Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Renault Clio Sport 2,0 - 02 | << 1, 2 1 besök senaste veckan (8595 totalt) |
Nej det är till 95% inte drivknuten. Men varför skulle du vilja köpa ny drivknut när en svets och ett plattjärn gör jobbet på 5minuter i princip kostnadsfritt? Jag kör med camberbultar men skulle inte köpa det igen. Jag skulle istället köra som de gör på racern. Dvs. med olika underdimentioner på den övre av de två bultarna i fjäderbenet. Så här skriver de på sprängskisserna: Vis emb. HM16-75 o14 Vis emb. HM16-75 o14.5 Vis emb. HM16-75 o15 Vis emb. HM16-75 o15.5 Vis emb. HM16-75 o16 Alltså 14mm bult ger mest camber och 16minst (läs standard). Men ha i åtanke att Cup racern har längre bärarmar än våra maskiner så de har mer camber per default. Du får prova dig fram EDIT: Såg att det faktiskt står vilka fjäderhårdheter man kör på Grupp N rally kärran. Asfalt setup Clio Rally Grupp N Bak: Ressort AR - Asphalte - noir 1 bande rouge - R=5.5 Kg Ressort AR - Asphalte - noir 1 bande jaune - R=6 Kg Ressort AR - Asphalte - noir 2 bandes jaunes - R=6.5 Kg Fram: Ressort AV - Asphalte - Bleu 3 Bandes Rouges- R=5.5 Kg Ressort AV - Asphalte - Bleu 6 Bandes Rouges - R=6 Kg Ressort AV - Asphalte - Noir 6 Bandes Rouges - R=6.5 Kg Förvånande att man kör lika hårt fram som bak Fast det är ju rally. |
||||||
Grejen är att jag kör med standard bultarna och pga fjäderbenens hålbild så får jag ganska mycket negativ camber per default. Fjäderbenen har jag köpt direkt av Alpine. Eftersom jag har bilen även som bruksbil så vill jag kunna ställa tillbaka camber till vardags. Det borde väl bara vara att stoppa i mindre bult i det under hålet på fjäderbenet? Grupp N bilen råkar jag veta kör med 60Nm fjädrar fram och bak. _________________ Fredrik Pettersson |
||||||
Är det en asfalt-setup? Låter mjukt tycker jag... Vad väger Grupp N bilen? Lustigt att de ändrar grundbalansen så mycket. Originalbilen har ju typ 22N/mm fram och ca 35N/mm bak (om uppgifterna jag fått stämmer...). |
||||||
Det är asfalts setup. Jag tror den väger under 950kg. 60Nm kan tyckas vara mjukt men man får ha i åtanke att de hoppar och genar med bilen och asfalten kan vara ganska ojämn ute på rallysträckorna.
Att man har så mkt hårdare bak på banbilar beror nog på att det är svårt att komma runt ordentlig i de tvära kurvorna på banorna. Med rallybilarna rycker de bara i kryckan. _________________ Fredrik Pettersson |
||||||
Som sagt justerar Renault själva genom att byta den övre bulten på fjäderbenet. Med tanke på hur fjäderbenet belastas är det rätt naturligt. Dvs. på bana ha en 14mm i det övre hålet, när du kört klart stoppa i en 16mm igen och du har en gatsetup. |
||||||
Fast det kräver att man följer efter med toe-justeringen... |
||||||
Det beror på hur petig man vill vara. Finns väldigt många som ställer om cambern när de väl kommer till banan. Deras bilar lär nog ha toe ställt primärt för bana. De har ju i regel justerbara topplagringar vilket gör det hela bra mycket enklare. |
||||||
om du vrider från 0 till -3 camber inför banmötet utan att skruva toe blir det ju en massa toe-in på köpet och det vill man ju inte ha. |
||||||
lr massa toe out på vägen _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||
Vilken körintresserad människa som nu kör med 0 i camber på gatan? Kanske handlar om att gå från -3 grader till -1.5 eller liknande. Man gör dessutom naturligtvis som jag skrev tidigare, dvs. att man ställer bilens toe efter hur man vill ha den på banan inte tvärt om. Man får ju ha prioriteringarna klart för sig. |
||||||
Hur många orkar faktiskt hålla på och ändra hjulvinklarna "i depån" minuterna innan man lallar runt på banan med shoppingbilen? Inte jag i alla fall... Flå't om jag tyckte fel, jag kryper tillbaka under min sten och somnar, så kan ni andra hasa omkring med hjulen pekande åt alla håll... |
||||||
Nej det orkar inte jag heller, det enda jag sagt är att vissa faktiskt gör så. Det är väl i så fall de som får be om ursäkt för sitt sanslösa beteende |
||||||
-3 till -3,5 camber fram -2,5 till -2,6 camber bak Godtycklig toe out fram, men jämt såklart och ganska mycket. |
||||||
På ShoppingClion har vi kört med -2° camber och "en fnutt" toe out fram i några år. En kompromiss som visat sig ge jämnt slitage på R888'orna på bana och i slalom. Dessutom funkar det perfekt med gatdäcken till vardags. Bak original inställningar. |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Renault Clio Sport 2,0 - 02 | << 1, 2 1 besök senaste veckan (8595 totalt) |