Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur skyddar man motordelar när man fått bort smutsen ?
1 besök senaste veckan (1793 totalt)
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Hur skyddar man motordelar när man fått bort smutsen ?

I en nästan en veckas tid har jag tillbringat 1-3 timmar varje kväll med att få bort smuts från motorblock, växellåda mm. Har kört med roterande stålborstar, mässingsborstar, avfettning, brake cleaner etc.

Har kommit in från garaget sent varje kväll med ett mycket exotiskt utseende, dock inget som har attraherat min partner, vilket gör att jag är ganska säker på att hon aldrig kommer att rymma med en bilmekaniker, vilket känns bra. Tillbaka till motorer.

En kompis med samma bilmodell gjorde något liknande för en tid sedan, motorblocket glänste och var vackert, men aluminiumblocket erroderade efter första körningen och blev alldelse vita. Vad jag förstår så ska delarna skyddas av ett "vaxlager".

Vad ska jag använda för "vax" ?
Hittade detta på Biltema, är det något i det här stilen jag behöver ?
Eller är det här i stil med "Autosol" ?

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=748&iItemId=19940

Står att det inte ska användas på "eloxerad" aluminium, vad är det ?
Skulle helst vilja kunna spreja på skyddet, mycket detaljer som sitter svårt till.

Är också fundersam på om jag behöver något "vax" som tål höga temperaturer, har inte suttit med febertermotern tryckt mot ventilkåporna med jag innbillar mig att det blir hyfsat varmt när det går fullt.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Autosol polerad alu blir också vit efter ett tag.

Eloxera är när man vill få bättre korrosionsskyddad. Samtidigt kan man få spoilernyttanpassad färg på sakerna.. t.ex. blå, grön och röd. Färgerna får ett konstigt "sken/djup" när dom eloxeras fram.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Eftersom Biltemas, och Autotosol, är polermedel kommer de till slut äta sig igenom den eloxerade ytan, som bara är i stil med några my tjock.

Eloxering innebär ett antal steg av vätskebehandling, och börjar med en betning, och är nog ingen höjdare för blocket, om du inte tänkt borra om det. Därimot e de kanon på alla lösa aludetaljer, förutsatt att det är rätt legeringar.

och man kan även eloxera i diskreta, mindre spoilernyttsanpassade kulörer

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



för att eloxerin ska bli bra ska ytan vara polerad först.

dessutom är det ofta svårt att få gjutaluminium bra.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4770



LuddeR skrev:
för att eloxerin ska bli bra ska ytan vara polerad först.

dessutom är det ofta svårt att få gjutaluminium bra.


Det går väl bra att eloxera all aluminium? Jag vet att vi eloxerat dragen aluprofil och även mina svarvade spacers...

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



Jag kan tipsa om en annan bra grej, det kallas "färg" och kan köpas i alla möjliga varianter...
Upptäckte att min Alfamotor var lackad när jag hade tvättat av all skit som satt fast på den, kom som en nyhet för mig kan jag säga.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Trodde faktiskt att min motor var lackad från fabriken, men jag är tveksam nu...får se vad som döljer sig under skiten. Fast det är väl inte för mkt begärt att man drar ett lager kulör på blocket om det ändå hänger löst i stället...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



ThomasT skrev:
LuddeR skrev:
för att eloxerin ska bli bra ska ytan vara polerad först.

dessutom är det ofta svårt att få gjutaluminium bra.


Det går väl bra att eloxera all aluminium? Jag vet att vi eloxerat dragen aluprofil och även mina svarvade spacers...


japp alu eloxerar man..

det är ett oxiskikt med färgpigment i egentligen.. enkeltförklarat


finns en liknande behandling för stål. kromatering.. går bara att få i 4 varianter
naturlig färg
svart
guld/gul
grön.

samm gäller där, helst blanka greje som msna ska kromatera

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Det är något som inte stämmer här.....
Jag börjar undra jag kan låta det vara som det är.
Jag börjar få uppfattningen att det här med errodering inte är något speciellt stort problem ?

Jag kanske är ute och cyklar, men inbillar mig att om det här varit ett stort problem så hade ett antal självklara produkter dykt upp i inläggen, eller "jag kommer ihåg när mitt motorblock blev alldelse vitt" osv.

Eller har jag missat något ?

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Det vita oxidlagret som bildas på aluminium är materialtes eget skydd för att inte rosta...typ. Mao ska man nog låta det sitta där. Inget stort problem. Hur mkit du än polerar så kommer det tbx igen på nga minuter. Processen startar iaf.

Tror nog du kan låta det vara så. Men snart får väl "Helikopter Kristian" syn på denna tåden och kan ge oss ett korrekt svar.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Nrn
Johanneshov, sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6



ThomasT skrev:
LuddeR skrev:
för att eloxerin ska bli bra ska ytan vara polerad först.

dessutom är det ofta svårt att få gjutaluminium bra.


Det går väl bra att eloxera all aluminium? Jag vet att vi eloxerat dragen aluprofil och även mina svarvade spacers...


Har för mig att det ska hos vissa företag, då det tydligen ska krävas högre strömstyrka för att få gjutaluminium bra.

Hade tänkt eloxera min ventilkåpa förra veckan men då dom sa att den skulle bli brun p.g.a. att den var gjuten så tackade jag nej!

Den fick bli putsad med autosol istället.

Mvh /Nicke

_________________
Niklas Rundgren
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



Eh? eloxera ett motorblock? hur hade ni tänkt er att det skulle funka, jag är inte såå sugen på att eloxera motorn invändigt faktiskt...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Det går att "maskera" sånt man inte vill ska eloxeras

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



Hur maskerar man utan att förorena badet?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Andreas Lidström skrev:

Tror nog du kan låta det vara så. Men snart får väl "Helikopter Kristian" syn på denna tåden och kan ge oss ett korrekt svar.


Jaha, då var man stämplad

Har funderat lite på detta... Tror nog att om man vill skydda blocket på ett enkelt och miljövänligt sätt så är det färg eller motoremalj som gäller. Alternativet är som sagt att strunta i det, korrosion = korrosionsskydd.

Har man bra känningar/gott om pengar och ett rymligt miljösamvete finns det dock andra alternativ.

För egen del kör jag med färg!

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



MaZ skrev:
Hur maskerar man utan att förorena badet?


Det vettefasen

På ett gammalt uppdrag jag hade så skickade vi iaf iväg detaljer på eloxering med ritningar på lite ytor som skulle maskeras och det har dom fixat. Tror dom använde nån slags lack som är lätt att peta bort när det är färdigt.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



Att eloxera gjutgods är inte särskilt lyckat, vet ej varför men det kan vara
att aluminiumlegeringen innehåller en del annat än aluminium. Kan tänka
mig att resultatet blir flammigt och vitprickigt. Oxidskiktet brukar vara
10-15my för natur och lite tjockare för färgat. Kan man inte klarlacka det
om du vill ha det snyggt?

_________________


Jan Nagy
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Jag har klarlackat alla aluminiumdetaljer på min bil som ska utsättas för sprut och skit - alltså, hubbar, spindlar osv. Vet inte om det kommer bli bra men det är ju ett hårt, genomskinligt lager så "aluminiumfärgen" är ju kvar.

Rengjorde först med lite thinner för att få bort fettet. Sen bara sprejade på.

Tiden får visa om det funkar eller inte. Här är en bild:


_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4321



Westfield skrev:
Tiden får visa om det funkar eller inte.


Blir väl lite som ett anodiskt skydd, dvs om du väl får en skada på ytskiktet så kommer du få förhållandet stor katodyta / liten anodyta => ganska kraftigt lokalt angrepp (relativt allmänkorrosion).

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Janne N skrev:
Att eloxera gjutgods är inte särskilt lyckat, vet ej varför men det kan vara
att aluminiumlegeringen innehåller en del annat än aluminium. Kan tänka
mig att resultatet blir flammigt och vitprickigt. Oxidskiktet brukar vara
10-15my för natur och lite tjockare för färgat. Kan man inte klarlacka det
om du vill ha det snyggt?


möjligt att det är dörför, men gjutalu är inte alltid "tätt" heller.
och resultatet blir flammig och matt ibland. inte alltid.


klarlack på en motordelar, det kommer blir gullt och fult och lossna..

du måste ha nån 2k lack eller dyl..

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Allmänt banåkaforum
Hur skyddar man motordelar när man fått bort smutsen ?
1 besök senaste veckan (1793 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande