Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (1793 totalt) |
Hur skyddar man motordelar när man fått bort smutsen ?
I en nästan en veckas tid har jag tillbringat 1-3 timmar varje kväll med att få bort smuts från motorblock, växellåda mm. Har kört med roterande stålborstar, mässingsborstar, avfettning, brake cleaner etc. Har kommit in från garaget sent varje kväll med ett mycket exotiskt utseende, dock inget som har attraherat min partner, vilket gör att jag är ganska säker på att hon aldrig kommer att rymma med en bilmekaniker, vilket känns bra. Tillbaka till motorer. En kompis med samma bilmodell gjorde något liknande för en tid sedan, motorblocket glänste och var vackert, men aluminiumblocket erroderade efter första körningen och blev alldelse vita. Vad jag förstår så ska delarna skyddas av ett "vaxlager". Vad ska jag använda för "vax" ? Hittade detta på Biltema, är det något i det här stilen jag behöver ? Eller är det här i stil med "Autosol" ? http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=748&iItemId=19940 Står att det inte ska användas på "eloxerad" aluminium, vad är det ? Skulle helst vilja kunna spreja på skyddet, mycket detaljer som sitter svårt till. Är också fundersam på om jag behöver något "vax" som tål höga temperaturer, har inte suttit med febertermotern tryckt mot ventilkåporna med jag innbillar mig att det blir hyfsat varmt när det går fullt. _________________ ![]() Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
Autosol polerad alu blir också vit efter ett tag.
Eloxera är när man vill få bättre korrosionsskyddad. Samtidigt kan man få spoilernyttanpassad färg på sakerna.. t.ex. blå, grön och röd. Färgerna får ett konstigt "sken/djup" när dom eloxeras fram. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Eftersom Biltemas, och Autotosol, är polermedel kommer de till slut äta sig igenom den eloxerade ytan, som bara är i stil med några my tjock.
Eloxering innebär ett antal steg av vätskebehandling, och börjar med en betning, och är nog ingen höjdare för blocket, om du inte tänkt borra om det. Därimot e de kanon på alla lösa aludetaljer, förutsatt att det är rätt legeringar. och man kan även eloxera i diskreta, mindre spoilernyttsanpassade kulörer ![]() |
||||
Det går väl bra att eloxera all aluminium? Jag vet att vi eloxerat dragen aluprofil och även mina svarvade spacers... _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Jag kan tipsa om en annan bra grej, det kallas "färg" och kan köpas i alla möjliga varianter...
![]() Upptäckte att min Alfamotor var lackad när jag hade tvättat av all skit som satt fast på den, kom som en nyhet för mig kan jag säga. ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Trodde faktiskt att min motor var lackad från fabriken, men jag är tveksam nu...får se vad som döljer sig under skiten. Fast det är väl inte för mkt begärt att man drar ett lager kulör på blocket om det ändå hänger löst i stället...
|
||||
japp alu eloxerar man.. det är ett oxiskikt med färgpigment i egentligen.. enkeltförklarat finns en liknande behandling för stål. kromatering.. går bara att få i 4 varianter naturlig färg svart guld/gul grön. samm gäller där, helst blanka greje som msna ska kromatera _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
Det är något som inte stämmer här.....
Jag börjar undra jag kan låta det vara som det är. Jag börjar få uppfattningen att det här med errodering inte är något speciellt stort problem ? Jag kanske är ute och cyklar, men inbillar mig att om det här varit ett stort problem så hade ett antal självklara produkter dykt upp i inläggen, eller "jag kommer ihåg när mitt motorblock blev alldelse vitt" osv. Eller har jag missat något ? _________________ ![]() Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
Det vita oxidlagret som bildas på aluminium är materialtes eget skydd för att inte rosta...typ. Mao ska man nog låta det sitta där. Inget stort problem. Hur mkit du än polerar så kommer det tbx igen på nga minuter. Processen startar iaf.
Tror nog du kan låta det vara så. Men snart får väl "Helikopter Kristian" syn på denna tåden och kan ge oss ett korrekt svar. ![]() |
||||
Har för mig att det ska hos vissa företag, då det tydligen ska krävas högre strömstyrka för att få gjutaluminium bra. Hade tänkt eloxera min ventilkåpa förra veckan men då dom sa att den skulle bli brun p.g.a. att den var gjuten så tackade jag nej! ![]() Den fick bli putsad med autosol istället. Mvh /Nicke _________________ Niklas Rundgren |
||||
Jaha, då var man stämplad ![]() Har funderat lite på detta... Tror nog att om man vill skydda blocket på ett enkelt och miljövänligt sätt så är det färg eller motoremalj som gäller. Alternativet är som sagt att strunta i det, korrosion = korrosionsskydd. Har man bra känningar/gott om pengar och ett rymligt miljösamvete finns det dock andra alternativ. För egen del kör jag med färg! _________________ /Kristian Elisson |
||||
Det vettefasen ![]() På ett gammalt uppdrag jag hade så skickade vi iaf iväg detaljer på eloxering med ritningar på lite ytor som skulle maskeras och det har dom fixat. Tror dom använde nån slags lack som är lätt att peta bort när det är färdigt. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Att eloxera gjutgods är inte särskilt lyckat, vet ej varför men det kan vara
att aluminiumlegeringen innehåller en del annat än aluminium. Kan tänka mig att resultatet blir flammigt och vitprickigt. Oxidskiktet brukar vara 10-15my för natur och lite tjockare för färgat. Kan man inte klarlacka det om du vill ha det snyggt? _________________ ![]() Jan Nagy |
||||
Jag har klarlackat alla aluminiumdetaljer på min bil som ska utsättas för sprut och skit - alltså, hubbar, spindlar osv. Vet inte om det kommer bli bra men det är ju ett hårt, genomskinligt lager så "aluminiumfärgen" är ju kvar.
Rengjorde först med lite thinner för att få bort fettet. Sen bara sprejade på. Tiden får visa om det funkar eller inte. Här är en bild: ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Blir väl lite som ett anodiskt skydd, dvs om du väl får en skada på ytskiktet så kommer du få förhållandet stor katodyta / liten anodyta => ganska kraftigt lokalt angrepp (relativt allmänkorrosion). mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||
möjligt att det är dörför, men gjutalu är inte alltid "tätt" heller. och resultatet blir flammig och matt ibland. inte alltid. klarlack på en motordelar, det kommer blir gullt och fult och lossna.. du måste ha nån 2k lack eller dyl.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (1793 totalt) |