Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Rätt direkt eller Fort&Fusk? (Rost i banprojektet)
1, 2   >>
2624 besök totalt
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886


Trådstartare
Rätt direkt eller Fort&Fusk? (Rost i banprojektet)

Tja!

Har fått lite huvudbry angående min 924:a, golvet är nämligen måttligt rostfritt. (Ja, Lennart M, skulle ha köpt din 924:a! ) Rostangreppen går längs stolarnas fästpunkter ut till insidan av tröskeln och sedan längs tröskeln. Ungefär som ett F typ... Dock är det inte tvärhål även om plåten givetvis är försvagad.

Alltså finns två alternativ:
1. Att riva ur inredning, montera ner bränsle- och bromsledningar som är ivägen. Därefter pilla bort underredsmassa + invändig bullermatta & svetsa golvplåt... Dvs rätt från början...
2. Att pilla bort underredsmassan & täcka över hålen med glasfiberspackel för att göra en seriösare behandling nästa vinter. Fort&Fusk eller Fort&Fel, som de militärerna brukar säga... Mest för att inte få in vatten genom golvet.

Alltså, bilen är generellt i ganska halvrisigt skick så jag hade inte tänkt lägga några stora pengar på den till första säsongen.

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17966



Verkligen tråkigt att höra att du hittade en bil med rost!
Eftersom du har tänkt använda bilen som banleksak så skulle jag rekommendera en seriös lagning direkt. Annars kanske du får hållbarhetsproblem mitt under säsongen.
De gånger jag grävt i rost så har det alltid sett illa ut från början och bra mycket värre innan jag börjat loppa ihop det igen. Man vill ju gärna få bort all röta och då brukar man ha en del pyssel framför sig.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886


Trådstartare
Jo, det var illa med projektet, bilen besiktigades i augusti och gick igenom, men vad som hände efter det vet jag inte... Massivt rostangrepp eller besiktningsman som missade det... (För att inte tala om en Magnus som missade det... )

Fick ett dystert besked på ett annat forum: Rost i golv (nära stolfästena antar jag) ger direkt en 2:a?

Får nog bita i den sura strumpan och riva ner eländet direkt nu då...

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



Rätt direkt eller Fort&Fusk? (Rost i banprojektet) 

Det är nog rätt beslut, hinner hända mycket på ett år. Bättre och fixa sånt så fort som möjligt.

_________________
bmw bmwsson
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3491



När jag läste detta inlägg så blev jag påminnd om en honda CRX -86 som jag hade som vinterbil för några år sedan, den hade rostat/spruckigt längs med hela tröskel/golv falsen.
När jag körde bilen innan rostlagning kändes bilen jätteläskig på vägen, ungefär som om stötdämpare/fjädrar var helslut i bak.

Efter rostlagning med frisk plåt i golv och trösklar blev bilen helt annorlunda i sitt uppträdande på vägen.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Mr Z
Haninge/Sthlm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 163



Re: Rätt direkt eller Fort&Fusk? (Rost i banprojektet)

Magnus K skrev:
Tja!

Har fått lite huvudbry angående min 924:a, golvet är nämligen måttligt rostfritt. (Ja, Lennart M, skulle ha köpt din 924:a! ) .


Ja.. Den är det då ingen rost på.... (min gamla...)

/Peter

_________________
MVH Peter Zeberg

If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going.
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus// Enligt Lidström har du tillgång till en juste verkstad thumbs up
Bjuder du bara på lite fika så ska du se att du kan få lite hjälp...

_________________
/Kristian Elisson
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



ör rätt från början! passa även på att byta bränsle + bromsledningar när du ändå håller på

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886


Trådstartare
Hej alla!

OK, jo, jag inser väl att "rätt från början lönar sig i längden" eller nåt. Ska försöka lyda era råd. Bränsleledningar borde kanske bytas, bromsledningar lika så om jag ändå måste lossa dom för att komma åt golvet...

Steg 1 blir nog att pilla loss underredsmassa och förarstol + matta invändigt och lista ut hur illa det är. Jag har ju sett tecknen (syns på min hemsida också, även om det kanske är svårt att se exakt var på bilens underrede bilderna är tagna) så jag försöker väl gå på djupet så mycket som går.

Än så länge (de dryga 20 mil landsväg jag kört) så kändes bilen rätt OK i uppförandet, aningens glapp i styrningen (troligen vänster styrled) men det var allt jag o brorsan kände.

Peter Z << Jag tolkar det som en ironi, men vad jag sett under min röda 924:a och vad jag kunde se under Lennarts så är den röda 7 resor värre...

Kristian << Fika är ju nästan gratis, akta så jag inte hör av mig efter 13-helgen! Har ingen svets men kan kanske låna garageägarens...

Hoppas inga Porsche-förare tar illa upp av min justerade signatur... =)

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Mr Z
Haninge/Sthlm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 163



Magnus K skrev:
Hej alla!

Peter Z << Jag tolkar det som en ironi, men vad jag sett under min röda 924:a och vad jag kunde se under Lennarts så är den röda 7 resor värre...

[/size]


Det var ingen ironi... Den var ju helt rostfri under.... Iaf. när jag hade den.... Och jag kan inte tänka mig att det blivit värre....

/Peter

_________________
MVH Peter Zeberg

If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going.
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886


Trådstartare
peter zeberg skrev:
Det var ingen ironi... Den var ju helt rostfri under.... Iaf. när jag hade den.... Och jag kan inte tänka mig att det blivit värre....

Äsch, inte säga så, nu ångrar jag ju verkligen att jag inte satsade på just den 924:an. De bilder jag o brorsan tog av underredet visade ingen rost iaf, den såg väldigt fin ut plåtmässigt och den största anledningen till att jag inte "kunde" köpa den var att jag inte kunde ordna transport ner hit...

Jaja, om jag aldrig gör en dålig bilaffär så lär jag mig väl inget?

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17966



peter zeberg skrev:
Det var ingen ironi... Den var ju helt rostfri under.... Iaf. när jag hade den.... Och jag kan inte tänka mig att det blivit värre....

/Peter
Peter,
Inte sparka på Magnus nu!
Nu får vi ge honom en massa goda råd så vi får se hans röda på banan till sommarn.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Är det ett banprojekt ska väl ändå mattor och gärna också underredsmassan bort..

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5267



Re: Rätt direkt eller Fort&Fusk? (Rost i banprojektet)

Magnus K skrev:
Tja!

Har fått lite huvudbry angående min 924:a, golvet är nämligen måttligt rostfritt. (Ja, Lennart M, skulle ha köpt din 924:a! ) Rostangreppen går längs stolarnas fästpunkter ut till insidan av tröskeln och sedan längs tröskeln. Ungefär som ett F typ... Dock är det inte tvärhål även om plåten givetvis är försvagad.

Alltså finns två alternativ:
.


Finns väl bara ett alternativ av de du räknade upp. Ska du ha den som ett banprojekt och riskerar att stolarna lossnar vid en avåkning? Spar vikt och skippa bälten på en gång...

Bränsleledningar, bromsrör går ju ibland att lossa en bit åt båda hållen tillräckligt för att man ska komma åt.

_________________
Roland Johansson
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886


Trådstartare
Re: Rätt direkt eller Fort&Fusk? (Rost i banprojektet)

Rolle Scirocco skrev:
Finns väl bara ett alternativ av de du räknade upp. Ska du ha den som ett banprojekt och riskerar att stolarna lossnar vid en avåkning? Spar vikt och skippa bälten på en gång...

Word! Helt rätt, finns bara ett alternativ när det gäller säkerhet! Det blir så!

Rolle Scirocco skrev:
Bränsleledningar, bromsrör går ju ibland att lossa en bit åt båda hållen tillräckligt för att man ska komma åt.

Mjo, ska inspektera skicket på dom. Är de OK så försöker jag flytta på dom annars så får jag byta dom också.

Tack för all hjälp! (Plus bygginspiration av hjältar som Fas T! )

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Teres
Gävle
Här sen Aug 2003
Inlägg: 129



Magnus K:
visst är det kul med rost Hade några hål i golvet på 323an fast inte vid stolarna iaf. Så ordet fusk vill jag inte höra från din sida ... grr för dem som hade 323an förr hade då fuskat. När innredingen åkte ut så hittades träbitar för och täcka hålen och plast och spackel mm. Mycket seriösa lagingar > Lika bra och göra det rikigt på engång för annars blir det aldrig av. ska ta och byta alla brommsrör och bensinledingar. Går inte och lita på bes för 323an fick inte en anmärking på varken bromsrör eller bensinledingar. Nu har bilen bara stått sen bes sist jo gissa om det började spruta bensin från beninledingen till motorn när bilen skulle provköras.

Lycka till

_________________
Teres karlsson


330 E46-01
325 E30 -88 x2
323 E30 -85
Citera
Magnus Lundberg
Luleå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 80



Min e21:a var rostlagad med CD-fodral och silikon



Dom gula kablarna är högtalarkablar, inget för audiofiler

_________________
/Magnus Lundberg

BMW 318i E21
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886


Trådstartare
Teres << OK, jag lovar... (Nästan! )

Den som hade 924:an innan mig har "lagat" rosten i golvet med nåt klet, antagligen typ tjärsprej... > Så det jag ska göra nu är att pilla bort underredsmassan och se vad som egentligen är kvar av golvet!

Återkommer med rapport!

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Teres
Gävle
Här sen Aug 2003
Inlägg: 129



Magnus K: okej bra


Magnus Lundberg: Tänk så mycket kul man kan titta i golvet på gammla Bmws.

Lär ju säga att det lucktade inte vidare gott när mattan plockades av allt surt vatten som hade tagit sig förbi plasten och träbitarna

_________________
Teres karlsson


330 E46-01
325 E30 -88 x2
323 E30 -85
Citera
Magnus Lundberg
Luleå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 80



Teres skrev:

Magnus Lundberg: Tänk så mycket kul man kan titta i golvet på gammla Bmws.

Lär ju säga att det lucktade inte vidare gott när mattan plockades av allt surt vatten som hade tagit sig förbi plasten och träbitarna


Hittade lite formfranska i reservhjulsbaljan
Den luktade inte nybakad



Magnus K: Ber om ursäkt för att jag spammar din tråd.
Jag var i samma situation som dig i höstas, valde mellan en nästan rostfri kaross med taklucka och en "lite" rostigare utan taklucka.
Jag valde den utan taklucka, men nu när den värsta rosten är lagad undrar jag om inte den med taklucka hade blivit lättare
Man får trösta sig med att denna har lägre tyngdpunkt.
Rostangrepp är ofta mycket värre än man först tror

_________________
/Magnus Lundberg

BMW 318i E21
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus K skrev:


Kristian << Fika är ju nästan gratis, akta så jag inte hör av mig efter 13-helgen! Har ingen svets men kan kanske låna garageägarens...


Hör du av dig! Vi kommer
ordna bara svets och material så ska vi nog få ihop det.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Allmänt banåkaforum
Rätt direkt eller Fort&Fusk? (Rost i banprojektet)
1, 2   >>
2624 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande