kanske minns kör jag med -2,5 grader camber bak mot -1,5 original. Därför förbryllar slitaget mig en del.

Ytter

Inner

Det sliter alltså ordentligt mycket mer på yttern än innern Känns tvärt emot vad det borde göra, eller tänker jag galet? Är det för lite camber bak trotts allt?

Krängare

Pratade med en kontakt från UK igår med race erfarenhet av Clios, han säger att krängaren fram på racern är exakt samma som på 182 bara ett annat artikelnummer. Han påstår att den obefintliga kräningen hos dessa bilar består i en stenhård bakfjädring. Tyvärr finns det inga hårdare original fjädrar att frambringa så det är coilover konvertering som gäller om man vill ha det hårdare bak. Renault Sport original för 16.000kr (bara bakdämparna) eller AST's coilovers http://www.ast-suspension.com/index.asp.

ovanstående känns inte riktigt som ett alternativ, men jag undrar hur en hårdare bakre krängare skulle påverka? Skulle den kunna göra samma jobb?

Whiteline har en ställbar variant som fått riktigt bra kritik på bilar med race setup.

Vad tror ni? Deamon Tweeks tar ca 2200kr

Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005

Mera camber ala volvo c30 eller har du kanske massa toe-in?

Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007

Fixa en hårdare krängare fram först tycker jag, då slipper den se ut som ett skepp i storm och det påverkar nog slitaget på bakdäcken åxå, vad körde du för tryck i bakdäcken kontra fram ??

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Re:

volymmannen skrev:
Fixa en hårdare krängare fram först tycker jag, då slipper den se ut som ett skepp i storm och det påverkar nog slitaget på bakdäcken åxå, vad körde du för tryck i bakdäcken kontra fram ??

Jo rent spontant kan man ju tycka så, samtidigt bör man nog ta till sig hur Renault Sport har gjort och vad tävlingsfolket säger, det är inga dumskallar.

Eftersom jag har bredare däck fram än bak kör jag inte längre lika stor tryckskillnad som tidigare. Vid torrt väglag ligger jag på 2,2bar fram och 2,4bar bak (varmt).

Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Trådstartare
FILM!!

KINNEKULLE BMWSC 090530

Bättre sent än aldrig. Här kommer lite film från Kullen. Detta är det sista passet efter att ha fått värdefulla tipps av Snowdragon Mats.

Del1: http://www.youtube.com/watch?v=o9wiG3ZIJD0

Del2: http://www.youtube.com/watch?v=YW5-p7BJxSI

Väloganiserat som vanligt med BMW Sport Club, stor tummen upp. Skitkul bana trist bara att så få Renault förare tar chansen att får åka på dessa toppen fina trackdays på Sveriges bästa banor. Jag hoppas självklart att det ska bli ändring på detta framöver

SVIESTAD 090608

Då så lite film från framfarten på Sviestad i måndags. För Saab ägare rekommenderas 2:30 in i film I och 3:55 in i film II

Film I: http://www.youtube.com/watch?v=c9bHke4amVg

Film II: http://www.youtube.com/watch?v=pPuRvKLK8Ag

EDIT: Film från Sviestad

Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Re: Sviestad + Mantorp

Dignell skrev:
.....Men jösses vilket bromsslitage jag hade. Verkar som att blöta förhållanden sliter belägg som bara tusan på min bil. Vet inte om det är att ABS systemet får jobba som gör att det blir sån enorm värmeutveckling. Färgen på beläggen hade "kokat" och var helt svart och bubblig, efter en heldag på Kullen i 25 graders värme var färgen gul och fin. Man kunde till och med se att metall från skivan smetats ut lite i slitsningen på skivan.

Jag har upplevt extremt slitage av belägg i blötan förr tex. på Rejsaträffen på sturup. Vad kan det bero på?

För att knyta till tidigare problembeskrivning av extemt varma bromsar i blötan.... bilder.

Här har det gått j**ligt varmt. Intressant att notera att de övre beläggen är de som sitter på insidan och har bäst kylning har färgen en aning intakt. Man kan tydligt se att de beläggen inte gått lika varma.

Den här bilden säger kanske inte så mycket

Här ser man hur material från skivan "smält" ut i slitsningen på skivan. Detta fenomen finns endast på den yttre sidan av skivan.

Bilen i ide

Pontus81
Tranås
Här sen Maj 2008

Stackars lilla clion..Han vill ju va ute o gasa!

Mitsubishi Lancer Evo III

Certifierad bilvårdsnörd
www.cdbilvardsprodukter.se

Mantorp 1.33.8 (Evo 3)
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007

Re:

Dignell skrev:
volymmannen skrev:

Jo rent spontant kan man ju tycka så, samtidigt bör man nog ta till sig hur Renault Sport har gjort och vad tävlingsfolket säger, det är inga dumskallar.

Eftersom jag har bredare däck fram än bak kör jag inte längre lika stor tryckskillnad som tidigare. Vid torrt väglag ligger jag på 2,2bar fram och 2,4bar bak (varmt).

Nej visst men dom kör väl knappast med orginal krängningshämmare fram..

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Re:

volymmannen skrev:
Dignell skrev:
volymmannen skrev:

Nej visst men dom kör väl knappast med orginal krängningshämmare fram..

Precis som jag skrev ovan så gör dom tydligen det. Bekräftat av vad jag skulle kalla en väldigt säker källa. Jag kommer dock naturligtvis dubbelkolla detta, en bekant i Frankrike har en Clio Cup racer och efter midsommar ska det mätas och fotas.

auditsq
Veddige
Här sen Aug 2008

Re:

hmm.. 54.1.. på Falkenberg... jag får skärpa mej förstår jag ...

Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Re:

auditsq skrev:
hmm.. 54.1.. jag får skärpa mej förstår jag ... var det du i den blåa ti'n i onsdags

Nu skrev du nog i fel tråd. Är nog Johans tråd du ska skiva i

auditsq
Veddige
Här sen Aug 2008

ooppss....

Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport (182) Gordini -04 -*Till Salu?*
<<   1, 2, 3 ... 26, 27, 28 ... 65, 66, 67   >>
24 besök idag (401914 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande