Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (6195 totalt) |
Bygga krängningshämmare
Hej alla banåkar-fans! Jag ska till och bygga krängningshämmare på min gatbil så jag behöver lite tips om vad man ska tänka på och vart man köper billiga och bra delar att bygga av. Jag har tänkt att bygga egna mellanrör och köpa knivarna. Det vore även kul om någom har tips på att tillverka egna knivar i fjäderstål. Bilen är en kraftigt ombyggd Opel Manta med både kompressor och turbo. Info finns på min hemsida: www.hilmersson-racing.com MVH Ronnie |
||||
Välkommen till Rejsa, Ronnie!
Imponerande bygge, din Manta ![]() ![]() Kränghämmar-knivar borde man klara göra själv... Fräsa knivar ur lämpligt stål. Ska själv göra konventionell kränghämmare av SS2541 (seghärdningsstål), det ska funka utan värmebehandling enligt uppgift. Kan man eller känner nån som kan härda/anlöpa så kan man ju välja ett stål som tex. SS1770 eller 2090 BMW M3E30 har kränghämmare i SS2253 _________________ /Arne Lindgren |
||||
Vad för stål som funkar till knivarna har jag vetat...men "glömt". Så enkelt att minnas en dag eller två efter en tävling...men såhär flera månader efter...
![]() |
||||
Tack för svaren!
Jag är mycket för att pula till allt själv, så jag får nog ta och tillverka egna knivar. Det borde ju gå fint med vanligt fjäderstål och först svarva en "kona" som man sedan planar av på två sidor så att den får en knivliknande form. Måste man värmebehandla fjäderstålet? Känner ni till någonstans där man kan se lite bilder på köpta knivar och hela hämmare så att man kan få lite ideer? |
||||
kolla med den här killen: http://www.lindskogengineering.se/in _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
'hoppas han mekar bättre än han stavar. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Det härdade stålet i bladet får du aldrig hetta upp när du kapar det - då blir det mjukt och troligtvis plasticeras lätt vilket leder till deformationshärdning och brott. Ska du kapa i det härdade - slipa sakta och försiktigt med mycket kylning. Man börjar påverka härdningen redan vid ca 150°C. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Kapa med kallsåg el motsv. så slipper du bekymmer med upphettning. Tänkte mig också att man svarvade en kona som man vals-fräste på "sidorna" så det blir en kniv. Försök att få en fin jämn yta för att undvika käll-anvisningar... _________________ /Arne Lindgren |
||||
Tänk på att om du gör dem i SS2541 ska du ha det i tillstånd 03 alltså är beteckningen SS2541-03. /Henrik |
||||
Jag kan intyga att hansgrejor är MKT hög finish på. Han har tex gjort justerbara krängare åt Håkan Johansson (Volvo PV med cosse RS500 maskin- Is racing, rallycross, supersaloon.) Hans knivar klarar högre belastningar utan att böjas eller knäckas, än Sellholm Tunings knivar. ![]() _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (6195 totalt) |