Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Sökes! Erfarenheter kring Kina kopia av Garett TURBOs?
1 besök senaste veckan (3567 totalt)
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare

Precis som rubriken säger så är jag lite fundersam kring alla dessa olika eftermarknads turbo som finns på marknaden till bra (?) priser.

Mina funderingar grundar sig på att den turbo (Garett T3) som jag har liggandes har ett rejält sprucket avgashus så den är typ skrot, därav behöver jag en ny eller bra beg ersättningsturbo och när jag ändå byter är jag inne på att byta till ett agg som kan leverera lite mer luft en ett std T3.

Det finns ju ett antal kopior av det sk "trim 60" / T3/T4 aggregatet men är dessa bara skit eller är de helt ok? Ngn som har lite erfarenheter så skulle jag bli glad. Även tips om ngn köpt av ngn man bör undvika/rekomendera så är även det ett plus

Tack på förhand!

Mvh

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Skippa de gamla T3 aggregaten och byt till något modernare aggregat istället. MHI's TD04'or är ju ett alternativ och dessa finns med T3-fläns och klarar upp till ca 350 hk.
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Re:

Johan Edlund skrev:
Skippa de gamla T3 aggregaten och byt till något modernare aggregat istället. MHI's TD04'or är ju ett alternativ och dessa finns med T3-fläns och klarar upp till ca 350 hk.

Är det de aggregaten som heter typ 16T, 19T osv?

Mvh

KEM SuperMini (Projekt)
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003

Re:

Cooper Killen skrev:
Johan Edlund skrev:

Mvh

Stämmer bra det. De större varianterna hittar du på diverse nyare Volvo och Jag håller med Johan, det är milsvidd skillnad mellan de gamla T3:orna och TD04-serien. Vill du prova Kina-agg har biltema ersättningsaggregat för TD04HL-16T.

Mvh Jonathan

Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Re:

jonka skrev:
Cooper Killen skrev:
Johan Edlund skrev:

Mvh

Stämmer bra det. De större varianterna hittar du på diverse nyare Volvo och Jag håller med Johan, det är milsvidd skillnad mellan de gamla T3:orna och TD04-serien. Vill du prova Kina-agg har biltema ersättningsaggregat för TD04HL-16T.

Mvh Jonathan

Dum fråga kanske men passar dessa agg på en T3 fläns eller går det att modifiera eller är det tom så att man måste svetsa om flänsen? om vi pratar att plocka ut ca 300hk klarar man det med ett 16T eller vad tror ni?

Mvh

KEM SuperMini (Projekt)
Citera
bulten87
vaxholm
Här sen Okt 2006

bara så ni vet är inte alla turbo aggregat på biltema nytillverkade Kina kopior det finns även också renoverade garett aggregat, så det är bara att öppna lådorna och kolla så man får en garett.
ett tips bara /Marcus

austin mini pickup -69
austin mini 1275gt banbil -72
volvo 745 GLT -90
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003

Med en sån här adapterplatta mellan grenrör och turbo passar td04 med avgashus #7 rakt på grenröret. Mot grenröret använder man en standard t3-packning och mot turbon tätar labyrinttätningen.

http://www.racestuff.se/index.php?main_page=product_info&products_id=371

Mvh Jonathan

Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Re:

Cooper Killen skrev:
jonka skrev:
Cooper Killen skrev:
Johan Edlund skrev:

Mvh

Mvh Jonathan

Dum fråga kanske men passar dessa agg på en T3 fläns eller går det att modifiera eller är det tom så att man måste svetsa om flänsen? om vi pratar att plocka ut ca 300hk klarar man det med ett 16T eller vad tror ni?

Mvh

15T brukar hänga med upp till 300 hk (sitter bland annat på Saabs Aero modeller, då har de dock T25 fläns). 16T klarar en bit över 300 hk och 19T fungerar med 350 hk i alla fall. Detta under förutsättning att man har lämplig hårdvara i övrigt. Volvo har T3 fläns på i alla fall vissa av TD04 aggregaten, dock brukar de köra med labyrinttätning och i så fall man måste man lösa detta (på ex. det sätt jonka nämnde).

K24 aggregaten som används i bland annat Volvos R modeller är en annan möjlighet, dessa klarar med mycket god marginal 300 hk.
Citera
audimotorsport
Stockholm/Bromma
Här sen Nov 2006

Gällande kina agg så kan jag verkligen rekomendera dom för normalt användande på gatan,längre/hårdare misshandel på tex bankörning vet jag ej ännu men håller på att montera kina agg på min S1 för test på gotland ring senare så vi får se hur det funkar! kina turbon är liknande garret gt35 och jag hoppas på 450-500 driftsäkra hästar på 4,2liter motor,högt komp å lågt ladd...
/Peter

Audi S3 -02 såld
Har byggt replikor av:
Audi sport quattro-såld
Audi 90 imsa gto-såld
Audi S1
H1
Citera
Skruva banåkabil
1 besök senaste veckan (3567 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande